Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se stane, když do nádrže auta nalijete tekutý dusík? A nebo bělidlo?
9.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
O „alternativních palivech” se mluví často a pár byste jich jistě vyjmenovali, tekutý dusík ani bělidlo by ale mezi nimi jistě nebylo. Dokáže auto jet i na ně?
Auta se spalovacími motory umí jezdí na leccos, jenže jako palivo je vždy nutné použít látku, která má přirozené sklony k hoření. Někdy je jí potřeba krapet pomoci nějakými aditivy, popřípadě smícháním více látek dohromady, ale i tak platí pravidlo číslo jedna. Existují ovšem jedinci, kteří mají pocit, že vědomostí netřeba a je potřeba „do toho třísknout pořádným kladivem”. Ekvivalentem velké rány může být použití Coca-Coly místo benzinu. Mohl snad někdo s elementární znalostí fyziky, chemie a funkce spalovacího motoru očekávat, že to auto pojede?
Není větší chyby než přestat zkoušet, řekl si zřejmě po Goetheho vzoru tentýž člověk a rozhodl se použít jako palivo alespoň trochu pravděpodobnější látky. Sehnat se mu podařilo kanystr se 3 litry kapalného dusíku. Bod varu tohoto v naší atmosféře nejběžnějšího plynu je 77,35 K (-195,8 °C). Běžně se používá k uchovávání tkání, spermií, zmražování potravin, ale určitě ne k podpoře spalování. Naopak, v plynném stadiu je inertní, tedy hoření potlačuje.
Existuje však oxid dusný, zvaný též rajský plyn, který je v kapalné podobě používán jako okysličovadlo v raketách. Možná právě to bylo základem myšlenky nalít kapalný dusík do nádrže auta. Autora videa mohlo třeba napadnout, že po styku dusíku s benzínem se stane kouzlo a v nádrži se objeví právě raketové palivo. Neobjevilo. Už při nalévání nastanou problémy, protože dusík po opuštění Dewarovy nádoby okamžitě začíná vařit a prudce ochlazovat své okolí.
Lze předpokládat, že se ho nějaká část dostala i do nádrže a pak i do styku s benzínem. Prostou úvahou je ale jasné, že se dvě kapaliny o teplotách lišících se o více něž 200 K míchat nebudou a jediná věc, ke které dojde, bude ochlazení benzínu. Ten obvykle začne tuhnout při teplotách pod -60 °C, otázkou tak bylo jen to, jestli bude dusíku dostatek na to, aby obsah nádrže dostatečně ochladil - v autě jej zbývala asi polovina.
Jak další vývoj ukazuje, nestalo se. Kaskadér vyrazil otestovat vůz na silnici. Na začátku zkušební cesty s kolegou stejného nadšení, pro ně překvapivě, nepozorovali žádné změny. Odvážně vyjeli na veřejnou komunikaci, projeli několik křižovatek a BMW Z4 stále statečně pokračovalo dál bez známky poškození. Jen ukazatel teploty chladící kapaliny prozradila nesrovnalosti ve spalovacím systému - teplota zamířila v průběhu jízdy neobvykle dolů. S autem se vrátili zpět a nechali ho ladem.
Po 6 hodinách zkusili nastartovat a malé kupé hrdě naskočilo, rafička teploty se dostala do normální polohy, ale pro změnu se rozsvítila kontrolka motoru. Druhou jízdu už nenatočili, ale podle zvuku se dá odvodit, že by auto mohlo znovu vyrazit. Tekutý dusík tedy do palivové nádrže auta nalít můžete, ale... nikam mu tím nepomůžete a v závislosti na okolnostech leda uškodíte.
Samozvaný vědátor se zařekl, že už nebude pokračovat v trávení automobilů, ale zájem diváků ho donutil změnit názor. Obětním beránkem se stalo Infiniti a alternativním palivem se stala kombinace bělidla a motorového oleje. Tento nápad je snad ještě šílenější než Coca-Cola a nedivili bychom se, kdybyste si nad tímto nápadem ukroutili hlavou. I při tomto testu v nádrži zůstal nějaký benzín, bylo ho ale o dost méně. Do nádrže auta s nastartovaným motorem Taras postupně nalil olej a větší poměr bělidla.
Opět se s kolegou vydali na silnici prověřit spalovací schopnosti mazadla a chemického koktejlu. Hned z úvodu oba cítili zápach bělidla, který provázel celý test. Ani rychlost 64 km/h a vytáčení jednotky nenaznačily existenční problémy pohonu. Chlapci museli doplnit testovací směs v podobném složení a vyrazili na druhé kolo. Po pěti minutách motor jistě nasával pouze olej s bělidlem, ale auto spokojeně ševelilo dál. Ke spokojenosti obou se konečně začalo něco dít a po 15 minutách očekávání začal vycházet od motoru kouř a chrastivý zvuk. Infiniti nehodilo ručník do ringu, naopak motor běžel i za ozvěny nezdravého zvuku a ucházení bílého dýmu z bloku motoru.
Zde je otázkou, jak je to možné. Sami si to vysvětlujeme tak, že benzínu v nádrži bylo stále dost na to, aby naředil olej a stále zůstal dostatečně kapalný aby prošel palivovým filtrem. Ce dělo s dělo s bělidlem? Pravděpodobně nic, tedy krom toho, že „vonělo”...
Oba testy dopadly pro auta dobře, což je s ohledem na okolnosti docela pozoruhodné. Jejich smysl pro náš automobilový život je velmi omezený, ale je třeba je brát s nadsázkou - pokud jste se pobavili, na číkoli úkor, dosáhli jste maxima možného
BMW Z4 je nakrmeno kapalným dusíkem. I když mu nechutná a brání se, zvládne si s tím poradit. Ale hlavně proto, že v nádrži zůstalo ještě dost benzinu
Šestiválec v Infiniti ujede na bělidlo s motorovým olejem delší vzdálenost, než začne naříkat a odpouštět páru...
Zdroj: TechRax@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před hodinou - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 2 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 4 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva