Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnešní šéf VW o podvodech s TDI věděl. Na schůzce vedení dostal vtipnou otázku
21.8.2018 | Petr Prokopec
Mělo se za to, že je z obliga, neboť do Volkswagenu nastoupil jen chvíli před tím, než se celý skandál rozhořel. I tak se o něm stihl dozvědět dříve, přesně 26 dnů po svém nástupu do firmy.
Za necelý měsíc uběhnou už tři roky od provalení kauzy Dieselgate, která se naplno rozhořela 15. září 2015. Jen jako na dávnou minulost na ni ale dnes vzpomínat nebudeme, neboť je stále živá a do značné míry nevyřešená. Dosud se nepodařilo přijít na to, kdo konkrétně je za podvody s dieselovými motory zodpovědný, kdo byl tím, který vznik celého podvodného software inicioval, kdo jej stvořil a kdo schválil jeho použití v produkčních autech. Řada nitek ovšem vede k Rupertu Stadlerovi, který byl až do letošního roku šéfem Audi. Ten už měsíce zůstává ve vazbě, kam putoval přímo z křesla hlavy čtyř kruhů.
Stadler je ale jen jedním z mnoha manažerů koncernu VW, který o kauze věděl dříve, než prosákla na veřejnost, jakkoli většina z nich dlouho tvrdila, že o ní neměli ponětí. Pozoruhodné přitom je, že mezi ně můžeme zařadit i současného šéfa celé VW Group, Herberta Diesse, který byl doposavad považován za „čistého”. Do firmy totiž přešel z pozice šéfa nákupu BMW až 1. července 2015, tedy chvilku před vypuknutím celé kauzy. Je tedy jisté, že nic neinicioval ani neschválil, nicméně také on o problému věděl dříve, než se provalil.
Vyplývá to z čerstvě odtajněných soudních dokumentů, které cituje německý Der Spiegel. Herbert Diess se i se svým předchůdcem Martinem Winterkornem 27. července 2015 účastnil schůzky vedení, na které byl tehdejší stav Dieselgate probírán. Ze záznamů a výpovědí je jasné, že oba hlavouni diskutovali s ostatními manažery i hlavními techniky firmy, jak se vypořádat s hrozbou, kterou pro společnost představovalo vyšetřování americké agentury EPA. Ta měla ve spolupráci se sdružením CARB zjistit, že diesely VW produkují vyšší než povolené emise NOx.
Podle dokumentů měl Diess najít řešení, díky kterému by americké úřady vystavily povolení pro další prodej dieselových aut na území Spojených států. Co je ale nejpikantnější, Winterkorn se jej tehdy jako čerstvě příchozího z BMW dotázal: „Ale něco podobného jste používali i v BMW, ne?” Na to se ovšem od Diesse dočkal odpovědi, kterou rozhodně nečekal. Šlo prý o rezolutní: „Ne.“
Tato situace ukazuje, jak moc byli lidé z vedení VW přesvědčení, že jejich chování je vlastně normální. A také to, jak dalece nemluvili pravdu, když o měsíce později tvrdili, že o ničem nevěděli. Nebudeme říkat, že ostatní nepoužívali jiné fígle k obelhání testů spotřeby, až nyní se ale potvrzuje to, co jsme čekali od začátku - že o podvodu ve VW věděl kde kdo. Onen software z podstaty nebylo možné dostat do více jak 10 milionů aut bez vědomí širokého spektra manažerů a techniků.
VW nyní přiznává, že tyto věci byly na schůzkách vedení konzultovány, nikdo si ale nebyl vědom skutečné šíře problému a jeho možných následků. Tomu lze minimálně v případě Diesse věřit, ten jen hasil průšvihy těch, kteří přišli před nimi. A dělá to vlastně dodnes.
Něco takového ovšem nelze říci o Heinzi-Jakobovi Neusserovi, bývalému šéfovi vývoje Volkswagenu, který byl v září 2015 odstaven na vedlejší kolej. Výplatu ale pobíral dále. Nyní se Němci rozhodli s manažerem definitivně rozloučit, Neusser je tak v podstatě prvním člověkem po Winterkornovi, který VW stoprocentně opustil v důsledku Dieselgate. Někdejší šéf VW Group přitom podal rezignaci již týden po provalení skandálu, stejně jako Heinz-Jakob ale zůstával na výplatní listině Volkswagenu i v dalších letech.
Lze pak jen dodat, že čtyři dny po výše zmiňované schůzce Volkswagen nasadil do boje právníky, kteří měli skandál vyžehlit. Vedení se prý na základě předchozích případů domnívalo, že dostane pokutu maximálně 200 milionů Eur (cca 5,27 mld. Kč), proto ani nikoho dalšího neinformovalo. Jak dnes již všichni víme, řádně se přepočítalo.
Herbert Diess se o kauze Dieselgate dozvěděl dříve než veřejnost. V té souvislosti byl přitom otázán, zda BMW používá totéž - řekl, že nikoli
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 5 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 8 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis