Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co také nezvládne autopilot Googlu: zaparkovat nebo se vyhnout výmolu
9.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Před Googlem stojí ještě ohromné množství práce, jak ukazuje seznam toho, co jeho stroje neumí. Potíž v dešti jsou jen začátek.
Že autonomní vozidla Googlu nejsou ani trochu dokonalá, se ví již nějakou dobu. Je to samozřejmé, vývoj je stále ještě v počátcích. Internetový gigant sice prezentuje úspěchy, zároveň se mu však nechce přiznávat nezdary, a to ani úřadům regulujícím silniční provoz. Konkrétní důvod kromě prostého nesouhlasu se státním zřízením to mít musí.
Chris Urmson, šéf projektu autonomního vozidla Googlu, světu poskytnul informace o úkolech, které autopiloty vyvíjené pod jeho vedením zatím nezvládají. Seznam je dost dlouhý; již známý fakt, že auta nezvládnou jízdu v silném dešti nebo na sněhu, protože senzory nevidí, je jen začátek.
Autopiloty Googlu také neví vůbec nic o parkování, což je minimálně s podivem, vezmeme-li v potaz, že po silnicích dnes běžně jezdí auta, která zvládnou parkovací místo najít a bezpečně do něj na první pokus zaparkovat, i když jim to někdy trvá trochu déle. Lze však soudit, že přimět auto samo zaparkovat je snazší, než ho naučit v provozu vhodné místo vyhledat, prozkoumat a zajet do něj.
Trochu větší překážkou je fakt, že samočinná auta Googlu potřebují detailní zmapování trasy, po které pojedou, a to z příjezdové cesty u domu na jednom konci až k parkovišti či čemukoliv jinému na druhém konci plánované trasy. Stále tedy platí, že se nevyznají v neznámém prostředí jen pomocí senzorů, potřebují detailní lidarové mapy.
Koncem dubna jsme na videu viděli, že si se zmapovanou trasou umí poradit docela dobře, ale kdybyste mapy nahráli večer a přes noc by na trase přibyl semafor, auto by o něm nevědělo a nezastavilo by na červenou. Samozřejmě, reagovalo by na překážku, tedy auto před vámi čekající na zelené světlo, ale pokud by tam žádný takový vůz nebyl, mohl by nastat problém - sloup se světly totiž překážkou ve vozovce není a auto tak podle svého mínění nemá důvod zastavit.
K semaforům se váže další překážka - kamery na voze nezvládnou dost spolehlivě určit, zda je červená nebo zelená ve chvíli, kdy přímo za semaforem je slunce. S parkováním zase souvisí, že autopiloty Googlu zatím nezvládnou podzemní či nadzemní parkoviště a ani velká otevřená parkoviště.
Vůz by také nereagoval na policistu zastavujícího vůz gesty rukou, protože chodce rozpoznává jako jinak barevné shluky pixelů zhruba válcového tvaru, které se pohybují. Policista se ale moc hýbat nemusí. Vůz také neumí určit, jestli překážka před vámi je kámen nebo zmuchlaný papír, a bude se všemu chtít vyhnout. A nerozpozná díry v silnici či kanály bez poklopu, pokud nejsou označené kužely.
Chris Urmson i přes takto velké množství překážek věří, že do pěti let bude jeho tým schopen představit funkční vůz s autopilotem. Podle jeho květnových slov u představení prototypu to je nutné kvůli synovi: „Mám desetiletého syna a když se podíváte na statistiky, náctiletí řidiči jsou strašní, takže mám šest let.” My bychom spíše doporučovali naučit syna řídit co nejlépe, nikoliv mu zakazovat jezdit autem a místo toho vyvíjet systém, který může snadno chybovat spíše než on. Postup prací na autopilotu je ale zajímavé sledovat - není to totiž věc, kterou by se vyplatilo šít horkou jehlou.



Autopilot Googlu má ještě obrovskou spoustu nedostatků
Brian Torcellini představuje práci testovacího řidiče autopilota Googlu
Na starším videu Priscilla vysvětluje, jak si autopilot poradí s městským provozem
Zdroj: Technology Review
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins