Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci

Je vždy smutné, když s novým modelem auta dostanete méně, než co jste dostali s jeho předchůdcem, v případě ostrých verzí BMW řady 1 to tak ale je, třebaže ne vždy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci

18.7.2019 | Petr Prokopec

Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je vždy smutné, když s novým modelem auta dostanete méně, než co jste dostali s jeho předchůdcem, v případě ostrých verzí BMW řady 1 to tak ale je, třebaže ne vždy.

Novou generaci BMW řady 1 již můžete pomalu objednávat, byť do českého konfigurátoru se ještě nastěhovat nestihla. V tom německém ale již nechybí, a to včetně vrcholného provedení M135i xDrive. Vůz na rozdíl od předchůdce již nepoužívá šestiválcový motor, místo toho sází na downsizing. Souběžně s tím došlo i na změnu koncepce, pročež výkon již nemíří primárně dozadu, ale naopak na přední nápravu. To pro někoho může představovat svatokrádež, která by mohla vyburcovat nemalé rojení na trhu s ojetinami a ve skladech prodejců.

Je totiž třeba si uvědomit, že jakkoliv předchozí BMW M140i do výroby již nezadáte, u některých prodejců na něj stále ještě narazit můžete. Právě proto se Mat Watson z Carwow rozhodl, že obě generace poměří bok po boku. Své srovnání samozřejmě odstartoval u motorového prostoru, který prošel zásadní proměnou. Ta pak ostatně měla vliv i na rozložení hmotnosti, neboť dvoulitrový čtyřválec novinky byl pod kapotou usazen napříč a navíc se přestěhoval před přední nápravu.

U staršího šestiválcového provedení lze počítat s podélnou pohonnou jednotkou, která si vyžádala delší kapotu. Přesto stále zasahuje do kabiny a redukuje tak prostor. Nicméně na druhou stranu právě proto, že je blíže středu vozu, byla hmotnost rozložena ideálně mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Šestiválec navíc dává k dobru 340 koní a 500 Nm točivého momentu, zatímco u čtyřválce lze počítat s 306 koňmi a 450 Nm. Hmotnost novinky ale zároveň poklesla, byť jen o 15 kilo.

Dle automobilky by tedy nové provedení mělo zvládnout sprint na stovku za 4,7 sekundy, na čemž se má podílet i osmistupňový automat. Ten přitom není tou samou převodovkou ZF jako dříve, nyní se o výrobu stará Aisin. I přes tovární údaje však BMW M135i nakonec netahá za silnější konec provazu, neboť reálně je o desetinu pomalejší, než by být mělo. Postarší M140i by pak sice měla stovku dát za 4,8 sekundy, nicméně realita je pro změnu o tři desetiny příznivější.

Při přímém srovnání tedy šestiválec čtyřválec jízdní dynamikou jasně poráží, zvláště pak ve vyšších rychlostech. A stejné je to se zvukovým projevem. Jakkoliv se sice zdá, že tóny verze M140i jsou tišší, jasně z nich cítíte šestiválcovou sametovost a zejména přirozenost. Čtyřválec je pak sice obhroublejší, nicméně rezonující koncovky výfuku zavání spíše falešným dojmem zvukových generátorů. Dosud to tedy novinka prohrává na celé čáře, není to ale jediný možný pohled na věc.

Mat dále naznačuje, že pro většinu řidičů a ve většině chvil bude M135i zřejmě lepším vozem než šestiválcové M140i. Je totiž komfortnější a pro běžný každodenní provoz použitelnější. Pokud vám ovšem v žilách koluje alespoň trochu benzinu, budete patřit právě mezi ty, kdo objíždí i toho nejzapadlejšího prodejce BMW a zkouší, zda se vrchol předchozí generace v jejich skladech ještě nenachází. A Mat Watson přitom patří mezi ně.

Downsizing tedy v tomto případě pro jednou prohrál, alespoň v případě dynamiky. Dosud jsme byli tak nějak zvyklí, že i když automobilka přijde s novým modelem s menším motorem, postará se o to, aby byl výkonnější a tedy rychlejší než předchůdce. V tomto případě se to nestalo a máme pocit, že ze strany BMW je to další ze zbytečných přešlapů. Je to jen voda na mlýn těm, kteří změnu motoru kritizují - pokud novinka neporáží předchůdce ani dynamikou v přímce, pak čím tedy? Vyšším komfortem nadšené řidiče jistě neuchlácholíte...


Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 1 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 01Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 2 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 02Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 3 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 03Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 4 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 04Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 5 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 05Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 6 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 06Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 7 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 07Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 8 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 08Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 9 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 09Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 10 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 10Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 11 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 11Downsizing tentokrát prohrál, nejnovější BMW nestačí šestiválcovému předchůdci - 12 - BMW M135i versus M140i 2019 Mat Watson videoscreen 12
Mat Watson srovnal nové BMW M135i se starším M140i. Sám osobně by nakonec skončil v šestiválcovém modelu a nikoli jen kvůli tomu, že je pořád rychlejší

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.