Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dojezdy elektromobilů jsou lež, říká šéf VW. Zametl si ale před vlastním prahem?
17.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Volkswagenu neříká nic, co bychom nevěděli, podobná slova z úst takového člověka jsou přesto vítaná. Brání ale VW někdo říkat pravdu?
Před pár léty jsem měl zapůjčený k testu Volkswagen e-up!, elektrickou verzi prcka z Wolfsburgu. Podle technických parametrů měla zvládnout ujet 160 km na jedno nabití. Především tento údaj jsem se rozhodl ověřit, protože skoro všechno ostatní je dnes na elektrických autech bezproblémové - pohybují se tiše a agilně, ovládají se příjemně a uvnitř všechno funguje jako v konvenčních autech. Elektromobily mají potíže jen s cenou a použitelností danou hlavně kombinací dojezdu, doby dobíjení a omezeného množství dobíjecích míst.
Začal jsem tedy plánovat testovací trasu. Možností v daný moment nebylo mnoho, neboť infrastruktura byla v ještě žalostnějším stavu než nyní. Nezbývalo tedy nic jiného, než si vystačit s Prahou a jejím okolím a skončit tam, kde začnu - doma. Naplánovaná trasa měla ve finále 55 kilometrů, byla tedy výrazně kratší, než kolik měl činit udávaný dojezd. Do kalkulace jsem zahrnul po většinu času město, což je z hlediska dojezdu neideální, ale e-up! asi nikdo nebude prohánět po D1. Navíc je tu rekuperace kinetické energie a minimální používání brzd, to mohlo pomoci.
Jenže paket lithium-iontových baterií má kapacitu jen 18,7 kWh. To je ekvivalent asi 5,5 litru nafty v nádrži konvenčního auta a jak daleko na takové množství paliva dojedete po městě? Praxe a teorie se tedy rychle začaly rozcházet. Už po odpojení kabelu udávaný dojezd nečinil 160, ale 143 kilometrů. Navíc dalších osminu sebrala zapnutá klimatizace, asi šestnáctinu „sežrala” palubní elektronika. Rázem jsem tak měl jen predikovaný dojezd na zhruba dvou třetinách oproti hodnotě udávané automobilkou.
Jak vše dopadlo? Již po agilnějším absolvování prvního 22kilometrového úseku jsem se začal obávat, zda se vůbec dostanu zpět domů. Prostřední část trasy dlouhou přibližně 16 km jsem proto absolvoval ve vlažnějším tempu, tu závěrečnou pak raději i bez použití klimatizace a audiosystému. Ke kabelu jsem to sice zvládl, nicméně o moc dál než oněch 55 km bych dojet nezvládl. Věřil bych tak nanejvýš 80 kilometrům v běžné mírné praxi a není to jediná naše zkušenost s elektrickými auty, kdy dojezd byl daleko za udávaným - u takového Opelu Ampera byl naprosto nedosažitelný ani při dokonale defenzivní jízdě rychlostmi nedosahujícími ani limitů a s pomocí gravitace.
Proč o tom všem ale mluvím? Především kvůli slovům šéfa německé automobilky Herberta Diesse, který uvedl, že udávané dojezdy elektrický aut jsou lež. I když řada aut slibuje dojezd až 600 kilometrů, podle Diesse je „realita daleko nižší“. Automobilky by se proto tak dle něj „měly podívat na způsob, jakým dochází k výpočtu dojezdu“, a to z jednoho prostého důvodu - jinak riskují stejnou blamáž, jaká je obklopuje, pokud dnes na udávanou spotřebu paliva. Také za tu obvykle nikdo nejezdí, i když se snaží, je to jen číslo na papíře.
To jsou jistě sympatická slova, ale něco na nich smrdí. Pohled na udávané dojezdy dnešních elektrických Volkswagenů odhalí, že Němci hlásají pořád tytéž nesmysly naměřené dle původního evropského cyklu měření. Pokud tedy ví, že je to lež, proč je zveřejňují? Mohou si zamést nejprve před vlastním prahem, jít příkladem a pak kázat ostatním. Nebo se snad bojí, že při pohledu na reálný dojezd by si jejich elektrická auta nekoupil už vůbec nikdo?
Šéf VW Herbert Diess sice mluví o nereálných dojezdech elektromobilů...
...v případě modelu e-up! je však nadále udáváno 160 km na jedno nabití. To je nereálný údaj a ostatní elektrické modely na tom nejsou jinak
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 10 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie