Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut

Dobrá rada je prý k nezaplacení. Jenže pokud od svých zákazníků očekáváte, že nezvládají elementární ovládání vozu, jako výhru to brát nemusí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut

16.2.2018 | Petr Prokopec

Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dobrá rada je prý k nezaplacení. Jenže pokud od svých zákazníků očekáváte, že nezvládají elementární ovládání vozu, jako výhru to brát nemusí.

Američany mnozí evropští motoristé považují za nemehla, která potřebují návod pomalu i k nastoupení do automobilu. Pokud se podíváte na tentýž vůz prodávaný na Starém a Novém kontinentu, zjistíte, že na tom druhém je nesrovnatelně větší počet všemožných instrukcí, varování a upozornění. Za všechny zmiňme nápisy „Objekty v zrcátku jsou blíže, než se zdají být” na vnějších zpětných zrcátkách zkreslujících obraz, které mají řidiči permanentně na očích.

Traduje se také, že Američané neumí zacházet s ručním řazením, neboť velká část z nich jej vzhledem k tamnímu rozšíření automatických převodovek nikdy nepoznala. Dokonce se říká, že pokud chcete zabránit krádeži svého automobilu, máte jej vybavit manuálem, protože s ním spousta primitivních zlodějů vůbec neumí zacházet.

Na obojím je jistě něco pravdy, ale ne zase tak moc, jak se říká. Ona varování nevyplývají ani tak z hlouposti Američanů, jako spíše z oportunismu některých z nich. Existují lidé, kteří se nezastaví ani před pokusem vysoudit na někom peníze za to, že jim nedostatkem informací dovolil ublížit něčemu nebo někomu nesprávným použitím. V Evropě byste asi nevysoudili ani haléř za to, že jste najeli do člena vlastní rodiny poté, co s sebou auto „škublo” při snaze nastartovat jej bez zmáčknutí spojky, ale v USA se to stalo. Firmy se tak rozličnými varováními a omezeními v prvé řadě kryjí před žalobami zákazníků. Až je to někdy komické.

A jak je to s oněmi manuálními převodovkami? I zde byly zaznamenány případy, kdy třeba zmíněný zloděj nedokázal odcizit auto se třemi pedály a tato sorta lidí nebude jedinou, která ruční řazení neovládne. Ovšem není pravdou, že by Američané byli až takovými ignoranty - řada aut byla či je nabízena s manuálním řazením jen pro USA, protože tamní nadšení řidiči manuály milují a považují je za symbol řidičského umu. Vzpomeňme na případ posledních BMW M5 a M6, které mohli mít s „fofrklackem” jen Američané, i když se vyráběly jen v Mnichově. Sportovní a výkonná auta v USA prostě lidé s manuály chtějí a tam se „ne” zákazníkům neříká.

Co ovšem některé značky považují za obchodní příležitost, to je pro ostatní důvodem k obavám. Takový Ford má zjevně pocit, že jeho Američtí zákazníci jsou ještě větší hlupáci, než za jaké je kdo v Evropě považuje. Některé modely s ručním řazením tak modrý ovál dodává zákazníkům se zvláštními instrukcemi, které věší přímo na řadící páky.

Ty radí lidem, jak s pákou správně zacházet. Je to celé docela úsměvné a zejména popis zařazení zpátečky je pozoruhodný. Podle Fordu je to evidentně činnost, ke které potřebujete minimálně doktorský titul. Pokud to totiž nevíte, kvůli ochraně převodovky je nejprve třeba vůz plně zastavit, než s posunem páky do správné polohy začnete. Než pak uděláte cokoliv dalšího, je třeba dvě sekundy vyčkat.

Podle dostupných informací jsou těmito instrukcemi vybaveny pouze modely pro masové zákazníky, jako třeba Fiesta, nikoliv Mustang. Ford tedy evidentně nejen že nesmýšlí o některých zákaznících zrovna nejlépe, ale navíc je ještě kastuje. A dodejme, že Ford kdysi instruoval i zákazníky automatických převodovek návodem, jak s nimi zacházet při opouštění vozu. Dle správného postupu měla totiž klientela nejprve zvolit pozici Park, než zatáhla ruční brzdu a vypnula motor.

Obě visačky najdete níže, znění té „manuální” přikládáme i v českém znění. Posuďte sami, jak na to hledět, pro Ford ale zřejmě opět půjde hlavně o projev obrany před žalobami od těch, kteří by se na něj obrátili se slovy typu: „Rozbil jsem si manuální převodovku, protože jste mi neřekli, jak tuto exotickou záležitost používat”...


Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 1 - Ford prevodovky varovani 2018 01Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 2 - Ford prevodovky varovani 2018 02
Visačka Fordu pro nová auta s manuálem je fascinující

Plné znění instruktážní visačky, kterou zákazníci najdou na řadící páce

SPRÁVNÉ POUŽÍVÁNÍ ŘAZENÍ
TIPY, JAK SE VYHNOUT POŠKOZENÍ PŘEVODOVKY

• PŘED ZAŘAZENÍM JAKÉKOLIV RYCHLOSTI MUSÍ BÝT SPOJKOVÝ PEDÁL PLNĚ SEŠLÁPNUTÝ

• PŘI ŘAZENÍ ZPÁTEČKY:
- VŮZ MUSÍ STÁT, NEŽ ZAČNETE ŘADIT ZPÁTEČKU
- PLNĚ ZASTAVTE VŮZ. POTÉ, PŘI PLNĚ SEŠLÁPNUTÉM SPOJKOVÉM PEDÁLU AŽ K PODLAZE, POČKEJTE DVĚ SEKUNDY, NEŽ ZAŘADÍTE ZPÁTEČKU (TO UMOŽNÍ PŘEVODŮM, ABY SE PLNĚ ZASTAVILY). DÉLKA ČEKÁNÍ ZLEPŠÍ POCITY Z ŘAZENÍ A ZABRÁNÍ NEŽÁDOUCÍM ZVUKŮ PŘI ŘAZENÍ.

NENIČTE SVOU PŘEVODOVKU
DOJEĎTE DÁLE
(slogan Fordu Go Further, pozn. red.)

Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 3 - Ford prevodovky varovani 02
Ani zákazníkům automatů se kdysi nevěřilo

Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 4 - Ford Fiesta sedan 2013 01Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 5 - Ford Fiesta sedan 2013 02Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 6 - Ford Fiesta sedan 2013 03Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 7 - Ford Fiesta sedan 2013 04Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 8 - Ford Fiesta nova sada 13Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 9 - Ford Fiesta nova sada 14Dělá Ford ze zákazníků hlupáky? Toto jim věší na řadicí páky nových aut - 10 - Ford Fiesta 2015 maly facelift 04
Ford Fiesta v podobě, v jaké je prodáván v USA, k dispozici je i u nás běžnější hatchbck. U něj jsou zmíněné visačky standardem

Zdroj: Backdraftwolf@Twitter

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.