Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dokumenty ze soudní pře odhalily, kolik TDI z Dieselgate po opravě skutečně zlobí
27.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němci od počátku tvrdí, že s novým softwarem má problém jen pár jedinců. Data z hromadné žaloby britských motoristů ale ukazují něco úplně jiného.
Ještě nedávno se zdálo, že za kauzou Dieselgate můžeme udělat tlustou čáru. V Americe Volkswagen zaplatil miliardy a vozy osazené podvodným softwarem vykoupil zpět, v Evropě pro změnu přistoupil k rozsáhlé svolávací akci a úpravě aut. Navíc německá automobilka ve svých pravidelných zprávách pro tisk informuje o růstu prodejů i zisku. Konec dobrý, všechno dobré? Ne tak docela.
V posledních týdnech se ukazuje, že řada problémů přetrvává, jen se o nich tolik nemluvilo. Nejdříve se kauza připomněla z Austrálie, kde změřili spotřebu „cinklého” TDI před a po opravě a zjistili její výrazný nárůst. K tomu se hlavně z Německa ozvaly hlasy, že dotčeným motorům po opravě rychleji „odchází” často drahé komponenty coby daň za snížení emisí. A dnes můžeme informovat o další nepříjemnosti pro VW.
Již v minulosti jsme zmiňovali, že si britští motoristé stěžují na projev motorů TDI po přehrání softwaru. Autorizovaným servisem „opravené“ vozy měly totiž buď vykazovat horší spotřebu, nebo došlo ke zhoršení jízdní dynamiky. Případně k obojímu. Volkswagen pak sice připustil, že na těchto informacích je cosi pravdivého, nicméně mělo jít pouze o pár jedinců, všeobecně měla převládat spokojenost.
Jak ovšem nyní dokazují data právnické firmy Slater a Gordon, která žene VW k soudu, realita je od takového stavu na hony vzdálena. Firma si nechala vypracovat průzkum, kterého se zúčastnilo 17 tisíc respondentů. Z nich nový software obdrželo 11 600 lidí, celých 40 procent pak mluví o negativních zkušenostech s novým softwarem. Jinými slovy, 4 640 lidí si stěžuje na nějaký problém, což již nevypadá na pár jedinců. A vzorek 17 tisíc respondentů lze označit za velmi reprezentativní.
Z oněch 4 640 lidí poukazuje 18 procent na zhoršenou spotřebu paliva, dalších 11 procent mluví o větších vibracích, jež se nyní přenáší do kabiny. Velmi malá část dotázaných (2 %) pak rovnou dodává, že jejich pohonná jednotka definitivně selhala či přepnula do nouzového režimu během jízdy na dálnici. Přechod do nouzového režimu zmínilo více než 1 200 dotázaných, tedy prakticky jedna čtvrtina všech „kritiků“.
Tato záležitost je přitom ještě horší než jakékoliv zhoršení spotřeby, na nějž si majitelé stěžují nejčastěji. Jeden z respondentů řekl, že jeho vůz zcela náhle zpomalil na pouhých 16 km/h během jízdy v krajním dálničním pruhu. „Když zastavíte a začnete přemýšlet, co se mohlo stát, je to opravdu děsivé. Je neuvěřitelné, že si Volkswagen myslí, že může ohrozit životy mnoha lidí, a přitom si jednoduše odkráčet pryč,“ dodává poněkud emotivně motorista.
I z těchto důvodů zmíněná právnická firma Slater a Gordon podává na VW hromadnou žalobu, která má nyní již více než 40 tisíc účastníků. Jde tedy o největší případ takového typu v historii Velké Británie. Cílem je zisk stejné náhrady, jakou obdrželi američtí motoristé. Tomu se VW od počátku brání se slovy, že situace na obou kontinentech je diametrálně odlišná. To se nyní vlastně potvrdilo, ale trochu jinak, než by ti VW přál.
Nad německou automobilkou se tedy začínají znovu stahovat mračna, přičemž tentokráte by to mohlo mít dalekosáhlejší důsledky. Do verdiktu soudu - či jiného výstupu celého sporu - nemá smysl dopady předjímat. Už teď je ale z dat žalující strany zřejmé, že zejména tolikrát propírané problémy se zvýšením spotřeby se týkají mnohem vice než „pár aut”, podle nových údajů to vypadá asi na pětinu opravených vozů...
Britové si od počátku stěžují na problematickou opravu motorů TDI. Nyní jim evidentně došla trpělivost, načež podávají na Volkswagen hromadnou žalobu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před hodinou - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva