Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dokumenty ze soudní pře odhalily, kolik TDI z Dieselgate po opravě skutečně zlobí
27.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němci od počátku tvrdí, že s novým softwarem má problém jen pár jedinců. Data z hromadné žaloby britských motoristů ale ukazují něco úplně jiného.
Ještě nedávno se zdálo, že za kauzou Dieselgate můžeme udělat tlustou čáru. V Americe Volkswagen zaplatil miliardy a vozy osazené podvodným softwarem vykoupil zpět, v Evropě pro změnu přistoupil k rozsáhlé svolávací akci a úpravě aut. Navíc německá automobilka ve svých pravidelných zprávách pro tisk informuje o růstu prodejů i zisku. Konec dobrý, všechno dobré? Ne tak docela.
V posledních týdnech se ukazuje, že řada problémů přetrvává, jen se o nich tolik nemluvilo. Nejdříve se kauza připomněla z Austrálie, kde změřili spotřebu „cinklého” TDI před a po opravě a zjistili její výrazný nárůst. K tomu se hlavně z Německa ozvaly hlasy, že dotčeným motorům po opravě rychleji „odchází” často drahé komponenty coby daň za snížení emisí. A dnes můžeme informovat o další nepříjemnosti pro VW.
Již v minulosti jsme zmiňovali, že si britští motoristé stěžují na projev motorů TDI po přehrání softwaru. Autorizovaným servisem „opravené“ vozy měly totiž buď vykazovat horší spotřebu, nebo došlo ke zhoršení jízdní dynamiky. Případně k obojímu. Volkswagen pak sice připustil, že na těchto informacích je cosi pravdivého, nicméně mělo jít pouze o pár jedinců, všeobecně měla převládat spokojenost.
Jak ovšem nyní dokazují data právnické firmy Slater a Gordon, která žene VW k soudu, realita je od takového stavu na hony vzdálena. Firma si nechala vypracovat průzkum, kterého se zúčastnilo 17 tisíc respondentů. Z nich nový software obdrželo 11 600 lidí, celých 40 procent pak mluví o negativních zkušenostech s novým softwarem. Jinými slovy, 4 640 lidí si stěžuje na nějaký problém, což již nevypadá na pár jedinců. A vzorek 17 tisíc respondentů lze označit za velmi reprezentativní.
Z oněch 4 640 lidí poukazuje 18 procent na zhoršenou spotřebu paliva, dalších 11 procent mluví o větších vibracích, jež se nyní přenáší do kabiny. Velmi malá část dotázaných (2 %) pak rovnou dodává, že jejich pohonná jednotka definitivně selhala či přepnula do nouzového režimu během jízdy na dálnici. Přechod do nouzového režimu zmínilo více než 1 200 dotázaných, tedy prakticky jedna čtvrtina všech „kritiků“.
Tato záležitost je přitom ještě horší než jakékoliv zhoršení spotřeby, na nějž si majitelé stěžují nejčastěji. Jeden z respondentů řekl, že jeho vůz zcela náhle zpomalil na pouhých 16 km/h během jízdy v krajním dálničním pruhu. „Když zastavíte a začnete přemýšlet, co se mohlo stát, je to opravdu děsivé. Je neuvěřitelné, že si Volkswagen myslí, že může ohrozit životy mnoha lidí, a přitom si jednoduše odkráčet pryč,“ dodává poněkud emotivně motorista.
I z těchto důvodů zmíněná právnická firma Slater a Gordon podává na VW hromadnou žalobu, která má nyní již více než 40 tisíc účastníků. Jde tedy o největší případ takového typu v historii Velké Británie. Cílem je zisk stejné náhrady, jakou obdrželi američtí motoristé. Tomu se VW od počátku brání se slovy, že situace na obou kontinentech je diametrálně odlišná. To se nyní vlastně potvrdilo, ale trochu jinak, než by ti VW přál.
Nad německou automobilkou se tedy začínají znovu stahovat mračna, přičemž tentokráte by to mohlo mít dalekosáhlejší důsledky. Do verdiktu soudu - či jiného výstupu celého sporu - nemá smysl dopady předjímat. Už teď je ale z dat žalující strany zřejmé, že zejména tolikrát propírané problémy se zvýšením spotřeby se týkají mnohem vice než „pár aut”, podle nových údajů to vypadá asi na pětinu opravených vozů...
Britové si od počátku stěžují na problematickou opravu motorů TDI. Nyní jim evidentně došla trpělivost, načež podávají na Volkswagen hromadnou žalobu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 45 minutami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 43 minutami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB