Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další pohádka Porsche: atmosféry jsou prý na limitu, příchod turba byl nevyhnutelný
12.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němci prý nenašli jiný způsob, jak zvýšit výkon a zároveň snížit spotřebu. Ke slovu tak přišlo přeplňování a downsizing, jako skoro u všech ostatních.
O nové přeplňované pohonné jednotce s kódovým označením 9A2, která od letošního roku začíná svůj životní cyklus pod kapotou faceliftovaného Porsche 911, jsme se zmiňovali již několikrát. Přičemž pokaždé jste v našich názorech mohli vycítit jisté obavy, možná i odpor. Důvod je více než prostý a spočívá v odklonu od dosavadní linie atmosférických motorů, jež do značné míry utvářely charakter vozu.
První zkušenosti přitom naznačují, že naše obavy byly na jednu stranu oprávněné, neboť třílitrový šestiválec skutečně není ve svém projevu tak agresivní a přímočarý, z podstaty nemůže být. Na druhou stranu se ovšem klientela může těšit na vyšší výkon, který je dostupný napříč celým pásmem otáček a který umožní atakovat tříciferné rychlosti dříve, než bylo dosud myslitelné. K tomu všemu se přidává nižší spotřeba, tedy alespoň ve chvílích, kdy své dynamické ambice držíte na uzdě. Právě tyto veličiny, tedy jízdní dynamika a papírová žíznivost, byly důvodem, proč Porsche přepřáhlo na přeplňované agregáty. Jak totiž dodává šéf divize pohonných jednotek Thomas Wasserbach, dosavadní atmosféry byly v tomto ohledu na limitu.
„Středobodem našich technologií je rovnováha mezi výkonem a efektivitou, přičemž se snažíme nezacházet za hranu. V tomto ohledu jsme však u atmosférických motorů narazili na limit,“ říká Wasserbach. „Pro nás, pro Porsche, je důležité, abychom dosáhli vyššího výkonu a zároveň navýšili i efektivitu. Tyto dvě oblasti jdou ruku v ruce, takže pokud chcete více koní, co uděláte? Můžete navýšit objem, ale to není dobré pro spotřebu. Můžete navýšit otáčky motoru, ale to také není dobré pro spotřebu... jste tedy na limitu bez možnosti jít dále.“
Přeplňování se tak podle Porsche ukázalo být jedinou možností, jak dostát interním závazkům. Přičemž šéf motorářské divize dále dodává, že značka se alespoň snažila maximálně zachovat charakter atmosférických agregátů, který zákazníci milují. Z toho důvodu došlo jen k malému downsizingu a zároveň k miniaturnímu nárůstu výkonu. Nový třílitrový šestiválec totiž produkuje jen o 20 koní více než předchozí 3,4litrová, respektive 3,8litrová jednotka. U konkurence ovšem v takovém případě dochází k nárůstu o 50 nebo 70 koní.
Mimo to Wasserbach prohlašuje, že značka se snažila držet atmosférických motorů tak dlouho, jak jen to bylo možné. „Jenže když jste jeli po německé dálnici s nepřeplňovanou Carrerou a za vámi se objevilo BMW s dieselem a třemi turbodmychadly, které vás chtělo předjet, mohli jste klidně sešlápnout plyn... ale museli jste vědět, že jsme na limitu. Nyní, s příchodem přeplňovaného motoru ale můžeme zachovat náš náskok.“
Tím se tedy snaží nepopulární rošádu osvětlit Porsche. My ve Wasserbachově tvrzení vidíme mezery, neboť značka mohla klidně jít cestou zvětšení objemu a zvýšení výkonu, přičemž by papírovou spotřebu srazila kupříkladu deaktivací poloviny válců a tu reálnou při vysoké by neposlala výše, což turbo vždy udělá. Jenže na reálnou spotřebu už automobilky dávno nehrají, nezbývá tedy nic jiného, než si zvyknout...


Nová přeplňovaná jednotka se již nastěhovala pod kapotu modelů...
...Porsche 911 Carrera a Carrera S...
...911 Carrera 4 a Carrera 4S...
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva