Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští
26.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Winfried Vahland končí na pozici generálního ředitele Škody a Jürgen Stackmann už dále nepovede Seat. Oba ale míří zastávat jiné funkce v rámci koncernu.
Jedním z očekávaných důsledků aféry zvané Dieselgate byly velké personální změny ve vedení koncernu Volkswagen a jeho jednotlivých značek. Revoluce v tomto ohledu začala shora, když nejprve rezignoval sám šéf koncernu Winterkorn a nahrazen byl dosavadním prvním mužem Porsche Müllerem. Bylo by ale naivní očekávat, že se změny zastaví zde - hned krátce po Müllerově jmenování proběhly další, nesoustřeďují se jen na vedení koncernu a vlastně ani nespočívají pouze v personálních záležitostech. Tak si pojďme zrekapitulovat vše podstatné, co se v pátek večer ještě stalo.
Pro nás je zřejmě nejzajímavější dopadem to, že ve funkci předsedy představenstva české automobilky Škoda končí po pěti letech Winfried Vahland, jehož jméno je spjato s léty největší expanze škodovky v jejích dějinách. Pro Vahlanda jistě nebylo jednoduché odejít, i když to udělal dobrovolně a ve snaze koncernu v jeho těžkých chvílích pomoci. „Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu,” řekl Vahland.
Už před vypuknutím skandálu s TDI byl považován za jednoho z kandidátů na nového šéfa celé skupiny VW, neboť krom úspěchů ve Škodě má na svém kontě také zdařilý rozvoj aktivit Volkswagenu v Číně. Nyní odchází v rámci restrukturalizace aktivit celého koncernu na pozici šéfa zcela nově vytvořené divize North America, která zahrne trhy USA, Mexika a Kanady. Nenaplnila se tedy očekávání odchodu Michaela Horna, šéfa Volkswagen Group of America, ten zůstává ve své funkci, ostatně v ní není dlouho a skandálu datujícího se k roku 2009 (a možná ještě dále) těžko bude strůjcem. Právě i nad ním ale nyní bude mít moc Vahland a jeho úkoly jsou jasné - napravit pošramocenou reputaci VW v Americe a zachránit, co se ještě zachránit dá.
Tato změna bude účinná od 1. listopadu, kdy na pozici předsedy představenstva Škody usedne pětapadesátiletý Bernhard Maier, dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing. Jeho život je spjat s automobily, ne však vždy s Volkswagenem. Maier se vyučil automechanikem a vystudoval podnikovou ekonomiku v německém Calw. V roce 1988 nastoupil do prodejní organizace BMW, kde zastával různé řídicí funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil Maier k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche AG stal členem představenstva za prodej a marketing, nyní se posouvá ještě výše - povede jednu z nejrychleji rostoucích značek koncernu VW.
Rošádou u Škody a amerického zastoupení VW ale změny ve vedení a organizaci společnosti nekončí. Se svým dosavadním šéfem se musí rozloučit i Seat, který přijde o Jürgena Stackmanna, muže stojícího za stabilizací španělské značky v posledním roce. Ani on ale není ve skandálu nijak namočen - s účinnosti od 1. října vystřídá Christiana Klinglera, jehož odchod prý již byl plánován. Tento člověk vedl prodej a marketing jak za celou skupinu VW, tak za značku Volkswagen a přesně jeho kompetence Stackmann převezme. Jeho místo u Seatu převezme Luca de Meo, který též dosud řídil prodej a marketing, ale u Audi.
Další změny ve společnosti jsou spíše organizační a nebyly „upečeny” tento týden, celá krize spíše urychlila jejich zavedení - vznikne jednotka spojující značky Bentley a Bugatti, dále přetrvá spojení Audi, Lamborghini a Ducati, samostatnost Porsche a také Truck Holdingu, Power Engineeringu a VW Financial Services. Oproti předchozím očekáváním nebudou spojeny aktivity VW, Škody a Seatu - tyto značky zůstanou dále samostatnými jednotkami a dozorčí rada dokonce slibuje jejich vyšší samostatnost. Tomu odpovídá i zrušení výrobního oddělení na úrovni koncernu, které dosud vedl Thomas Ulbrich.
Změn tedy u VW probíhá dost a jistě nemusí být poslední - o spoustě těch menších se pravděpodobně ani nedozvíme. Nový šéf Porsche, který zaskočí za Matthiase Müllera zatím znám není, vedení firmy se ale pro tuto chvíli ujal Oliver Blume a očekává se, že bude jmenován i novým generálním ředitelem. To ale ještě bude muset potvrdit představenstvo společnosti, které se sejde příští týden.
Ve spojení s mnoha novinkami pak Herbert Diess, ředitel Volkswagenu coby značky oznámil, že kauza motorů TDI se týká 5 milionů osobních VW, zejména pak předchozích generací Golfu, Passatu a Tiguanu. Stále neoficiální seznam dotčených motorů už jsme vám přinesli a zdá se, že se krom tříválcové 1,2 brzy stane oficiálním. Diess pak znovu potvrdil, že nové a všechny aktuální modely plnící normu Euro 6 už nemají s kauzou co do činění.
Dosavadní šéf Škody Vahland se s Českem loučí, míří do USA
Novým šéfem škodovky je Bernhard
Po šéfovi má i Seat, Jürgen Stackmann míří zpět do Německa
Novým nejvyšším mužem ve Španělsku bude Ital Luca de Meo z Audi, který dříve působil též u Fiat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 08:03 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB