Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dopis ředitele Toyoty lidem z Dakaru ukazuje, jak neobvyklý šéf automobilky je
21.1.2020 | Mirek Mazal
Lidé z nejvyššího vedení obřích korporací jsou obvykle suchaři, jejichž zájmy začínají a končí u pročítání reportů o návratnosti investic. Akio Toyoda na věci evidentně hledí jinak, ne všichni jsou z toho ale nadšeni.
V neděli 5. ledna začal po roce kolotoč zvaný Rallye Dakar. Letošní 42. ročník závodu sice neprověřil jezdce a jejich techniku cestou do Dakaru ani z něj, i na území Saúdské Arábie se ale museli otáčet. Cesta pouštním peklem trvala 12 dní a skončila v pátek 17. ledna. České barvy nejlépe reprezentovaly kamiony Martina Macíka a Aleše Lopraise, média si ale více všímala jiných jezdců.
Novináři byli zvědavi mimo jiné na dvojnásobného mistra světa Formule 1 Fernanda Alonsa, který hájil barvy Toyoty a nakonec dojel na 13. místě. Mnohem lépe projel dunami stříbrný Nasser Al-Attiyah s navigátorem jménem Matthieu Baumel též na Toyotě. Počínání japonské značky bedlivě sledoval nejvyšší šéf automobilky a proslulý fanoušek závodění Akio Toyoda.
Toyoda je automobilový fanatik každým coulem a už tím je ve vedení jakéhokoli velkého výrobce raritou. Kromě stíhání konkurence v byznysu osobně prohání protivníky na závodních okruzích. Na start Dakaru se zatím nepostavil, ale bedlivě monitoroval výsledky svých svěřenců. Po pátečním konci letošního ročníku Dakaru poslal závodníků upřímný dopis podepsaný mimo jiné i jako Morizo, což není nic jiného než jeho pseudonym, který používá při soutěžích.
V dopise objasňuje, že pilně sledoval pokroky řidičů a žertovně se vyjádřil o havárii Alonsa s následným odjezdem bez čelního skla. Dále poblahopřál továrnímu týmu Hino k vítězství v kategorii stejně jako v dobrém rozmaru pochválil výkony posádek Land Cruiserů. Přestože Toyota celkově nevyhrála, šéf veřejně projevil radost z dobré reklamy pro značku na prestižní rallye.
Automobilka se musí přizpůsobovat rychle se měnícímu okolnímu světu, přesto uprostřed těchto starostí umí nejvyšší představitel stále myslet na volnočasové aktivity. Dědic malé části firmy miluje rychlou jízdu a v souladu s tím promítá své preference do návrhů nových automobilů. Akio citelně ovlivnil znovuzrození Supry, se kterou dojel třetí v kategorii v rámci vytrvalostních závodů na Nürburgringu. Zapálenost do motorismu představil i před třemi lety, kdy na spolupořádaném autosalonu nechal vystavovat sbírku vlastních vozů včetně Corolly 1600 GT z roku 1970 a Lexusu LFA.
Prolínání upřímné radosti z řízení a vedení firmy by mohlo ovlivnit ostatní vrcholné manažery, myslí si někteří novináři. Kritici mají strach, aby ztráta profesionálního pohledu nevedla ke konci podobnému tomu Carlose Ghosna v Nissanu. Zastánci lidského přístupu Toyody spoléhají na ostatní akcionáře, kteří mají pravomoci brzdit některá rozhodnutí z jeho hlavy, ve kterých by se mohlo až příliš zrcadlit jeho nadšení pro rychlá auta. Zatím ale nevíme o tom, že by něco takového museli řešit.
Dopis Akia Toyody lidem z dakarského týmu nejlépe ukazuje, že...
...šéf Toyoty je skutečně neobvyklým generálním ředitelem...
...protože zná auta i jiného pohledu než jen jako položku v účetních knihách
Zdroje: Jalopnik, Danny F. Chen@Twitter, Toyota
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 51 minutami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 48 minutami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB