Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025 | Petr Miler
Podobná extravagantní auta z podstaty nikdy nemohla sednout každému, ale aspoň byla jedinečná a něčím skutečně zajímavá. Však se podívejte do tohoto interiéru, normální v něm není nic a dodnes působí jako kosmická loď. Ve stavu zánovního auta je v roce 2025 raritou.
Pokud toužíte po evropském přeborníkovi v trochu houpavé, ale v každém případě velmi komfortní jízdě s luxusním futuristickým interiérem za pořád ještě přijatelnou cenu, dost možná toužíte po starším Citroënu. Dnes už Francouzi nic takového nenabízí, v 90. letech byl ale jejich vrcholem model XM, který podle nás ve své celistvosti nikdy nebyl překonán žádným pozdějším modelem, C6 nevyjímaje. Bylo to auto s velmi extravagantním stylem, klidně i vidlicovým šestiválcem, hydraulickým podvozkem a spoustou dostupné výbavy, o které se leckomu nesní ani dnes.
Poněkud problematičtější byla spolehlivost a ochrana proti korozi, ani v jednom francouzská auta té doby nevynikala. Proto také XM mířily s cenou rychle dolů a většina z nich skončila na vrakovištích. Například ve Velké Británii bylo ještě ve druhé polovině 90. let registrováno přes 18 tisíc exemplářů. Dnes je v provozu přihlášených pouhých 112 aut, to je celé.
Příběh vozu, který vám ukážeme dnes, je ale docela jiný. I když se XM vyráběl až do roku 2000 bez většího faceliftu, dnes před sebou máme kousek ze začátků produkce v roce 1992. Tehdy byl pořízen prvním majitelem v Německu v docela zajímavé specifikaci. V případě techniky na sobě tedy první majitel docela šetřil, neboť sáhl po dvoulitrovém benzinu se 121 koňmi, ale zase s ručně řazenou převodovkou. To z vozu dělá dnešní optikou ještě větší zvláštnost, však kdo vám dnes do auta tohoto ražení nabídne manuál?
K příplatkům na tomto konkrétním voze se šetřilo o dost míň. Nechybí tedy dokonce ani svérázné druhé zadní sklo, dobové luxusní výdobytky jako automatická klimatizace, dřevěné obložení nebo elektrická výbava včetně neobvyklé palubní elektroniky s fascinujícími digitálními výstupy pak pochopitelně neabsentují vůbec.
Nejvíc ale majitel nakonec šetřil samotné auto, neboť on ani druhý vlastník, který jej dnes po letech nabízí k prodeji, s XM moc nejezdil. Na tachometru má tedy za dlouhých 33 pouze 37 650 km a jeho stav se zdá být jedním slovem bezchybný. Opravdu velmi zachovalý, perfektně prý funguje i technika, vypadá to jako skoro dokonalý stroj času zpět do dob o poznání větší slávy Citroënu. Budete se divit, ale tohle velké a drahé auto přišlo v době svého vzniku tehdejším novinářům tak pokrokové, že jej jmenovali Autem roku 1990 v Evropě. Dnes též přinejmenším nemyslitelné, ne-li opět nepochopitelné.
Navzdory tomu šly XM v průběhu času obecně s cenou až k nule, výjimky v podobě takto krásně zachovalých aut jsou ale dnes znovu ceněným zbožím. A tak se toto prodává za nemalých 14 990 euro, tedy asi 376 tisíc Kč. Žádná láce, ale takový kousek je dnes prostě rarita v celosvětovém měřítku - v celé Evropě je teď na prodej pár desítek aut a naprostá většina je dvěma slovy na odpis. Tento je z nich zdaleka nejzachovalejší a vypadá opravdu svěže zvenčí i zevnitř, však se na něj podívejte sami.





























Tohle XM je mimořádně zachovalé, na 34 5et starý vůz je ve fantastické kondici díky nízkému nájezdu i péči pouhých dvou majitelů. Nevyjde ovšem levně, to ne. Foto: Wojciech Automobile, publikováno se souhlasem
Zdroj: Wojciech Automobile@Mobile.de
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Čínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před hodinouRenault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před 2 hodinamiČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiNěkdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 09:52 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis