Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Diesely mizí z nabídek. Tato auta už s nimi nekoupíte, nebo se na ně brousí sekyra
1.10.2018 | Petr Prokopec
Doba dieselovým motorům nepřeje a automobilky na to reagují. Některé s nimi skončily zcela, jiné to chystají a další vyřazují z nabídky určité modely. Zde je přehled toho, co se stalo či má stát.
Automobilovým tématem číslo jedna jsou v poslední době bezesporu dieselové motory a jejich nejasný osud. Jak již nějakou chvilku víme, Němci o jejich budoucnosti rozhodnou nejspíše během několika následujících hodin. Nicméně ať již podpoří zákazy vjezdu „naftožroutů“ do měst, dodatečnou instalaci antiemisních systémů do starších aut nebo něco úplně jiného, jisté je jedno - zlatá éra dieselů je u konce. Jejich prodeje klesají a i kvůli tomu stále více značek prohlašuje, že jim zvoní umíráček.
Nejnověji do rozjetého vlaku nasedlo Porsche, které minulou neděli oznámilo, že s diesely definitivně končí. Nejde však o zopakování slov, které jsme z jeho strany slyšeli již loni. Tehdy si ještě značka ponechávala otevřená zadní vrátka a naznačovala, že zejména Cayenne Diesel a Macan Diesel k mání budou. Teď už je jasné, že se nestane nic z toho a do nabídky se nevrátí ani naftová Panamera.
„Nechceme diesely nikterak démonizovat. Jsou a zůstanou důležitou technologií pohonu aut. Pro nás jakožto pro sportovní automobilku však vždy hrály jen sekundární roli. A nyní jsme dospěli k rozhodnutí, že naše budoucnost se již bude muset obejít bez nich,“ uvedl šéf automobilky Oliver Blume. Ten zároveň dodal, že ač Porsche diesely nikdy nevyrábělo, nýbrž odebíralo od Audi, koncernový skandál značku i přesto poškodil.
Ve výsledku tedy není až tak překvapivé, že se Porsche nechce dále riskovat svou pověst a raději vsadí na benzinové, hybridní a elektrické motory. V této strategii přitom značka nezůstává osamocena, třebaže tak razantní krok zatím nikdo jiný neudělal. Proto tedy nahlédneme do nabídek i plánů dalších výrobců a zmíníme, kde diesely nemá smysl hledat již nyní či kde se obětí rošád stanou v dohledné době.
Fiat Chrysler
Italsko-americký koncern naznačil již na počátku roku, že diesely jsou v jeho případě přežitkem. Skoncovat s nimi hodlá do roku 2022, přičemž v průběhu léta FCA upřesnilo, že exodus bude v případě osobních vozů úplný. To je vlastně i poněkud překvapivé, neboť Fiat je v tuto chvíli jedinou automobilkou, která meziročně navýšila podíl prodaných dieselů na celkovém odbytu a zejména pro Jeep jsou v Evropě stěžejní. Jsme tedy zvědavi, jestli automobilka své rozhodnutí ještě nepřehodnotí - má nového šéfa, a tak si to teroreticky může dovolit.
Honda
Japonci sice zatím neřekli přímo, že s diesely definitivně končí, skrze své aktivity však takovou skutečnost jasně naznačují. Pokud se momentálně rozhlédnete po nabídce Hondy, diesel najdete pouze u Civicu. Nejde přitom o problémy s homologací dle nového měřicího cyklu, nýbrž o záměr. I proto třeba nové CR-V je osazeno již jen benzinovými jednotkami, nic než Civic už diesel dostat nemá. A jakmile dožije jeho aktuální generace, v té další už naftový pohon čekat nemůžeme.
Kia
Pokud jste toužili po dieselových modelech Rio či Venga, máte smůlu, jejich prodeje byly spíše malé, a proto je Kia z nabídky vypustila. Přesto nelze čekat, že by Korejci s nafťáky skončili, spíše naopak. Dieselové Sorento tak hodlají nabídnout dokonce i ve Spojených státech, kromě toho pak letos představili i faceliftovaný model Sportage. Ten dokonce lze koupit jako dieselový mild-hybrid s 48voltovým elektrickým okruhem, který by „naftožrouty“ měl udržet ještě nějakou chvíli při životě.
Mitsubishi
Pokud v nejbližších dnech dorazíte do showroomů tří diamantů, nejspíše ještě Mitsubishi ASX osazené 2,2litrovým turbodieselem dostanete. Jde však o výprodej modelového roku 2018, u novějšího provedení již tato motorizace v oficiálním ceníku chybí. To je docela překvapivé, neboť diesel měl na kontě 44 procent všech registrací. Značka se ale hodlá zaměřit na plug-in hybridní techniku, která se osvědčila pod kapotou modelu Outlander. Rozhodlo se pro ni 77 procent všech zákazníků kupujících tento model - i proto také zde již diesel chybí. Exodus ale není úplný, třeba pick-up L200 s ničím jiným než s dieselem 2,4.
Opel
V době svého příchodu na trh byla Corsa k mání s motorem 1,3 CDTI. Ten však již aktuálně nekoupíte, což má nepochybně souvislost s aktuálním vývojem. Ač tedy Opel bude s diesely pokračovat, a nově nejspíše nabídne i francouzské BlueHDi, v případě supermini s tím již nepočítáme. V daném segmentu je velký tlak na co nejnižší cenu, což nekoresponduje se stále dražšími anti-emisními systémy.
Subaru
Pohled na stávající nabídku japonské automobilky rozhodně nenaznačuje, že by milovníci dieselů měli začít zvažovat odchod k jiné značce. Nicméně jde pouze o klid před bouří. Již v příštím roce diesely zmizí z nabídky a koupit půjdou jen skladové vozy. Roku 2020 by se pak diesel neměl dožít jediný. Chválený naftový boxer si tak dlouhou kariéru neužil, na trh dorazil teprve před jedenácti lety.
Suzuki
Ani Suzuki zatím oficiálně nepotvrdilo, že s diesely končí. A dá se předpokládat, že zprávy s globální platností se nejspíše ještě nějaký ten čas nedočkáme, neboť „naftožrouti“ jsou třeba v Indii či Indonésii poměrně populární. Nicméně je třeba si uvědomit, že Suzuki vlastní diesely nevyrábí, místo toho má smlouvu s Fiatem. A ten, jak jsme uvedli výše, hodlá těmto motorům zazvonit umíráčkem. Pohřeb tedy nejspíše vystrojí i Suzuki, které s tím ostatně již začalo. Například na britském trhu diesely zcela vyřadilo z nabídky. U nás je s nimi nyní k mání jen Vitara, a to jde navíc o starší modelový rok. Zatím zůstává nejasné, zda s tím novým dojde k nějaké obměně, neboť místní nabídka bude následovat „britskou cestu”.
Škoda
Možná si začínáte ťukat na čelo, jak je možné, že se nám do výběru zamotala největší tuzemská automobilka - vždyť třeba takovou Škodu Superb nelze aktuálně koupit s ničím jiným než s motorem 2,0 TDI. Nicméně se podívejte, jak jednotvárná je nabídka u modelů Fabia a Rapid. Na nic jiného než na benzinové litrové tříválce zde totiž nenarazíte a změna se nechystá. V případě druhého zmíněného vozu se vše nejspíše změní s příchodem nástupce, který naroste do délky, změní název a bude plnohodnotným konkurentem Volkswagenu Golf. Ten si ale nebude říkat Rapid.
Toyota
Největší japonská automobilka již delší dobu prohlašuje, že s diesely definitivně končí. Nahradit je hodlá hybridní technikou, která jí je ostatně vlastní. Na vystrojení pohřbu „producentů sazí“ však stále nedošlo a v případě modelů Proace, Hilux a Land Cruiser se tak nejspíše ještě hezkých pár let nestane. Nicméně třeba Avensis končí jako takový a nástupce v podobě Toyoty Camry spoléhá pouze na hybridní benzinový pohon. Minulostí se pak zakrátko stane i Verso, odpadne tedy další spojnice s diesely BMW. A pokud si uvědomíme, jak velký důraz klade v reklamních kampaních značka na hybridní verzi RAV4, zdá se, že i zde bude zakrátko opravdu stříhat metr.
Volvo
Švédové jsou dalšími, pro koho diesely nemají budoucnost, hovoří o tom, že další generaci naftových motorů už nevyvinou. A nové Volvo S60 už naftové motory vůbec nenabízí. Připomeňme přitom, že jde o značně odvážný krok, neboť tři čtvrtiny evropských prodejů jsou tvořeny právě „naftožrouty“. A jelikož jde pro automobilku po Číně o druhý největší trh, je otázkou, jak budou na nabídku tvořenou pouze benzinovými, plug-in hybridními či elektrickými vozy reagovat zákazníci. Zatím ale mohou být v klidu, neboť s diesely je nadále spojena devadesátková i čtyřicítková rodina, stejně jako kombi V60. A nečekáme, že se to hned tak změní, bez dieselů by dnes Volvo v Evropě vážně neprodalo skoro nic.
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 7 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 10 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva