Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá
3.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už klidnější vody naftového průšvihu VW se dočkaly rozvíření. Americké úřady viní i několik Audi a Porsche.
V posledních dnech to vypadalo, že se kauza Dieselgate pomalu stává historií. Volkswagen by už „jen” přistoupil k největší svolávací akci ve své historii, v jejímž rámci by trvale deaktivoval „chytrý“ software, zaplatil nějakou tu pokutu a jelo by se dále. Úřady a část zákazníků by sice VW ještě nějakou chvíli pokoj nedali, podle průzkumu mezi Němci ale kredit automobilky coby výrobce kvalitních aut kauzou příliš a to je pro další existenci firmy důležitější než cokoli jiného. Jenže vývoj teď nabírá trochu jiný směr.
Americká vládní agentura EPA (Environmental Protection Agency) ve spolupráci s kalifornskou organizací CARB (California Air Resources Board) včera přišla s dalším obviněním Volkswagenu, které naznačuje, že skandál má ještě větší rozměry. A to pro VW není dobrá zpráva.
Než se ovšem k novinkám dostaneme, jen v rychlosti zrekapitulujeme, co se dosud stalo. Tak tedy, již v loňském roce bylo zjištěno výzkumníky z West Virginia University, že vozy Volkswagenu osazené motory TDI EA 189 vykazují podstatně větší emise NOx v reálném provozu než při jejich testu na dynamometru. Pozdější zkoumání vyústilo v obvinění EPA a přiznání VW, že jeho motory jsou vybaveny tzv. odpojovacím zařízením. To pozná, kdy je testováno a na základě toho upraví chod pohonné jednotky tak, aby vypouštěné emise NOx odpovídaly normám. Ve skutečném světě je však zařízení deaktivováno, načež oxidy dusíku přesahují povolené limity až čtyřicetkrát. Již to samo o sobě problematické, závažnější je ale fakt, že Volkswagen tímto „chytrým“ softwarem osadil na 11 milionů automobilů i mimo USA.
Pravdou tedy je, že automobilka se k nekalému jednání přiznala pouze ve Spojených státech, kde se kauza dotýká necelého půlmilionu vozů. Ve zbytku světa dosud přiznává pouze přítomnost oné problematické části kódu řízení motoru, který pravděpodobně také něco dělá. Jenže evropské normy jsou benevolentnější než v USA a ani takový stav nemusí nelegální. Však Volkswagen uvedl, že si není jist, zda odpojovací zařízení vůbec u motorů na Starém kontinentu bylo aktivováno. Nicméně svolávací akce zde začnou od ledna příštího roku, což mnohý může za potvrzení považovat.
Ať je však již situace v Evropě jakákoliv, v zámoří aktuálně začalo přituhovat. EPA a CARB totiž nově tvrdí, že „chytrým“ softwarem jsou osazeny také Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L a Q5 (všechny modelový rok 2016), Porsche Cayenne (2015) a VW Touareg (2014). Tedy modely osazené třílitrovým šestiválcem, který v reálném světě, tedy v momentech, kdy nedochází k laboratornímu měření, přesahuje emisemi NOx povolené normy až devětkrát.
Na první pohled není nové kolo kauzy Dieselgate až tak závažné. Přeci jen jde o menší rozdíl, který zavání pouze odlišnými nároky reálného provozu a dotýká se přibližně jen 10 000 vozů prodaných v USA od roku 2014. Nicméně pokud se na celou záležitost podíváme kritičtějším okem, pak si musíme položit otázku, zda - pakliže by EPA měla pravdu - vše končí jen zde. A pokud nikoli, zda celé řešení bylo dílem několika ambiciozních inženýrů, o jejichž činnosti nikdo z vedení nevěděl.Obdobně ostatně smýšlí i obě agentury, které začaly zkoumat další vozy koncernu vyrobené po roce 2009, aby odhalily, kam až skandál sahá.
Nad Volkswagenem se tak začínají stahovat černější mračna než dříve. Dosud automobilce hrozilo, že za porušení regulí může zaplatit až 18 miliard dolarů (cca 442 mld. Kč), přičemž ta mohla doufat, že díky spolupráci s vyšetřovateli a americkým kongresem se jí povede zákonodárce obměkčit a výslednou pokutu srazit na minimum. Pakliže bude problém ještě větší, může pomalu počítat s její maximální výší, k čemuž se navíc přidá dalších alespoň 375 milionů dolarů (9,2 mld. Kč) za nové kolo podvodů. A ani to navíc nemusí být konečný účet.
Vše bude nyní záviset na dalším vývoji, kdy kupříkladu stát Kalifornie požaduje od Volkswagenu do tří dnů schůzku, na které bude vzájemně prodiskutováno nové kolo obvinění. To automobilka momentálně odmítá, přičemž mluvčí severoamerického Audi Brad Stertz požaduje po organizaci EPA data, která objasní, jak bylo nových závěrů dosaženo. Porsche North America pak pro změnu vydalo prohlášení, ve kterém zmiňuje, že je novým obviněním „překvapeno“. Značka prý věří, že Cayenne je „plně kompatibilní“.
Obě automobilky by nyní měly zastavit prodej dotčených modelů, jinak hrozí, že přijdou o certifikát EPA, bez kterého není v USA možné nové vozy prodávat. Audi přitom ještě včera naznačovalo, že nic takového neučiní, dnes ale již vše může být jinak. Zvláště když nemalé rozhořčení vyjádřili členové amerického kongresu, kteří se nyní ve společném prohlášení dotazují, kam až podvod Volkswagenu sahá a jak je možné, že zůstal neodhalen. Přitom naznačují, že značka bude opravdu pykat, neboť všichni mají hrát podle stejných pravidel.
Další vývoj bude tedy nadmíru zajímavý, pročež nyní jen dodáme, že na nová obvinění již zareagovaly akciové trhy, kde hodnota Volkswagenu poklesla o zhruba tři procenta. Dá se přitom předpokládat, že nejde o poslední pád, zvláště pokud existence odpojovacího zařízení v dalších pohonných jednotkách bude potvrzena...
Podle nových obvinění EPA a CARB je odpojovacím zařízením vybaveno i Porsche Cayenne...
Zdroj: The Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva