Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co či kdo skutečně stojí za náhlým pádem jednoho z nejmocnějších mužů světa aut?
20.11.2018 | Petr Miler
Uctívaný vládce jedné z největších automobilových firem s miliardovými osobními příjmy byl zatčen a nejspíše skončí ve všech svých pozicích, kvůli penězům. Chamtivost, říká se. Možná je to ale celé úplně jinak.
Jako blesk z čistého nebe včera zasáhla automobilový svět zpráva o zatčení Carlose Ghosna. Dlouholetý šéf nejprve Renaultu, pak Nissanu, pak Mitsubishi a během toho všeho i hlava aliance Renault-Nissan byl posledním z velkých kapitánů, kteří ve svých rukou po léta pevně třímali otěže obřích automobilek neohrožováni nikým a ničím. Ferdinand Piëch ztratil moc, Sergio Marchionne zemřel a Carlose Ghosna nejspíše čeká zbytek života v hanbě.
Nepřiznával své příjmy a zneužíval firemní prostředky Nissanu v jakémsi zločinném spolčení s dalším vysoce postaveným manažerem firmy, Gregem Kellym, který byl dosud širší veřejnosti neznámý, tak zní oficiální verze příběhu. I když Ghosn bral spoustu peněz - tolik, že i výherce Eurojackpotu je vedle něj žebrák - měl chtít ještě víc, ztratit soudnost a svou neomezenou vládu nad úspěšnou automobilkou použít pro své vlastní obohacení. Chamtivost, napadne vás na prvním místě. Však by to nebylo poprvé, co někdo velmi bohatý udělal hloupost, aby byl ještě bohatší. Ale je opravdu tohle ten případ? Pojďme se na celou situaci podívat podrobněji.
Podivná reakce Nissanu a jeho výkonného ředitele
Když jsem si včera četl zprávy na toto téma, zarazila mě v prvé řadě jedna věc - reakce samotného Nissanu vedeného Hirotem Saikawou, výkonným ředitelem firmy, kterému Ghosn loni předal část své moci.
Pokud se něco takového stane, firma bývá ve svých krocích obvykle velmi opatrná. V tomto případě jednak proto, že Ghosn je pro ní extrémně důležitý člověk, bez kterého by Nissan, jak ho známe dnes, nejspíše neexistoval. Ghosn je pro firmu hrdinou, je hrdinou i v Japonsku, kde dokonce s úspěchem prodávají mangu (knihu, komiks) mapující jeho život. A jednak proto, že náhlý odstraněním tak důležité osoby poškozuje sama sebe, tedy i zájmy akcionářů. Prudké propady ceny akcií nejen Nissanu, ale i Renaultu po potvrzení dřívějších spekulací jsou toho nejlepší důkazem.
Nissanu jako by to bylo rázem úplně jedno. V momentě, kdy nikdo nebyl z ničeho formálně obviněn, vydala sama společnost krátké tiskové prohlášení, ve kterém na Ghosna a Kellyho naházela spoustu špíny. „Vyšetřování ukázalo, že Ghosn a Kelly po léta reportovali tokijské burze výši náhrad, která byla nižší než skutečná částka, aby snížili výši zveřejněných náhrad. Dále byly v případě Ghosna odhaleny početné významné případy špatného chování, jako je osobní využití firemních aktiv. Kellyho hluboké zapojení do těchto aktivit bylo též potvrzeno,” stojí ve zprávě.
Možná si nyní říkáte, kde jsem se učil anglicky, ale zpráva Nissanu se po mém soudu lépe přeložit nedá. Takto hloupě skutečně zní a zejména první věta mi připomíná slova: „Já sem mluvil s ním akorát po telefoně, a takže jsem nevim, a říkám, mně to nevadilo, stejně bych musel dát do toho,” ze hry Ivánku, kamaráde.
Suma sumárum: Z toho, co se podle dostupných zpráv mělo stát a co k tomu řekl Nissan, jsem absolutně nepochopil, o co se jedná. A tak jsem se obrátil na svého přítele v Japonsku, aby mi vše osvětlil. Během pár hodin jsem zjistil docela zajímavé věci.
O Ghosnovy peníze tu nejspíše vůbec nejde
Předně je třeba si ujasnit, z čeho je Ghosn viněn. Nejde tu o daňový únik, jak bylo zprvu naznačováno, o tom nepadlo slova a pravděpodobně se nic takového nestalo. Jde tu „jen” o zprávu pro burzu s cennými papíry. Vše vychází z japonské kultury, ve které není zvykem odměňovat šéfy firem tak štědře, jako je běžné v Evropě nebo USA. Většina z nich bere v Japonsku v přepočtu méně než 25 milionů korun ročně, neboť jakákoli vyšší částka musí být ze zákona veřejně publikována a veřejností ani akciovými trhy nejsou příliš vysoké odměny přijímány pozitivně.
Ghosnovy příjmy zmíněnou sumu pochopitelně dalece přesahovaly, bavíme se o stovkách milionů korun ročně jen za jeho působení v čele Nissanu, a tak musely být vykazovány. To se dělo, ale v nesprávné výši. Vše, co na tomto poli Ghosn s Kellym udělali, bylo podle agentury Kyodo to, že tokijské burze během pěti let nahlásili Ghosnovy příjmy nižší asi o polovinu oproti tomu, jaké ve skutečnosti byly - sníženy měly být o 5 miliard yenů, asi 1 miliardu Kč.
Nic z deníku Mirka Dušína, můj přítel v Japonsku ale říká, že nejde o zase tak neobvyklou praxi a jejím smyslem je obvykle hájit zájmy firmy na akciových trzích. Možná vám to přijde krátkozraké, ale obvykle se na to nepřijde, a tak se to zkrátka dělá. Nakonec, v České republice většina firem neposílá na rejstříkové soudy výkazy o svém hospodaření, ač by měla. Teoreticky to povinné, teoreticky je za to někdo zodpovědný, prakticky je to ale většině lidí ukradené.
Jinými slovy, Ghosn neměl žádný osobní prospěch z přiznávání menších příjmů na burze (nejde-li tedy současně o daňový únik, o tom ale skutečně nepadlo zmínky), pokud pomineme, že dobrý obraz firmy byl i v jeho zájmu, pakliže chtěl setrvat ve své funkci. Přiznaná 1 miliarda korun za 5 let je ale beztak osmkrát za hranicí toho, kdy se takový příjem v Japonsku veřejně vykazovat musí a není nemístné tápat, jestli 1 a nebo 2 miliardy korun u v Japonsku obdivovaného člověka něco zásadního mění. Ghosn pro to ale musel mít své důvody.
Tak či onak jde o porušení japonských finančních zákonů, podle mého přítele je ale obvykle řešeno zcela neveřejně přiměřenou finanční pokutou, tím to hasne. Veřejně probírané zatčení za takové jednání je zcela neobvyklé a přikládá jej buď výši zastřených příjmů, způsobu jejich zastření, faktu, že jde o cizince a nebo prostě tomu, že ve skutečnosti běží o něco úplně jiného. Tomu nakonec nasvědčuje i reakce samotného Nissanu, tedy zbytku jeho vedení či jeho části.
Mluví se o vnitrofiremním puči
Můj přítel se spojil s člověkem, který pro Nissan pracuje v rámci středního managementu a podle něj se ve firmě probírá docela jiná verze příběhu než je ta, která se k nám donesla v oficiální rovině. Ve společnosti má probíhat mocenský boj mezi Ghosnem coby cizincem a místním, tedy japonským managementem. A celé současné dění může být projevem jakéhosi vnitrofiremního puče.
Je totiž nesporně zvláštní odepisovat tak významnou figuru jen kvůli nereportování správné výše příjmů na burze a údajnému, nijak neupřesněnému zneužívání firemních prostředků, za které lze označit kde co. A je nakonec otázkou, jak moc to pro firmu musí být důležité. Tak si Ghosn zaletěl firemním tryskáčem na ryby. Je to důležité, když mu firma platí miliardy a jeho práce pro ní znamená tolik? Ani to není čestné a sportovní, ale asi kvůli tomu nebudete chtít vyhodit nejdůležitějšího člověka z vedení na hodinu. Takové věci se obvykle řeší potichu uvnitř společnosti nějakým plácnutím přes prsty, netahají se ven. Tady ale vytaženy byly a to při první možné příležitosti v plné parádě.
Za celou touto operací má stát zmíněný Hiroto Saikawa a jeho jednání po vypuknutí celého skandálu to rozhodně nepopírá. Byl to on, kdo se postaral o vydání výše zmíněné, z pohledu nezaujatého pozorovatele zcela zbytečné tiskové zprávy očerňující Ghosna s Kellym. A byl to znovu on, kdo ještě během včerejšího dne svolal tiskovou konferenci, na které vše osobně vysvětloval v improvizované místnosti bez jediného loga Nissanu kdekoli v dohledu.
Podivná tiskovka jako bonus
Saikawa nejprve 20 minut četl připravené prohlášení, ve kterém opakovaně zmiňoval rizika koncentrace příliš velkého množství moci do rukou jediného člověka. A mluvil o „Ghosnově režimu”. Doslova řekl, že i když moc v rukou Ghosna nebyla jediným faktorem vedoucím k jeho pádu, byla jeho „hlavní příčinou”. Saikawa mluvil o „nezdravé struktuře moci” a sám nabídl udržitelnější řešení, které „eliminuje negativní aspekty Ghosnova režimu”. Ghosna a Kellyho pak opakovaně označil za strůjce celé aféry.
Dále řekl, že o probíhajícím vyšetřování nevěděl téměř nikdo z vedení a odmítl upřesnit, co přesně vedlo k jeho zahájení (hovoří se pouze o anonymním tipu) a kdy začalo. Připustil také, že nedokáže předjímat, zda chování Ghosna s Kellym povede k zahájení trestního stíhání, podle jeho názoru je ale popsané jednání zcela nepřijatelné a osobně navrhuje ukončení jejich kontraktu ve firmě. Zatím neuspěl.
Informaci o možném puči se nedonesly jen nám, na přímou otázku japonských žurnalistů na toto téma Saikawa odpověděl, že snaha o okamžité propuštění Ghosna pučem není. Všechna další jeho vyjádření ale nasvědčovala, že mu francouzský manažer přinejmenším leží v žaludku - napříč celou tiskovou konferencí o něm hovořil s neskrývaným despektem a vrcholem jeho uznání byly věty: „Když se podívám na fakta, udělal něco, co by mnoho jiných lidí nedokázalo, hlavně v počátcích. Pan Ghosn provedl velkou reformu a to je výkon, který si zaslouží uznání. Ale potom už jsou tu pro a proti, tak to cítím,” shrnul Saikawa.
Pochopitelně nevíme, jaká je skutečnost a nechceme vám podsouvat žádné konspirační teorie. Nejsme obdivovateli Carlose Ghosna a nemáme ani žádný jiný důvod jej hájit. Možná udělal ještě víc, než je mu kladeno za vinu a nezaslouží si nic než předčasný důchod.
S ohledem na naše zjištění jsme ale považovali za správné vám přiblížit, že situace nemusí být být vůbec tak jednoznačná, jak se na první pohled zdá. A pod povrchem se mohou nacházet docela jiné pohnutky, než které jsou nám předkládány. Jednání Nissanu resp. jeho výkonného ředitele v reakci na nastalou situaci je přinejmenším podezřelé a do vyjádření Carlose Ghosna k celé věci raději nebudeme dělat žádné definitivní závěry.
Hiroto Saikawa na tiskové konferenci v bílé místnosti zcela postrádající obvyklá loga Nissanu přes 1,5 hodiny vysvětloval, co se mělo stát
Carlos Ghosn z toho dobře nevyšel, i uznání za svůj dřívější přínos si od Saikawy vysloužil minimum
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
před 3 hodinami - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nejnovější články
- Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
před 2 hodinami - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
před 3 hodinami - Čínská napodobenina Mercedesu, Maybachu a Rolls-Roycu v jednom odhalila vzhled i techniku, bohatým ale učaruje jen vzhledem
před 4 hodinami - Jerry Seinfeld odmítl 608 milionů za nejcennější Porsche z jeho sbírky. Za ztracený vůz z McQueenova Le Mans chtěl víc
před 6 hodinami - Němci dál ve velkém odmítají elektrická auta. Ze zbývajících možných kupců je nechce skoro nikdo, připlácet za ně vůbec nikdo
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva