Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další rána pro vnucování elektromobilů v Británii, po zrušení zákazu spalovacích aut skokově zdraží
27.9.2023 | Petr Prokopec
Velká Británie už odpískala naivní záměr zakázat prodej spalovacích aut od roku 2030, pro zamýšlený rozmach elektromobilů je to ale jen první z mnoha ran. Od 1. ledna 2024 mají bateriová auta výrazně zdražit a nezabrání tomu zřejmě už nikdo.
Před pár dny britský premiér Rishi Sunak konečně uznal, že od počátku neuskutečnitelný plán odstartovat „elektrickou revoluci” již v roce 2030 není rozumně možné realizovat. Zákaz prodeje nových spalovacích aut tak byl zrušen a byť nově Britové počítají s rokem 2035, předpokládáme, že i tento plán vyletí komínem. Další těžkosti ostatně přichází hned záhy.
Za vším lze hledejme podmínky rozchodu Velké Británie a Evropské unie, které jsou ze strany EU záměně stanoveny tak, aby Britové co nejvíce trpěli a další země ani nenapadlo pokoušet se jít si svou vlastní cestou. Jedna z kritických podmínek zvaná Pravidlo původu začne platit již za pár měsíců (od 1. ledna 2024) a elektromobilům ihned začne lámat vaz.
Pokud nás sledujete pravidelně, nejspíše dobře víte, o co se jedná. Ostatně před tímto nesmyslem jsme Brity varovali mnohokrát, přesto strčili hlavu do oprátky. Ona podmínka totiž vyžaduje, aby od počátku příštího roku 45 procent veškerých komponentů použitých pro výrobu elektromobilů bylo produkováno lokálně. V případě bateriových článků navíc daný poměr narůstá na 50 procent a u bateriových paketů dokonce na 60 procent, jinak dojde na 10% clo při prodeji těchto aut jak v Británii, tak v zemích EU.
Může se zdát, že jde o splnitelné podmínky, problémem pro Brity ale je, že z významnějších továren na auta (výroba aspoň desítek tisíc aut za rok) v zemi zůstaly už jen fabriky Jaguaru Land Roveru, Mini, Nissanu a Vauxallu resp. Opelu (a odvozených modelů Renaultu a Nissanu), to je všechno. Navíc kromě Nissanu, který ovšem zásobuje jen sám sebe, v zemi nefunguje žádný jiný výrobce baterií.
Britům kupujícím elektrická auta tedy hrozí, že již za pár měsíců budou muset v důsledku nesplnění pravidla platit o 10 procent vyšší cenu. Tedy za předpokladu, že výrobci ono dovozní clo promítnou do koncové ceny. Něco takového ale bude asi nevyhnutelné, neboť se ziskem neprodává elektromobily téměř nikdo a prostor v maržích na takové umělé zdražení výrobci logicky nemají.
Problém to není pouze pro britskou klientelu, ale také pro samotné výrobce, kteří se bojí toho, že nebudou konkurenceschopní, a to ani s auty vyráběnými v Británii pro trhy EU. Koncern Stellantis (v tomto případě výrobce dotčených Vauxhallů a Peugeotů) již oznámil, že pokud nebude odložena platnost oné podmínky alespoň na rok 2027, jeho aktivity na britských ostrovech budou zastaveny.
„Hnát nahoru ceny evropských elektrických aut v době, kdy musíme bojovat o podíl na trhu se zuřivou mezinárodní konkurencí, není krok správným směrem. Evropa by měla přesun průmyslu k uhlíkové neutralitě měla podporovat jako ostatní regiony, ne klást do cesty další překážky,“ uvedl k věci Luca de Meo, šéf Renaultu a Evropské asociace automobilových výrobců. Problémem pro něj - stejně jako pro další výrobce - je však uražená bruselská ješitnost, o kterou jsme se otřeli už zkraje. A tak EU nehodlá uhnout ani o píď.
Britská státní tajemnice pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Kemi Badenoch zmínila, že doufala v brzkou změnu oné dohody týkající se Brexitu. Jenže Evropská komise prý o něčem takovém nechce slyšet. To ovšem znamená, že pokud se v příštích třech měsících nestane nějaký zázrak, pak od nového roku mohou Britové toužící třeba po Renaultu Mégane E-Tech počítat s cenou vyšší o zhruba 3 700 liber (cca 104 tisíc korun). Že to jeho prodeje opravdu nenakopne, asi nemusíme dodávat.
Mégane E-Tech aktuálně na britském trhu startuje v přepočtu na 1 037 650 Kč. Od 1. ledna 2024 ale má zdražit o dalších 104 tisíc korun, a to kvůli podmínkám Brexitu. Něco takového zájem o bateriová auta jistě nenakopne. Foto: Renault
Zdroj: iNews
Bleskovky
- Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
před 7 hodinami - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
dnes - Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
včera
Nejčtenější články
- Něco nevyšlo, ruský trh s auty je znovu třetí největší v Evropě. Navíc jen o fous a dál prudce roste
16.8.2024 - Průměrná cena ojetých elektrických aut roste, paradoxně je to ale dílo nezájmu o ně, nikoli naopak
16.8.2024 - K diskreditaci nového BMW M5 kombi stačí 6 znaků: 2 550 kg. Takhle absurdně těžké je
16.8.2024 - 1984? Ne, 2024. Policie v Londýně zabavila přes 60 aut za 178 milionů kvůli „antisociálnímu řízení” nebo jízdě bez pásů
16.8.2024 - Němci otestovali ojetou Škodu Superb Combi III 2,0 TDI. Pomyslný ideál v bazarech často trpí tím, co ho jinak ctí
16.8.2024
Živá témata na fóru
- Předjíždění zprava a mylné tvrzení Autoškoly King 09.16. 19:32 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 19:31 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.16. 15:10 - M.Z.
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 09.16. 13:50 - jerry
- Škoda Auto obecně 09.16. 13:47 - jerry
- Politický koutek 09.16. 11:25 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 09.15. 22:07 - petr_riha
- Rychlodotazy 09.15. 15:14 - GeneHawkins