Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další německá automobilka oznámila masivní propuštění, o práci přijde 9 500 lidí
26.11.2019 | Petr Prokopec
Na podobné zprávy se připravme, bude jich v nejbližší době jen přibývat, přestože se v tuto chvíli nic zlého neděje. Tlak EU ale žene automobilky do kouta a ty v obavách z budoucnosti šetří, kde mohou.
Na zprávy o rozsáhlém propouštění velkých firem jsme zvyklí z dob, kdy se ekonomice nedaří, lidé omezují své nákupy a firmy tomu musí přizpůsobit svou aktivitu. Nic takového se ale nyní obecné ani v automobilovém průmyslu neděje, krom snížení odbytu v Číně zažívají automobilky dobré časy. Přesto ony i jejich dodavatelé v tuto chvíli omezují investice, začínají šetřit na všech frontách a oznamují i personální čistky.
Není to tak dávno, co propouštění více jak 10 tisíc lidí oznámil Mercedes, k tomu se záhy přidal Continental s ještě většími čísly a nyní přichází se svou troškou do i mlýna Audi. Německá automobilka totiž oznámila, že o práci přijde 9 500 lidí, a to průběžně do roku 2025. Audi není až tak obří firma, a tak toto číslo představuje více jak 10 procent všech jejích zaměstnanců, to je opravdu velký pokles, který měl vést k úsporám ve výši 6 miliard Eur (cca 153 miliard korun).
K čemu ty? Za vším hledej EU není v evropském automobilovém prostředí nemístné pořekadlo a v tomto případě bylo naplněno bezezbytku. Stejně jako Mercedes a Continental i Audi propouští v obavách z následků tlaku Evropské unie na prodej elektromobilů. EU začíná tvrdě vyžadovat plnění norem spotřeby resp. emisí CO2, které jsou jen s pomocí spalovacích motorů nesplnitelné a emise CO2 elektrických vozů nesprávně započítává jako nulové, takže výrobcům nezbývá, než je prodávat. A protože jsou výrobně drahé a na otevřeném trhu nekonkurenceschopné, bere jim to prostor je za přijatelnou cenu prodávat vůbec se ziskem, takže musí šetřit, kde se dá. Škoda by o úskalích nadcházející situace mohla vyprávět.
Audi dodává, že propouštění a další úspory povedou k navýšení ziskové marže na 9 až 11 procent. Automobilka se čtyřmi kruhy tak bude mít dostatek prostředků na to, aby s nimi mohla financovat náklady nucené elektrifikace svých aut. Pozitivem budiž, že 2 000 lidí Audi do roku 2029 také přijme, a to právě kvůli intenzivnějšímu vývoji a výrobě elektromobilů.
Začíná být jasné, že s podobnými kroky se vytasí i další výrobci. Pro Česko stěžejní budou plány Škody, která na pole elektrické již vkročila, ale zatím s menší vervou než Audi. A jelikož na každém prodaném elektromobilu zatím silně prodělává, může se taková situace stát rychle neudržitelnou.
Je smutné, že na podobné následky musíme hledět za situace, kdy víme, že elektromobilita v tuto chvíli nemůže přinést nic dobrého. Většinu emisí CO2 z dopravy má na svědomí ta nákladní a celkově se na veškerých emisích CO2 na zemi doprava stará o 6,3 promile. Ta osobními vozy pak o 1,9 promile. To jsou tak prťavá čísla, že i kdybychom osobní automobilovou dopravu eliminovali zcela, nestane se prakticky nic. A my částečně měníme emise nepatrného množství aut jezdících v Evropě.
Kdyby elektromobily přinesly aspoň skutečné vynulování emisí CO2, ještě by se to dalo vzít jako posun k lepšímu. Ale v momentě, kdy velká část elektřiny (a celosvětově jasná většina) vzniká spalováním fosilních paliv, kdy v podstatě tytéž emise vzniknou jen o kousek jinde, zdá se nám celá tato úporná snaha o jejich zavádění se všemi z toho vyplývajícími následky jako naprosto zbytečné plýtvání.






Audi oznámilo propouštění, na vině je tlak EU na rozvoj elektrické mobility za každou cenu
Zdroj: Audi
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 4 hodinamiV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nejčtenější články
Němci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
12.3.2025Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
12.3.2025Největší evropský výrobce baterek zkrachoval. Firmu nikdo nechce, jde o jeden z největších bankrotů v moderních evropských dějinách
13.3.2025Porsche přijde s novým spalovacím SUV. Jeho byznys upadá, pryč jsou prodeje, marže i zisky, propustí 3 900 lidí
13.3.2025Green Deal EU může nabrat docela nový směr. Zavřené továrny VW by mohly posloužit výrobě zbraní, nebylo by to poprvé
13.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva