Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu

Do výbavy aut nikdy dříve nepřibylo tolik nesmyslů jako v posledních 10 až 15 letech. Na vině je rostoucí význam čínského trhu v kombinaci s tamním vkusem, a tak se na tomto trendu hned tak něco nezmění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu

13.8.2019 | Petr Miler

Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do výbavy aut nikdy dříve nepřibylo tolik nesmyslů jako v posledních 10 až 15 letech. Na vině je rostoucí význam čínského trhu v kombinaci s tamním vkusem, a tak se na tomto trendu hned tak něco nezmění.

Pokud sledujete dění v automobilovém průmyslu v průběhu posledních dvou dekád, nemohli jste si nevšimnout, kolik falše, kýčovitosti a nesmyslnosti v autech za tu dobu přibylo. V roce 2000 se někteří divili, když BMW M3 generace E46 dostalo červeně podsvícenou řadičku, však proč by ve sportovním modelu mělo být tak laciné vizuální lákadlo? Copak někdo v noci nevidí, kde má řadicí páku nebo netuší, jakým směrem se řadí ta či ona rychlost?

Dnes se nad tehdejšími pocity některých kupců tohoto vozu můžeme jen pousmát. Do loňska prodávaná M3 F80 mohla mít osvětlené logo na opěradle předních sedadel, mohla logem BMW nebo M osvětlovat prostor u dveří, mohla mít svítící logo na přední kapotě. A to šlo na tehdejším trhu pořád skoro o puristickou volbu - svítící prahy jsou dnes skoro průmyslový standard a stále častěji se můžeme setkávat s nastavitelnými barvami osvětlení některých částí interiéru. I poslední modely Škody je umí měnit a když si koupíte Mercedes třídy S, můžete si vybírat z široké škály barev, která osvětlí třeba odkládací prostor v zadních dveřích.

Když tohle poprvé spatříte, budete se smát. „K čemu je to ksakru dobré?” řeknete si sami pro sebe. Je úsměvné si jen představit, že postarší manažer či podnikatel, typický uživatel vrcholného Mercedesu, se někde na parkovišti probírá menu a vybírá si, jestli vnitřek jeho vozu bude dnes zářit růžovou a nebo nachovou. Když ale konfrontujete s tímto pohledem lidi z automobilek, vysvětlí vám vše velmi snadno - je to výsledek vlivu Číny na celý automobilový průmysl.

Před 15 nebo 20 léty neznamenala Čína v automobilovém světě skoro nic, dnes znamená skoro vše, navzdory úpadku posledních měsíců. Tamní klientela si bez ohledu na věk na takových nesmyslech potrpí, za Velkou zdí je to zásadní prodejní argument. Cokoli nám přijde kýčovité, je pro Číňany hezké a vše od falešných výfuků v zadních náraznících přes falešné výdechy vzduchu v předních blatnících až po svítící prvky kdekoli uvnitř i vně vozu je z větší či menší části výsledkem vlivu tamního vkusu. Některé absurdní věci, které tam evropští výrobci nabízejí pro lokálně vyráběné vozy, se k nám ani nedostanou, co se ale vyrábí pro celý svět ve stejné podobě - a u čeho automobilky cítí, že by mohlo zaujmout i pár zdejších klientů - míří také do aut, která koupíte u nás. A tak tady dostanete třídu S hrající uvnitř všemi barvami, ať chcete nebo ne.

To je ale jen současný stav, do kterého jsme se dostali během relativně krátkého času. Nelze očekávat, že by se dosavadní trend náhle zastavil a také nezastaví. Další krok nastínila pochopitelně čínská firma Leap Motor, která navázala spolupráci se společností Razer, proslulou hlavně svým světelným řešením zvaným Chroma. Můžete jej znát ze světa počítačových her a periferií, ale pokud vám „Razer Chroma” nic neříká, podívejte se na klávesnici na snímku níže. Ta může být podsvětlená jakoukoli představitelnou barvou z celého spektra a co je ještě důležitější, může stejně nekonečné množství barev současně. A přesně to Číňané dostanou do aut.

Zatímco tedy v onom Superbu si můžete vybrat z pár jednotek barev, v Mercedesu z pár desítek a vždy se musíte spokojit s jednou napříč celým vnitřkem či jeho velkými dílčími celky, Razer zajistí, že si budete moci osvětlit prostor nohou řidiče modře, dveří červeně, u spolujezdce vyhraje hnědá, u dítěte vzadu třeba růžová s bílými puntíky a když někdo bude chtít mít zelený prostor pod klikou dveří, může si jej dopřát. K čemu to je? Pochopitelně k ničemu, ale to je svítící M na sedadle řidiče také a stejně jej BMW používá i v modelech, kde by mu mělo jít o každý gram hmotnosti navíc.

Spolupráci obě firmy avizovaly už dříve, nyní šéf Razeru Min-Liang Tan upřesnil, že novinka by se v autech Leapu měla objevit ještě letos, a to mimo jiné právě jako jeden z léků na slábnoucí prodeje. Automobilka by měla Chromu jen v interiérech, což je možná trochu škoda. Však si představte třeba logo BMW měnící barvy své „vrtule” podle aktuální nálady majitele...

Dodejme, že Leap vyrábí malé a relativně dostupné elektromobily pro Čínu, jako LP-S01 na fotkách níže, jejichž prodeje nyní po snížení čínských dotací míří rychle ke dnu. Že by je mohly spasit barevnější interiéry, by jeden neřekl, ale v Číně je skutečně možné vše.


Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 1 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 01Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 2 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 02Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 3 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 03Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 4 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 04Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 5 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 05Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 6 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 06
Model LS-P01 od Leap Motor má ještě letos uvnitř začít zářit všemi barvami, kdekoli si vzpomenete...

Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 7 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 07
...díky řešení Razer Chroma známému zejména ze světa počítačových periferií

Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 8 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 003Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 9 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 007Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 10 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 013Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 11 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 043Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 12 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 055Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 13 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 061Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 14 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 062Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 15 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 068Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 16 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 070Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 17 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 116Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 18 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 117Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 19 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 123Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 20 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 104Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 21 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 105Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 22 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 106Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 23 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 107Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 24 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 108Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 25 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 109Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 26 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 110Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 27 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 111Do moderních aut se žene další absurdní výbava, pochopitelně přes Čínu - 28 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 112
Pokud vám už dosavadní možnosti osvětlení interiéru přišly být zvlášť u některých aut absurdní, připravte se na to, že bude jen hůř

Zdroje: Leap Motor, Razer

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.