Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se stane, když v autě ve 150 km/h zařadíte dvojku?
7.1.2018 | Petr Miler
Jsou auta, která 150 km/h na dvojku zvládnou. Tenhle Renault to ale opravdu nebyl a totální devastace nastala ve zlomku vteřiny. K čemu přesně došlo?
Napadlo vás někdy, co se stane, když překročíte maximum otáček motoru vašeho auta? Je nasnadě, že to nebude nic dobrého, skutečnost je ale ještě horší - z motoru se může během pár vteřin stát hromada šrotu. Možná si říkáte, že od dob omezovačů otáček je něco takového nemožné, neboť elektronika odpojí přívod paliva dříve, než otáčky dosáhnou kritických hodnot. Zčásti máte pravdu, jenže ani tato ochrana neřeší vše.
Pokud máte vůz s automatickou převodovkou, elektronika si vše pohlídá. V případě auta s manuální převodovkou to tak je ale jen v případě, kdy prostě zrychlujete na ten či onen kvalt a včas nepřeřadíte na další stupeň. Jsou tu ale jiné případy, kdy lze přetočení motoru lze dosáhnout až děsivě snadno - stačí například při akceleraci na čtyřku po vytočení motoru na maximum přeřadit na trojku místo pětky. A tohle se v autech s volnějšími kulisami řazení stane i ostříleným řidičům třeba v situaci, kdy jim při ostré jízdě vstoupí do jejich manipulace s řadičkou odstředivé síly nebo nerovnosti na silnici.
Pokud se vám to „podaří”, ještě nemusí být vše ztraceno. Oni zkušení řidiči poznají, že minuli a po přeřazení nepustí spojku nebo ji aspoň nepustí zcela a k žádnému většímu problému nedojde. Pokud ale někdo takové špatné přeřazení dokoná, motor se kvůli rychlosti od kol dostane do extrémně vysokých otáček. Je to jednoduchá matematika - pokud např. máte auto, které na dvojku jede na 6 000 ot./min rovných 100 km/h a dále už nemůže, ve 150 km/h zařazením dvojky dostanete otáčky motoru přesně na 9 000 za minutu. A to běžný motor prostě nemůže přežít.
Co se v takovém případě přesně stane? Problémů může být více. Jedním z nich je, že se motor nezvládne dostatečně mazat a prostě se zadře. Další, mnohem častější, je zpožďování uzavírání ventilů, v angličtině „valve float”. Princip je ten, že se ventil nezavírá dostatečně rychle, nekopíruje profil vačky, takže zůstává otevřený déle, než je potřeba. Že to snižuje kompresi a s tím i výkon motoru by až tak nevadilo, jenž když se ventil nestihne vrátit na své místo včas, narazí do něj píst při své cestě do horní úvrati. V takovou chvíli se může ohnout dřík ventilu nebo se může vyrazit díra v pístu.
Všechny tyto případy znamenají destrukci motoru a ten poslední, kdy se motor tzv. „potká”, je nejbolavější. Pokud tato situace skončí dírou v pístu, motorem lítají kousky kovu, které tam nemají co dělat, něco dalšího poškodit a vydávají zvuk, který zpod kapoty nechcete slyšet.
Ve zkratce je to tedy situace, které je třeba se vyhnout za každou cenu a rozhodně není důvod, proč by člověk měl něco takového dělat schválně. Protože to bude velmi pravděpodobně to poslední, co daný motor potká.
Proto tak úplně nechápeme počínání Francouze na videu níže, který ve svém autě při 150 km/h na šestku zcela cíleně zařadil dvojku. Klidným hlasem říká: „Jedu 150 na šestku a řadím dvojku.” Dokonce použije cosi jako meziplyn a otáčky motoru před přeřazením zvýší na maximum, jinak by se mu nejspíše v tak vysoké rychlosti dvojku dá nepodařilo - synchrony převodovky by to nezvládly. Takto se to „povede” a dojde i na puštění spojky. Následující zvuky pak dají představu, jak se projevuje motor zničený přetočením, je to až děsivé...
Proč toto video vzniklo, opravdu netušíme, je to ale celkem unikátní šance podívat se, jak se takové extrémní přetočení motoru projevuje v praxi. A vážně nejlepší motivace proč si na něj dávat pozor, však se na to podívejte sami...




Kontrolky hlásící problém se na přístrojové desce rozsvítily až v momentě, kdy bylo na záchranu motoru příliš pozdě
Zdroj: Playboy17220@YouTube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 4 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Číňané dál berou Evropanům vše, čím prosuli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před hodinouMuž si nevědomky koupil zpátky své vlastní auto, které mu o pár měsíců dřív ukradli, nikdo teď neví, co si s tím počít
před 3 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 4 hodinamiŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 5 hodinamiNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včera
Živá témata na fóru
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha