Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co vydrží hybridní pohon? Němci s ním najeli 100 tisíc km a ani ho nerozebrali
16.1.2020 | Petr Prokopec
Tradiční dlouhodobý test německého Auto Bildu probíhá tak, že je s autem najeto 100 tisíc km, pak je rozebráno na díly a do detailu prozkoumáno. U Toyoty Prius je tomu ale jinak.
Lidé se zcela logicky obávají neznámého. Není tedy překvapivé, že jsou do značné míry rezervovaní vůči hybridnímu ústrojí, jakkoliv je tu s námi už několik dekád. Nejde tedy rozhodně o novou a neodzkoušenou technologii, zvláště pokud za ní stojí Toyota. Ta představila první generaci modelu Prius již v roce 1997 a po dvaceti letech již hlásila 6,1 milionu prodaných exemplářů. Zákazníci přitom pějí ódy hlavně na spolehlivost, přesto však v odpůrcích „nových pořádků“ zůstává nemalá skepse - hybrid je přece složitý a musí se kazit. Jaká je pravda, se rozhodli zjistit kolegové z Auto Bildu.
Němci si vzali na paškál čtvrtou generaci japonského hybridu, která stejně jako její předchůdce používá kombinaci 1,8litrového benzinového čtyřválce a elektromotoru. Spalovací jednotka sice nadále disponuje stejným výkonem 98 koní, celkově soustava oproti třetí generaci oslabila. Produkuje jen 122 koní namísto někdejších 134. Zrychlení z klidu na stovku se tak natáhlo na více než 11 sekund, to by vás ovšem nemělo zneklidňovat. Prioritou při vývoji nebyla jízdní dynamika, nýbrž ekonomičnost provozu.
Pohonná jednotka tak u nejnovějšího provedení dosahuje 40procentní termální účinnosti a podle Němců si bere pouze 5 litrů na sto kilometrů. Jde o průměr za celý test, během kterého se navíc zlepšila elasticita pohonné jednotky, zvláště pak ve vysokých rychlostech. Zatímco na počátku vůz zvládal sprint na 130 km/h za 18,6 sekundy, po najetí sto tisíc kilometrů mu stačil čas o tři desetiny kratší.
Nezlepšila se pouze jízdní dynamika při sprintu na stotřicítku, ale také hlučnost, která poklesla ze 71 na 69 decibelů. V rámci negativ je však oproti tomu třeba počítat s delší brzdnou drahou, a to jak za studena, tak za tepla. Dle Němců za tím stojí skutečnost, že Prius stále používá původní brzdné ústrojí, přičemž na předních destičkách je stále ještě dostatek materiálu. Okamžitá výměna tedy není nutná, místo toho se počítá s běžným servisním intervalem ve 120 tisících kilometrech.
V ještě lepší kondici je pohonná jednotka, neboť specialisté z Dekry hlásí po detailním ohledání jen lehkou karbonizaci. Na její odstranění pak nejspíše bude stačit pouhé nalití speciální směsi do pohonné jednotky, na klasickou demontáž motoru zpod kapoty a její následné rozebrání na díly nyní nedojde. Vzhledem ke stavu vozu se Auto Bild rozhodl, že v testu bude pokračovat a nejznámějšímu hybridu světa přihodí na konto ještě dodatečných 50 tisíc kilometrů a rozebere jej teprve posléze.
Je samozřejmě otázkou, zda i po této extra porci se Prius bude moci pochlubit téměř dokonalou kondicí. Zatím se ovšem projevuje na jedničku a pokud japonský hybrid bude i nadále pokračovat ve své krasojízdě, pak zákazníci nemají důvod, proč se ho obávat, neboť jeho provoz je levnější než u aut s čistě benzinovým motorem či dieselem.
Úplně bez poskvrnky ale Prius není, jakkoliv řada potenciálně stinných stránek je dána subjektivním vnímáním. Vzhled auta je ryze japonský a nemusí být každému po chuti, uvnitř pak může převládat dojem, že jste se vrátili zpátky do 80. let minulého století, a to přesto, že nechybí rozměrný barevný displej. Navíc ovládací prvky byly rozmístěny spíše chaoticky, než aby někdo dbal na intuitivnost a snadnou obsluhu. K seznámení se všemi funkcemi tak budete potřebovat trochu času.
Kromě toho je třeba počítat s tím, že oč nižší jsou provozní náklady, o to vyšší je úvodní vstupné do klubu majitelů hybridních aut. Základní Prius startuje na 28 450 Eurech/625 tisících Kč (českou cenou bohužel posloužit nemůžeme, neboť u nás se prodává pouze dražší plug-in hybrid a Prius+), což není zrovna málo. Jakmile ale tento „Rubikon“ překročíte, již se vezete na vlně nízké spotřeby a zjevně velmi vysoké spolehlivosti.
Vzhled Toyoty Prius čtvrté generace asi nebude každému po chuti, stejně jako její interiér. Hybridní pohonné ústrojí je však velmi úsporné a spolu se zbytkem auta mimořádně spolehlivé
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva