Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designér říká, že jedinou cestou, jak napravit Cybertruck, je hodit ho celý do popelnice a začít od nuly
1.9.2023 | Petr Prokopec
Snaha o nesmyslné inovace za každou cenu se zas jednou otáčí proti Tesle. Potenciálních problémů se Cybertruckem je tolik, že se mnozí ptají, zda se vůbec může začít vyrábět ve velkém. A skeptici mají jasno - lepší bude se o to ani nesnažit.
Říká se, že žádný učený z nebe nespadl. Elon Musk nicméně v průběhu let zjevně nabyl pocitu, že je z něj nový CML neboli Centrální Mozek Lidstva. I proto Tesla často přikračuje k inovacím i v těch oblastech, kde nedávají žádný smysl. A i když nicméně povětšinou selže, jejím věrným fanouškům je to jedno. Ti si tak jsou ochotni koupit i Cybertruck, tedy nový elektrický pick-up značky, který se zdá být ztělesněním všecho, co je na Tesle špatně. Musk na něj ovšem pohlíží jako na největší firemní klenot.
Či možná bychom spíše měli říci, že takto na něj pohlížel ještě ve chvíli, kdy měl co do činění pouze s prototypy. U nich byly jisté vady nutnou součástí vývojového procesu, na jehož konci měl stát pomalu dokonalý stroj. Do něčeho takového má ale Cybertruck zkrátka daleko, hlavně kvůli jeho dětskému designu a faktu, že automobilka u karoserie použila nelakovanou ocel. V podstatě tak stačí jediná menší nepřesnost a nekvalita výroby je zjevná na míle daleko.
Přesně to je důvod, proč Musk nedávno zaměstnance značky v emailu urgoval, aby při výrobě dosáhli přesnosti na méně než 10 mikronů. Něco takového je ale v automobilové branži absolutně nemožné, ostatně stačí jen na jedné straně o chlup více utáhnout šroub, a už máte rozhozenou čelní kapotu. U takové Dacie nad něčím podobným mávnete rukou, maximálně pak vezmete do rukou klíč, a drobné pochybení značky napravíte. Jenže Cybetruck není ani levný, ani snadno opravitelný.
Jsou to věci, které si Musk jakožto samozvaný CML měl uvědomit již dávno, nikoli až poté, co z továrny v Austinu začaly sjíždět první exempláře. A jakkoli lze jistě ocenit, že se alespoň dokázal chytnout za nos, Tesla toho zkrátka mnoho dělat nemůže. Ona požadovaná přesnost je zkrátka nedosažitelná. Nelakovaná ocel je pak doslova magnet na špínu, která ovšem ony nuance jen zvýrazňuje. Ba co více, i kdyby na ně nakonec ani nedošlo, Cybertruck by stále zvenčí působil diskutabilně.
Aktuálně se ke vzhledu pick-upu vyjádřil automobilový designér Adrian Clarke. Ten rovněž poukazuje na to, že Muskův nejnovější požadavek je naprostým nesmyslem. „Tolerance u jednotlivých panelů karoserie je měřena v celých milimetrech, aby byla vůbec možná montáž,“ potvrzuje naše nedávné kritické vyjádření. Při výrobě totiž nedochází na popření fyzikálních zákonů, místo toho jednotlivé díly reagují na teplo či chlad. Průběžně se tak zvětšují či smrskávají. A s tímtéž lze vlastně počítat také během provozu.
Clarke tak Tesle radí, že jedinou cestou k nápravě vozu je zahodit vše, co dne má v rukou, a odstartovala celý projekt znovu na čistém listu papíru. „Již ve chvíli, kdy všichni lidé z průmyslu viděli Cybetruck poprvé, se mu začali smát. Říkali jsme si totiž, že není možné takové auto dostat do výroby. Není tu způsob, jak projít crash testy a zejména bude extrémně těžké vyprodukovat tyto rovné panely,“ upřesňuje Clarke. Přesně to se nyní potvrzuje, Musk ale pochopitelně selhání nepřipouští.
Co se tedy stane v následujících měsících, je otázkou. Řada lidí Teslu zbožňuje natolik, že jí odpustí vše. Půjde ale skutečně o až dva miliony zákazníků ročně, jak někteří fantazírují? To se aktuálně nezdá být velmi pravděpodobné. Daleko pravděpodobnější je, že jakmile bude ukojena první vlna zájmu, a Tesla v mezičase nepřijde se skutečnou inovací, pak Cybertruck shoří jako svíčka. A samozvaný CML nemůže říci, že ho nikdo nevaroval.
Na oficiálních fotkách vypadá Cybertruck bezchybně, jejich úprava tak musela dát grafikům neskutečně zabrat. V reálu lze totiž počítat jen se špínou a špatným slícováním. Foto: Tesla
Zdroj: Fast Company
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva