Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá

Za tento víkend si nás na čínské ambasádě asi neoblíbí. Ale co naplat, ani BAIC nemá čisté svědomí a my před smutnou pravdou oči zavírat nechceme.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá

3.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Za tento víkend si nás na čínské ambasádě asi neoblíbí. Ale co naplat, ani BAIC nemá čisté svědomí a my před smutnou pravdou oči zavírat nechceme.

Včera jsme vám představili jeden z nejvíce nestoudných a také nejvíce amatérských případů čínského kopírování aut a zavadili rovněž o převzetí britského Manganese Bronze čínským Geely. V tomto případě mohlo a nemuselo být vše v pořádku, bez ohledu na okolnosti ale platí, že výrobce londýnských taxíků byl ovládnut někdejším producentem ledniček, který si peníze vydělal podobně nehorázným kopírováním, jaké dnes předvádí třeba už zmíněná Yema. Stačí nahlédnout do našeho staršího článku, který si právě hlavně Geely bral na paškál. Ale zpět k současnosti.

Na konci tohoto pracovního týdne se totiž stala ještě jedna událost, která by neměla uniknout naší pozornosti. Koncerny Daimler a BAIC oznámily, že německá strana kapitálově vstupuje do čínského holdingu odkoupením 12 procent jejích akcií za cenu 640 milionů Eur (necelých 16,5 miliardy Kč). Může se vám to zdát jako banální událost, ale je to vůbec poprvé v historii, kdy zahraniční výrobce osobních aut kupuje podíl v čínské firmě stejného zaměření. Pokud namítáte, že společných podniků čínských a německých, amerických či japonských firem existuje za Velkou zdí už řada, máte pravdu, vždy ale od začátku vznikaly jako tzv. joint ventures, tedy společné projekty s jasně rozdělenými úkoly. Čistý odkup části zaběhlé automobilové čínské firmy dosud neproběhl.

Měli bychom tu tedy cenu a pytel, nyní je dobré se podívat, co se v něm skrývá za zajíce. A předem říkáme, že zajíc jménem BAIC není žádné neviňátko.

Je to státem vlastněný holding množství automobilových firem a není lehké se v jeho struktuře vůbec vyznat. Vyrábí leccos od osobních aut po nákladní a je účasten v několika společných podnicích se zahraničními automobilkami. My za vše zmíníme tři jeho aktivity - joint venture s Hyundai (Beijing Hyundai Motor), totéž s Mercedesem (Beijing Benz) a vlastní značku BAW. Hyundai zmiňujeme pouze pro zajímavost, Mercedes pro upřesnění, že se obě strany (Daimler vyrábí Mercedesy, to vám asi neuniklo...) aktuálního obchodu se už pár let dobře znají a BAW jako ukázku toho, že i státem vlastněná čínská firma si s vykrádáním cizího duševního vlastnictví hlavu nedělá. A právě na tento aspekt se dnes zaměříme.

Je tedy třeba říci, že BAW zdaleka nepředstavuje ten nejhorší případ kopírování cizích produktů. Jednak leccos vyrábí v rámci platných licencí (třeba jakousi evoluci předchozí generace Saabu 9-5), své jméno kdysi vložila do jiných legálních spoluprací (BAW Jeep) a také občas udělá auto, které se ničemu nepodobá. Ještě je tu ale spousta takových, co u BAW udělali sami a, jaká náhoda, vypadají podobně jako známé zahraniční vzory stejného zaměření. Pár příkladů za všechny.

Jeep, Hummer

BAIC je další čínskou firmou, která za poslední roky představila tak velké množství různých modelů a konceptů, že je těžké všechny dohledat. U toho, co připomíná Jeepy, je navíc situace komplikovaná dřívější spoluprací přímo s Jeepem (od roku 1985) a později s celým Chryslerem (do konce roku 2008). Od té doby ale BAW s Chryslerem nijak nespolupracuje a Američané plánují společný podnik s úplně jinou firmou. BAW ale své off-roady vyrábí a vyvíjí dále.

BAW na každý pád nikdy nespolupracovala s americkým koncernem General Motors resp. jeho značkou Hummer. Přesto čínské modely produkty této firmy také připomínají. Co tu tedy máme?

BAW Qishi (a řada odvozených verzí), BAW Zhanqi

BAW se nadále zabývá výrobou a prodejem upravené verze dobového Grand Cherokee (Beijing Jeep jej oficiálně výraběl do roku 2005) a Wrangleru. Pravděpodobně je může nadále vyrábět na základě původních licencí - ruku do ohně bychom za to nedali, ale tohle bude zřejmě i dnes v pořádku.


Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 1 - BAW Qishi 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 2 - BAW Qishi 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 3 - BAW Qishi 04Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 4 - BAW Qishi 05
Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 5 - BAW Zhanqi 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 6 - BAW Zhanqi 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 7 - BAW Zhanqi 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 8 - BAW Zhanqi 04
Qishi a Zhanqi (a asi 38 dalších modelů jiného jména čerpajících ze stejé technicky i designu) vznikly ještě za doby spolupráce s Jeepem a Chryslerem. Jestli má BAW práva na jejich výrobu i dnes (jméno BAW Jeep už nepoužívá), tím si jisti úplně nejsme, každopádně je vyrábí

BAW B40

Těžko říci, jestli má B40 blíže k Hummeru H2/H3 nebo modernějším interpretacím některých Jeepů, podobá se obojímu. Vzniklo každopádně již čistě pod taktovkou BAW v době, kdy Chrysler a BAIC vzájemnou spolupráci opouštěly. Někteří kolegové komentují s nadsázkou situaci slovy, že „BAW vzal auta Jeepu a učinil je ještě lepšími”, každopádně se evidentně nechtěl vzdát své pozice výrobce respektovaných off-roadů a i po opuštění kooperace s Jeepem na jeho jméně dále parazitovat, jen ne tak okatě.

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 9 - BAW B40 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 10 - BAW B40 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 11 - BAW B40 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 12 - BAW B40 04Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 13 - BAW B40 05Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 14 - BAW B40 06Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 15 - BAW B40 07Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 16 - BAW B40 08Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 17 - BAW B40 09
Trocha Jeepu + trocha Hummeru + trocha Land Roveru = BAW B40

BAW B60

Toto je další podobný slepenec, který k liniím Jeepu a Hummeru (tentokrát H1) přidává i trochu prvků Land Roverů, které si u BAW rovněž oblíbili. Ani toto není případ zjevného plagiátorství, spíše poněkud nuceného pokračování ukončené spolupráce. U Jeepů je zkrátka situace obecně komplikovanější, jsou tu ale i auta, která se originálům podobají mnohem více.

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 18 - BAW B60 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 19 - BAW B60 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 20 - BAW B60 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 21 - BAW B60 04
I tady přišel ke slovu šejkr

Toyota, Nissan

BAW Luba (Land King na některých trzích)

Jméno Luba zní všelijak, Land King ale jasně evokuje Toyotu Land Cruiser. A vzhled? Ten se japonské klasiky předchozí generace v provedení LC 90/Prado drží zcela. V tomto případě jde o nelicencovanou „vykrádačku”, u BAW nevlastnili a nevlastní žádná práva na výrobu tohoto vozu v Číně. Prostě si ho udělali sami, asi proto, že zrovna Land Cruiser už „ukradl” kde kdo. Pikantní je, že jej pohání šestiválcový motor od externího dodavatele BAW, který je technicky shodný s motorem Toyoty řady 5VZ používaným v původním Land Cruiseru. Opět bez licence.

A perlička na závěr? BAW pro Toyotu v Číně oficiálně vyrábí obdobu dodávku, kterou i u nás známe jako Hiace. Spolupracovat a vykrádat současně, i tohle už jsme v Číně také zažili několikrát.

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 22 - BAW Luba 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 23 - BAW Luba 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 24 - BAW Luba 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 25 - BAW Luba 04Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 26 - BAW Luba 05Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 27 - BAW Luba 06Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 28 - BAW Luba 07
Land Cruiser? Ten vyrobíme klidně i jako pick-up...

BAW Reach

Nevíme, kam chce tohle auto dosáhnout, Nissan X-Trail ale kopíruje celkem zdařile. Minimálně příď byste si s originálem spletli velmi snadno. Ani v tomto případě nebyla mezi BAW a japonskou automobilkou navázána žádná oficiální spolupráce.

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 29 - BAW Reach 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 30 - BAW Reach 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 31 - BAW Reach 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 32 - BAW Reach 04
Bez Nissanu v nabídce by se asi BAW neobešlo

BAW 007

V tomhle autě se znovu spojilo více vzorů, originálně ale rozhodně nevypadá. Trochu Toyoty, trochu Subaru, kdo ví, možná vás napadne příhodnější vzor. Když už nic jiného, jméno šlo pro inspiraci rovnou do kina...

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 33 - BAW 007 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 34 - BAW 007 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 35 - BAW 007 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 36 - BAW 007 04Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 37 - BAW 007 05Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 38 - BAW 007 06Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 39 - BAW 007 07Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 40 - BAW 007 08
Tajný agent mezi auty originálně nezní, ani nevypadá

Land Rover, Range Rover

BAW B90

Už před skoro třemi léty vyrukovalo BAW s konceptem B90, který sice znovu není stoprocentní kopií jiného auta, spatřovat v něm vícero produktů Land Roveru (nejvíce pak Range Rover) ale nechce ani trochu fantazie. I některé další zmíněné produkty Land Rovery trochu zavánějí, a tak si asi Číňané chtěli postavit také jeden celý, aby měli v nabídce všechny nejlepší off-roadové značky světa - Jeep, Toyota, Nissan, Hummer, co ještě schází...

}Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 41 - BAW B90 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 42 - BAW B90 02Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 43 - BAW B90 03Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 44 - BAW B90 04Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 45 - BAW B90 05Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 46 - BAW B90 06Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 47 - BAW B90 07
Přesná kopie to není, Range Rover ale B90 více než připomíná

Logo BAW

Za případ parazitování na cizím dobrém jméně bylo už dlouho před zahájením jakékoli spolupráce s Daimlerem resp. Mercedesem označováno logo BAW evokující právě třícípou hvězdu. Číňanům se tak později splnilo, co si sami vysnili. Paradoxem je, že samotný BAIC coby koncern používá jiné logo, které se také objevuje na společně vyráběných Mercedesech, toto se objevuje hlavně na off-roadech BAW.

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 48 - BAW Mercedes logo 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 49 - BAW Mercedes logo 02
Že bychom objevili zdroj inspirace BAW?


Jak už jsme zmínili, BAW se dokáže, až na některé výjimky (zejména kopie Land Cruiseru, zvládl jej i faceliftovat) vyhýbat případům jasného plagiátorství, přesto je zřejmé, že funguje na úplně stejném principu jako ostatní čínské značky a vlastní vývoj a nápady uplatňuje až v poslední řadě - navzdory své velikosti a dosud jedinému majiteli. Sama o sobě přitom tato firma v prezentačních materiálech hovoří mj. následovně:

„Beijing Automobile Works Co., Ltd (BAW) je jedním z pionýrů čínského automobilového průmyslu, ztělesněním vývoje tohoto odvětví v Pekingu během posledních padesáti let a skutečně reprezentativní značkou celého národa. BAW se v Číně ujímá vedoucí pozice, pokud jde o nezávislý výzkum, vývoj a výrobu. Plody této práce tvoří řada výrobků včetně off-roadů Yongshi, Luba a Qishin.”

Reprezentativní značka národa... nezávislý vývoj... a ukradený Land Cruiser jako plod práce. Je třeba něco dodávat?

Nějak nám to nejde do hlavy. Kdybychom zítra publikovali nějaký materiál Daimleru bez jeho souhlasu, budeme mít během pár hodin na krku armádu právníků beroucích stovky Eur za hodinu. Třeba i kvůli jedné jediné fotce. O tisíce kilometrů jinde se ale šéf Daimleru usmívá, stvrzujíc koupi podílu ve firmě, která bez uzardění vyrábí třeba klon slavného off-roadu Toyoty za situace, kdy s toutéž společností spolupracovala na výrobě jiného modelu. Teď už Němci nebudou moci říkat: „Založili jsme si společnou firmu s Číňany a oni nám něco ukradli” (jaké překvapení), teď jsou to oni, kdo budou spoluvlastnit firmu, jenž tyto praktiky sama provádí.

Sousloví „jiný kraj, jiný mrav” už evidentně neplatí jen pro ty, kteří v daném místě žijí, ale i pro ty, kteří do něj přicházejí. Nebo si snad Daimler myslí, že skrze svůj 12procentní podíl a dvě místa v představenstvu BAIC něco změní?

Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 50 - Daimler BAIC investice 01Daimler kupuje podíl v čínském BAIC. Ani ten si s kopírováním hlavu nedělá - 51 - Daimler BAIC investice 02
Šéfové obou značek si, zdá se, padli do noty...

Foto: BAIC, WAutom, I Want a Jeep, Autohome China

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.