Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další rána pro vnucování elektromobilů v Británii, po zrušení zákazu spalovacích aut skokově zdraží
27.9.2023 | Petr Prokopec
Velká Británie už odpískala naivní záměr zakázat prodej spalovacích aut od roku 2030, pro zamýšlený rozmach elektromobilů je to ale jen první z mnoha ran. Od 1. ledna 2024 mají bateriová auta výrazně zdražit a nezabrání tomu zřejmě už nikdo.
Před pár dny britský premiér Rishi Sunak konečně uznal, že od počátku neuskutečnitelný plán odstartovat „elektrickou revoluci” již v roce 2030 není rozumně možné realizovat. Zákaz prodeje nových spalovacích aut tak byl zrušen a byť nově Britové počítají s rokem 2035, předpokládáme, že i tento plán vyletí komínem. Další těžkosti ostatně přichází hned záhy.
Za vším lze hledejme podmínky rozchodu Velké Británie a Evropské unie, které jsou ze strany EU záměně stanoveny tak, aby Britové co nejvíce trpěli a další země ani nenapadlo pokoušet se jít si svou vlastní cestou. Jedna z kritických podmínek zvaná Pravidlo původu začne platit již za pár měsíců (od 1. ledna 2024) a elektromobilům ihned začne lámat vaz.
Pokud nás sledujete pravidelně, nejspíše dobře víte, o co se jedná. Ostatně před tímto nesmyslem jsme Brity varovali mnohokrát, přesto strčili hlavu do oprátky. Ona podmínka totiž vyžaduje, aby od počátku příštího roku 45 procent veškerých komponentů použitých pro výrobu elektromobilů bylo produkováno lokálně. V případě bateriových článků navíc daný poměr narůstá na 50 procent a u bateriových paketů dokonce na 60 procent, jinak dojde na 10% clo při prodeji těchto aut jak v Británii, tak v zemích EU.
Může se zdát, že jde o splnitelné podmínky, problémem pro Brity ale je, že z významnějších továren na auta (výroba aspoň desítek tisíc aut za rok) v zemi zůstaly už jen fabriky Jaguaru Land Roveru, Mini, Nissanu a Vauxallu resp. Opelu (a odvozených modelů Renaultu a Nissanu), to je všechno. Navíc kromě Nissanu, který ovšem zásobuje jen sám sebe, v zemi nefunguje žádný jiný výrobce baterií.
Britům kupujícím elektrická auta tedy hrozí, že již za pár měsíců budou muset v důsledku nesplnění pravidla platit o 10 procent vyšší cenu. Tedy za předpokladu, že výrobci ono dovozní clo promítnou do koncové ceny. Něco takového ale bude asi nevyhnutelné, neboť se ziskem neprodává elektromobily téměř nikdo a prostor v maržích na takové umělé zdražení výrobci logicky nemají.
Problém to není pouze pro britskou klientelu, ale také pro samotné výrobce, kteří se bojí toho, že nebudou konkurenceschopní, a to ani s auty vyráběnými v Británii pro trhy EU. Koncern Stellantis (v tomto případě výrobce dotčených Vauxhallů a Peugeotů) již oznámil, že pokud nebude odložena platnost oné podmínky alespoň na rok 2027, jeho aktivity na britských ostrovech budou zastaveny.
„Hnát nahoru ceny evropských elektrických aut v době, kdy musíme bojovat o podíl na trhu se zuřivou mezinárodní konkurencí, není krok správným směrem. Evropa by měla přesun průmyslu k uhlíkové neutralitě měla podporovat jako ostatní regiony, ne klást do cesty další překážky,“ uvedl k věci Luca de Meo, šéf Renaultu a Evropské asociace automobilových výrobců. Problémem pro něj - stejně jako pro další výrobce - je však uražená bruselská ješitnost, o kterou jsme se otřeli už zkraje. A tak EU nehodlá uhnout ani o píď.
Britská státní tajemnice pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Kemi Badenoch zmínila, že doufala v brzkou změnu oné dohody týkající se Brexitu. Jenže Evropská komise prý o něčem takovém nechce slyšet. To ovšem znamená, že pokud se v příštích třech měsících nestane nějaký zázrak, pak od nového roku mohou Britové toužící třeba po Renaultu Mégane E-Tech počítat s cenou vyšší o zhruba 3 700 liber (cca 104 tisíc korun). Že to jeho prodeje opravdu nenakopne, asi nemusíme dodávat.
Mégane E-Tech aktuálně na britském trhu startuje v přepočtu na 1 037 650 Kč. Od 1. ledna 2024 ale má zdražit o dalších 104 tisíc korun, a to kvůli podmínkám Brexitu. Něco takového zájem o bateriová auta jistě nenakopne. Foto: Renault
Zdroj: iNews
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nejčtenější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
23.11.2024 - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
23.11.2024 - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
23.11.2024 - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
23.11.2024 - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
23.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva