Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co také nezvládne autopilot Googlu: zaparkovat nebo se vyhnout výmolu
9.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Před Googlem stojí ještě ohromné množství práce, jak ukazuje seznam toho, co jeho stroje neumí. Potíž v dešti jsou jen začátek.
Že autonomní vozidla Googlu nejsou ani trochu dokonalá, se ví již nějakou dobu. Je to samozřejmé, vývoj je stále ještě v počátcích. Internetový gigant sice prezentuje úspěchy, zároveň se mu však nechce přiznávat nezdary, a to ani úřadům regulujícím silniční provoz. Konkrétní důvod kromě prostého nesouhlasu se státním zřízením to mít musí.
Chris Urmson, šéf projektu autonomního vozidla Googlu, světu poskytnul informace o úkolech, které autopiloty vyvíjené pod jeho vedením zatím nezvládají. Seznam je dost dlouhý; již známý fakt, že auta nezvládnou jízdu v silném dešti nebo na sněhu, protože senzory nevidí, je jen začátek.
Autopiloty Googlu také neví vůbec nic o parkování, což je minimálně s podivem, vezmeme-li v potaz, že po silnicích dnes běžně jezdí auta, která zvládnou parkovací místo najít a bezpečně do něj na první pokus zaparkovat, i když jim to někdy trvá trochu déle. Lze však soudit, že přimět auto samo zaparkovat je snazší, než ho naučit v provozu vhodné místo vyhledat, prozkoumat a zajet do něj.
Trochu větší překážkou je fakt, že samočinná auta Googlu potřebují detailní zmapování trasy, po které pojedou, a to z příjezdové cesty u domu na jednom konci až k parkovišti či čemukoliv jinému na druhém konci plánované trasy. Stále tedy platí, že se nevyznají v neznámém prostředí jen pomocí senzorů, potřebují detailní lidarové mapy.
Koncem dubna jsme na videu viděli, že si se zmapovanou trasou umí poradit docela dobře, ale kdybyste mapy nahráli večer a přes noc by na trase přibyl semafor, auto by o něm nevědělo a nezastavilo by na červenou. Samozřejmě, reagovalo by na překážku, tedy auto před vámi čekající na zelené světlo, ale pokud by tam žádný takový vůz nebyl, mohl by nastat problém - sloup se světly totiž překážkou ve vozovce není a auto tak podle svého mínění nemá důvod zastavit.
K semaforům se váže další překážka - kamery na voze nezvládnou dost spolehlivě určit, zda je červená nebo zelená ve chvíli, kdy přímo za semaforem je slunce. S parkováním zase souvisí, že autopiloty Googlu zatím nezvládnou podzemní či nadzemní parkoviště a ani velká otevřená parkoviště.
Vůz by také nereagoval na policistu zastavujícího vůz gesty rukou, protože chodce rozpoznává jako jinak barevné shluky pixelů zhruba válcového tvaru, které se pohybují. Policista se ale moc hýbat nemusí. Vůz také neumí určit, jestli překážka před vámi je kámen nebo zmuchlaný papír, a bude se všemu chtít vyhnout. A nerozpozná díry v silnici či kanály bez poklopu, pokud nejsou označené kužely.
Chris Urmson i přes takto velké množství překážek věří, že do pěti let bude jeho tým schopen představit funkční vůz s autopilotem. Podle jeho květnových slov u představení prototypu to je nutné kvůli synovi: „Mám desetiletého syna a když se podíváte na statistiky, náctiletí řidiči jsou strašní, takže mám šest let.” My bychom spíše doporučovali naučit syna řídit co nejlépe, nikoliv mu zakazovat jezdit autem a místo toho vyvíjet systém, který může snadno chybovat spíše než on. Postup prací na autopilotu je ale zajímavé sledovat - není to totiž věc, kterou by se vyplatilo šít horkou jehlou.



Autopilot Googlu má ještě obrovskou spoustu nedostatků
Brian Torcellini představuje práci testovacího řidiče autopilota Googlu
Na starším videu Priscilla vysvětluje, jak si autopilot poradí s městským provozem
Zdroj: Technology Review
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 7 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 8 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 10 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 11 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan