Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Diesely se dočkaly zastání v té nejméně očekávané zemi, prý dokonce čistí vzduch
8.3.2020 | Mirek Mazal
Moderní dieselové motory mají stále své zastánce, jsou ale místa, kde byste je opravdu nečekali. Jedním z nich je země, kde se loni prodalo nejvíc elektromobilů v Evropě, Nizozemsko.
Naftové motory se začíná znovu prosazovat v zemi, kde by se to dalo očekávat ze všeho. Diesely vstávají z popela v Nizozemsku, kde se loni prodalo nejvíc nových elektrických aut v Evropě, po snížení jejich podpory ale popularita prudce opadla. Nýtující motory se i v zemi tulipánů staly po létech obdivu terčem kritiky, tento stav se ale opět změnil. Podle tamního sdružení automobilového průmyslu RAI (Rijwiel en Automobiel Industrie) prý není nutné na moderní diesely dále koukat spatra, pro ekologii mají být jen přínosem.
Nizozemská vláda nicméně dál brání prodejům aut se spalovacími motory a upřednostňuje - třebaže méně než loni - elektrifikaci vozového parku. Stát takto podle svého přesvědčení podporuje čistější vzduch a snížení emisí CO2, podle RAI by si ale nové naftové motory zasloužily více respektu. Jsou prý přínosem v obou zmíněných aspektech a dokonce umí to, co žádný elektromobil nesvede - čistí vzduch.
V rozhovoru pro BNR Nieuwsradio se o tom rozpovídal předseda RAI Steven Richard Antonius van Eijck který se pokusil vysvětlit, že moderní dieselové pohony mohou hrát důležitou roli při vytváření čistějšího ovzduší. Mnoho vědců podle něj prosazuje stejný pohled, neboť bez nafty nebude možné splnit ambiciózní cíle EU v oblasti omezení emisí CO2 generovaných dopravou. Dnes používané technologie umí odstranit většinu škodlivin a z výfuku vychází relativně ekologický zbytek mixu dusíku a CO2. Co je podle van Eijcka podstatné, diesely umí odstranit ze vzduchu nežádoucí pevné částice.
Šéf RAI nepřehání, přesně to ukázaly dřívější testy. Naftové motory se ale v uplynulých letech ocitly na pranýři a málokdo byl schopen vnímat reálný posun jejich čistoty. Ať už se to komukoli líbí nebo ne, z testů dnes diesely vychází jako čistší řešení než benziny. A pořád platí, že díky své vyšší efektivitě generují méně CO2.
Léta trvající kritikou byla vytvořena atmosféra falešně dehonestující všechny vznětové motory bez rozdílu, upozorňuje van Eijck. Tento stav zapůsobil i na vládní elity evropských zemí, které je též začaly potírat a nyní se podle předsedy RAI vůbec nedá jednat s vrcholnými politiky o jakékoli racionalizaci podmínek, povzdechl si Eijck. A dodal, že ač jsou dieselová auta obecně považována za špatná, ale ve skutečnosti tomu tak prostě není.
Přes omezenou přízeň nizozemské vlády ale jejich popularita v zemi roste, a to paradoxně na úkor elektrických modelů, které po loňském boomu opět ztrácejí část přízně. Změnit preference zákazníků zjevně nebude tak jednoduché, jak si někteří myslí.












Třeba i třetí generace Škody Superb s dvoulitrovým dieselem je autem, které je velmi efektivní a čisté, přesto je na něj obvykle hleděno skrz prsty. A to i těmi, kteří rozhodují o tom, jak bude trh s auty vypadat
Zdroj: BNR Nieuwsradio
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 6 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 3 hodinamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
před 4 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 6 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 7 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... před 6 minutami - abgx1
- Rychlodotazy před 2 hodinami - Kavis
- Fiat a vše kolem nich před 2 hodinami - abgx1
- BMW Divize před 6 hodinami - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... dnes - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI dnes - tomkathy
- Genesis dnes - lauralordelaure
- VZKAZY včera - řidičBOB