Detaily útěku Carlose Ghosna z Japonska fascinují, pomohl zelený baret i dvě bedny

Neuvěřitelný příběh života Carlose Ghosna se dál píše každý den a jeho poslední kapitola je obzvláště výživná. Nové detaily o způsobu jeho útěku do Libanonu jsou fascinující jako útěk sám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Detaily útěku Carlose Ghosna z Japonska fascinují, pomohl zelený baret i dvě bedny

5.1.2020 | Petr Miler

Detaily útěku Carlose Ghosna z Japonska fascinují, pomohl zelený baret i dvě bedny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Neuvěřitelný příběh života Carlose Ghosna se dál píše každý den a jeho poslední kapitola je obzvláště výživná. Nové detaily o způsobu jeho útěku do Libanonu jsou fascinující jako útěk sám.

Nissan padá ke dnu, už to ale není tak, že následuje pád svého dlouholetého šéfa. Carlos Ghosn sice nadále neprožívá zrovna nejlepší období svého života po více jak roce se ale dokázal vymanit ze spárů japonské justice, a to podobně bizarním způsobem, jakým se do nich dostal. Loni jej Japonci zničehonic zadrželi po příletu do země a na přelomu roku jim pak Ghosn podobně nečekaně pláchl.

Ex-šéf Nissanu, Renaultu a Mitsubishi je nyní v Libanonu, jedné ze třech zemí, v nichž má občanství a ven se dostávají další a další detaily o způsobu jeho útěku. Nejnověji je shrnul Wall Street Journal, kterému se podařilo i získat fotografii bedny, v níž se Ghosn při převozu skrýval. Ale nepředbíhejme, i na bedny dojde.

Ačkoli sám Ghosn řekl, že útěk zorganizoval sám, logicky mu někdo musel pomáhat. Tím někým byl Michael Taylor, bývalý zelený baret, který se už léta nechá najímat jako specialista na vysvobozování lidí z prekérních situací kdekoli na zemi. Přesně v takové Ghosn byl a těžko si mohl najít někoho lepšího. Taylor měl plán na Ghosnovu „evakuaci” chystat měsíce, impuls ke spuštění akce ale dostal 28. prosince, kdy si francouzsko-brazilsko-libanonský manažer vyslechl u soudu docela nehoráznou věc - že slyšení v celé věci bude odloženo o rok až na duben 2021.

V tu chvíli Taylor najal dvě letadla u tureckých aerolinek, přiměl zaměstnance firmy zfalšovat dokumenty o pravém účelu cest a první letadlo nejprve přepravil do Dubaje, kde mělo být fyzicky připraveno. Následně i s Taylorem na palubě vyrazilo směr Osaka, Japonsko. Ghosn měl to štěstí, že jeho pohyb nebyl monitorován jinak než kamerami, a tak sice existuje záznam, jak v neděli ve 2:30 odpoledne opouští svou tokijskou rezidenci, to ale udělat mohl. A nikdo nevěnoval pozornost tomu, že se do ni už nikdo nevrátil, protože i Japonci o volném týdnu spojeném s oslavami příchodu nového roku „koukali jinam”.

Nyní následuje menší bílé místo na mapě, neboť i když Ghosnův odchod z rezidence v černém klobouku a bílé masce na obličeji je zdokumentován, jak se dostal do asi 500 kilometrů vzdálené Osaky nikoli. Stejně tak není zcela jisté, jak ošálil hraniční kontroly a dostal se na palubu letadla, zde ale zřejmě přichází ke slovu ony bedny. Na rozdíl od předchozích spekulací nešlo o pouzdra na hudební nástroje a stejně tak neproběhl žádný soukromý koncert. Šlo o bedny na reproduktory a další výbavu používanou při stěhování koncertních a podobných pódií.

Těchto beden bylo na palubu letadla umístěno více, jedna skutečně i s audiovybavením. Jak ale ukazuje fotka pořízená v Turecku, druhá z nich skrývala cennější náklad - Carlose Ghosna. Na spodní straně v ní byly udělány díry, aby jeden z nejznámějších automobilových manažerů mohl dýchat. Tak se podle všeho dostal z Japonska do Turecka.

Někdo z Turků prý Ghosna na letišti v Istanbulu vyfotil, tuto fotku nyní mají turečtí policisté. Ti dále ve zmíněném prvním letadle objevili ony černé bedny a zfalšované dokumenty. Nic z toho ale útěku už pochopitelně nemohlo zabránit - Ghosn měl být hned jen převezen automobilem asi 100 metrů daleko do jiného, menšího letadla a následně odletět do Bejrútu v Libanonu, kam skutečně dosedl.

Celá akce skutečně připomíná hollywoodské filmy, jen se skutečně stala. Co dále čeká Carlose G., je ve hvězdách - sám jistě bude doufat, že se zvládne očistit před japonskými soudy a nelegálnost popsaného extempore nějakým způsobem zahladí. Je ale třeba dodat, že v Japonsku jsou lidé in absentia souzeni jen velmi výjimečně a pokud se zemi vycházejícího slunce nepodaří Ghosna získat, soud nejspíše nikdy neproběhne. Slavný manažer by pak do konce svého života zůstal hledanou osobou bez naděje na cokoli jiného než dožít v Libanonu v obavách z vyhoštění či jiné formy převozu zpět do Japonska.


Detaily útěku Carlose Ghosna z Japonska fascinují, pomohl zelený baret i dvě bedny - 1 - Carlos Ghosn utek Japonsko detaily 01
Útěk Carlose Ghosna z Japonska byl mimořádně dobře propracovaným plánem specialisty na vysvobozování lidí ze zahraničí

Detaily útěku Carlose Ghosna z Japonska fascinují, pomohl zelený baret i dvě bedny - 2 - Carlos Ghosn utek Japonsko detaily 02
Díky této bedně na reproduktory se Ghosn dostal přes japonskou hraniční kontrolu

Zdroj: Wall Street Journal

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.