Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Deset důvodů, proč německá auta vládnou světu
4.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
CNN shrnuje, proč jsou podle ní německá auta nepřekonatelná. Její materiál navíc leccos naznačuje i o vnímaní evropských vozů v USA.
Americká televizní stanice CNN se na svých internetových stránkách snaží přijít na kloub tomu, jak je možné, že Německo funguje jako ekonomický hnací motor Evropy i v době pokračující hospodářské recese. Vysvětlení hledá v automobilovém průmyslu, především pak u německých luxusních automobilek Audi, BMW, Mercedes a Porsche, které navzdory vývoji v EU i obecné situaci ve světě prodávají stále více svých drahých aut a generují nezanedbatelný profit.
Impulzem k sepsání tohoto článku pro ně byla obchodní bilance za prvních pět měsíců letošního roku, během nichž se BMW podařilo navýšit globální prodeje o 6,4 procenta, Porsche o třináct procent a Audi až o čtrnáct. A tak se jedna z nejsledovanějších televizních stanic světa ptá, jak to Němci dělají...
Přestože CNN neanalyzuje tento úspěch do hloubky, snaží se stručně v deseti bodech podívat na prémiové značky v nejširším možném úhlu a pátrá po těchto příčinách od historie, přes motorsport, až po účelovou aroganci v reklamě. Samozřejmě nemusíte se vším souhlasit, anebo se může také stát, že vám v jejich výčtu bude něco chybět. Kromě toho spousta poznatků CNN je optikou Středoevropana vnímáno jako dávno známá, možná až triviální věc. Pokud to vidíte stejně, berte to tedy alespoň jako příležitost provést takovou menší sondáž do myšlení Američanů, jak vnímají i u nás hodně oblíbené značky.
1. Hluboké historické kořeny
CNN poukazuje na to, že první patent na osobní automobil poháněný motorem s vnitřním spalováním pochází z Německa z roku 1886. A přestože další ve výčtu zmíněné automobilky jsou mnohem mladší, společně investovaly do propagace a podpory své historie miliardy Eur, třeba ve formě nové vznikajících muzeí ve Stuttgartu, Mnichově a Ingolstadtu. „Němci ctí své vozy a zákazníci to respektují.“
2. Vítězství v závodech
„Žádná jiná země, ani Italové ne, nemají takovou závodní historii jako Němci,“ upozorňuje CNN a jmenuje třeba stříbrné šípy Auto Unionu a Mercedesu z doby jejich nedostižné dominance před druhou světovou válkou. Vytahuje také slavná jména spjata s německými značkami (Juan Fangio, Stirling Moss), nebo naopak slavného Němce Michaela Schumachera, a ve výčtu nemůže chybět ani Nürburgring, „kterému je přezdíváno Zelené peklo“.
„Dokonce i nehody jsou nezapomenutelné. Osmdesát tři diváků zahynulo v roce 1955 na Le Mans poté, co Mercedes 300 SLR vletěl do davu. Závodní dědictví ocenit nelze, ale nikdo nezpochybňuje jeho hodnotu.“
3. Neomezená rychlost
„Téměř třináct tisíc kilometrů německých dálnic jsou jedny z mála veřejných komunikací ve světě, kde neplatí rychlostní limity,“ uvádí CNN a doplňuje, že v městských oblastech, v místech s dopravním přetížením nebo ve stavebních úsecích pořád platí omezení na 120 km/h. „Na základě gentlemanské dohody omezují nejvyšší rychlost na 250 km/h, ale pořád tam najdete místa, kde lze bez problémů jezdit přes 300. Jejich auta jsou na tuto rychlost opravdu stavěna.“
4. Síla značky
Přestože nejen v Evropě je některými zákazníky vnímán odklon BMW a Porsche (a částečně také Mercedesu) od tradičních hodnot jako značný problém, CNN zdůrazňuje, že síla, srozumitelnost, hodnověrnost a význam těchto značek je pořád nezpochybnitelná. „Mercedes dělá ústupky od 50. let minulého století a provedl i špatná rozhodnutí (vzpomene si někdo na třídveřový hatchback C230?), ale nikdo nepochybuje o tom, co je to Mercedes. To samé Porsche, navzdory výrobě SUV nebo luxusní limuzíny. Všechny čtyři značky se řadí ve světovém žebříčku až na vrchol.“



Historie se postarala o to, aby loga německých automobilek patřily mezi nejznámější značky na světě
5. Technologický triumf
CNN upozorňuje, že Německo, které oceňuje technologie a řemeslnou zručnost, si váží schopnosti a zkušenosti svých inženýrů, „což vysvětluje všudypřítomnost titulů Dr. Ing. na nejvyšších místech tamních automobilek“.
6. Správné zacílení na trhy
„Je to docela jednoduché. Němci produkují věci, které si lidé v zemích s rostoucí ekonomikou chtějí koupit. To vysvětluje třeba nárůst prodejů Audi v Číně o 44,2 procenta, nebo skok BMW o 31,5 procenta. Obě společnosti rostou rychleji než celkový trh ve Spojených státech. Zkuste jmenovat kteroukoli jinou značku s tak dobrou pozicí a začnete a skončíte u Buicku,“ upozorňuje CNN.
7. Účelová arogance
V bodě sedm se autoři článku docela trefně ptají: Komu jinému než Mercedesu může projít reklamní slogan „To nejlepší, nebo nic“? Anebo BMW s jejich „Ultimativním jízdním strojem“.
„Ačkoli to nejsou vždycky jen pravdivá tvrzení, potrhují ambice, kterým se nemůžou rovnat žádná jiná auta. Jak to kdysi napsaly noviny v Curychu - automobily mají své ústředí v Německu stejně, jako tajná bankovní konta ve Švýcarsku.“
8. Ceny jsou těsně před hranicí, na kterou si zákazníci stěžují
Podle CNN jsou Němci na hraně, především pokud jde o věci, které nijak nesouvisí s funkčností. „Porsche si za 911 Turbo s pohonem všech kol naúčtuje 137 500 dolarů, a pak požádá o dalších 330 dolarů za malý znak na středové konzole. Motoristé kupující německá auta si na to rádi stěžují, takže budete vědět, jak hluboko mají do kapsy.“
9. Exkluzivní a super-exkluzivní
Je to něco jako klub uvnitř klubu. Vymezený prostor uvnitř vymezeného prostoru. „Není vám dost dobrá řada 5 za 47 tisíc dolarů? A co tak speciálně vybavené BMW M5 za 91 tisíc dolarů?“ Podle autorů textu Mercedes povýšil tento princip na umění. „Black Series. Speciální sedačky a další výbava, vyšší výkony AMG, nižší hmotnost. To vše se vrství kolem třídy C Coupe způsobem, který automobilce dovoluje zvýšit cenu na 125 tisíc dolarů.“
10. Ostatní jsou na druhém místě
Závěrem se američtí kolegové ptají, kdo může postup těchto čtyř značek skutečně zastavit. „Lexus možná přinesl více kvality a lepší servis, ale jeho váhavá prezentace a chybějící historický odkaz jej odsouvá do druhé řady. Standardy se pokoušel zvýšit také Cadillac, což se mu se sportovními modely série V částečně podařilo, ale na této úrovni bude muset pracovat ještě několik dekád, abychom jej mohli brát vážně. A Ferrari? Ve skutečnosti to je pouze módní konkurent Porsche, které staví a prodává dvacetkrát více aut,“ uzavírá své pojednání CNN.
Za jejich stoupající oblibou i ve špatné době může správné zacílení, konstrukce vycházející z tradice dálnic s neomezenou rychlostí, ale také hodně neskromná sebepropagace
Zdroj: CNN přes Autoblog.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
Nejnovější články
Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před hodinouElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 2 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 4 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan