Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají

Znovuzrozená značka musí čelit tomu, že klíčová klientela touží po lépe vybavených vozech klidně za vyšší cenu. Vedení Datsunu je však optimistické.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají

15.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Znovuzrozená značka musí čelit tomu, že klíčová klientela touží po lépe vybavených vozech klidně za vyšší cenu. Vedení Datsunu je však optimistické.

Od znovuvzkříšení značky Datsun si aliance Renault-Nissan slibovala opravdu mnoho. Levné modely si měly podmanit především rozvojové země třetího světa, přičemž na daných trzích měly registrace tohoto výrobce dosáhnout třetiny či dokonce poloviny celkových prodejů dua Nissan-Datsun. Jak se ovšem nyní ukazuje, japonská automobilka měla opravdu velké oči, neboť nové levné vozy se neprodávají valně ani v Indii, ani v Indonésii či Rusku. Šéf značky Trevor Mann však naznačuje, že do tragédie mají stávající výsledky přece jen daleko.

Situaci popisuje jako narození dítěte, které „když je malé, jen leze kolem a pokouší se vyškrábat na nohy. To se mu ovšem nedaří a tak padá a padá, přičemž se občas bouchne i do hlavičky.“ Datsun je přitom právě tím malým dítětem, které jen potřebuje čas, aby dosáhlo velkých výsledků. Je však otázkou, zda se tak vůbec někdy stane. Kupříkladu v takové Indii bylo totiž od březnového zahájení prodeje až do konce srpna prodáno 9 557 kusů, tedy o poznání méně než takového Suzuki Alto, které k danému výsledku potřebuje jen pár týdnů.

Absolutního vrcholu přitom v zemi Datsun dosáhl v dubnu, od té doby se však jeho prodeje jen propadají. Kupříkladu v takovém červenci bylo prodáno jen 607 vozů, což oproti rekordu představuje 77procentní pokles. V srpnu se situace sice trochu vylepšila a Datsun předstihl v prodejích Tata Nano, tento vůz ovšem čelí ještě razantnějšímu odlivu zákazníků - v posledním fiskálním roce totiž registrace klesly o 42 procent, v roce předchozím pak dokonce o 61 %. Není tedy divu, že značka za pět let prodala jen 250 000 exemplářů.

Podle analytiků je přitom jedním z problémů, jež tyto levné vozy táhne ke dnu, jejich nízká cena. Indie je totiž aktuálně trhem, kde je automobil považován za ukazatel společenského postavení. Pokud tedy zákazníci peníze mají (při průměrném denním platu okolo dvou dolarů/40 Kč jich je ovšem málo), pak je hodlají utratit spíše za dražší automobil. S ním je totiž spojena renomovanější značka a rovněž i lepší výbava, která opět hraje proti Datsunu.

Abychom nezůstávali pouze v zemi, kde kupříkladu takový model Go stojí pouhých 312 270 rupií (cca 110 750 Kč), můžeme se přesunout do Ruska, dalšího to klíčového trhu. Zde pro změnu Datsun trpí kvůli ekonomické situaci a krizi na Ukrajině. Jelikož výhled je špatný jak pro zbytek letošního roku, tak i pro ten následující, nemůže automobilka ani zdaleka počítat s tím, že by z tohoto trhu v nejbližší době přišly dobré zprávy.

Dá se tedy předpokládat, že plán Nissanu, jehož součástí Datsun je a který počítá s globálním navýšením prodejů o 8 procent do března 2017, dostává vážné trhliny. Vedení značky i analytici ovšem dodávají, že ačkoliv je situace vážná, stále ještě není zoufalá. Uvidíme tedy, co přinesou příští měsíce. Pokud to ovšem nebudou noví zákazníci, pak dost možná druhá životní kariéra Datsunu bude kratší než ta první.


Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 1 - Datsun Go 2014 druha sada 15Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 2 - Datsun Go 2014 druha sada 16Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 3 - Datsun Go 2014 druha sada 17Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 4 - Datsun Go 2014 druha sada 18Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 5 - Datsun Go 2014 druha sada 19Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 6 - Datsun Go 2014 druha sada 20Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 7 - Datsun Go 2014 druha sada 21Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 8 - Datsun Go 2014 druha sada 22Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 9 - Datsun Go 2014 druha sada 23Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 10 - Datsun Go 2014 druha sada 24Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 11 - Datsun Go 2014 druha sada 25Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 12 - Datsun Go 2014 druha sada 26Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 13 - Datsun Go 2014 druha sada 27Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 14 - Datsun Go 2014 druha sada 28Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají - 15 - Datsun Go 2014 druha sada 29
Datsun Go měl být trhákem díky nízké ceně. Paradoxně přitom právě ta odpuzuje zákazníky více než nepřesvědčivý design

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.