Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se děje v útrobách benzinky, kde tankujete auto? Je toho víc, než myslíte
30.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Provoz čerpací stanice vyžaduje důmyslné technologie. A ne, nemyslíme automatické splachování pisoárů, ale manipulaci s palivem.
Když člověk potřebuje natankovat palivo, přijede k benzince, zasune pistoli do hrdla nádrže, počká, než se nádrž naplní, pistoli vrátí, zaplatí a odjede. Není na tom nic složitého, děláme to všichni, rozdíl je jen v tom, jestli tankujeme benzín nebo naftu. Občas také člověk potká cisternu, jak palivo benzince přiváží, i ta je vidět, ale... Napadlo vás někdy, co se děje pod povrchem?
Uložení benzínu v podzemních nádržích čerpacích stanic není nic jednoduchého. Benzín a nafta jsou nebezpečné látky a podle toho se s nimi musí nakládat. Video, které najdete níže, bezpečnostní systémy na čerpacích stanicích stručně, ale srozumitelně popisuje. Začíná informací, že v USA je přes 156 tisíc benzinek, které za rok prodají přes 700 milionů litrů benzínu a nafty.
Přečerpávání paliva z cisterny do podzemní nádrže probíhá pomocí hubic v „kyblících” v zemi, které zajišťují, že i pokud nějaké palivo unikne, stejně se dostane do nádrže. Podobně jako pistole mají samočinné zastavování proudu, i podzemní nádrže mají zařízení, které hlídá, aby nedošlo k přeplnění. Jedním z nich je klapka s plovákem, která uzavře přívod paliva, když se hladina v nádrži dostane na určitou úroveň. Dalším je plovákový ventil, ve kterém hladina zvedne kuličku, která ucpe odvod par. Tlak par poté nedovolí čerpání dalšího paliva do nádrže. A třetím zařízením je senzor, který oznámí naplnění nádrže obsluze.
Když je palivo v podzemní nádrži, je nutné ho tam udržet. Prvním krokem je ochrana nádrže proti korozi, která může být zajištěna antikorozním nátěrem nebo tím, že je nádrž vyrobena např. z laminátu. Je-li použita nechráněná ocel, korozi se zabraňuje tak, že skeletem nádrže probíhá slabý proud, který zabraňuje okolí nádrže vysávat z železa elektrony, a tak v podstatě brání korozi.
Druhým krokem je hlídání, zda nedochází k únikům. Prvním způsobem je porovnávání množství paliva vyčepovaného u stojanů s tím, kolik ho zbývá v nádrži. Pokud počty nesouhlasí, znamená to, že se palivo někudy ztrácí. Ve vedení z nádrže ke stojanům se hlídá tlak, jehož neočekávaná změna může znamenat únik a tedy spustí poplach.
Spousta nádrží má dvojité stěny, které také mají bránit únikům. Prostor mezi stěnami je vyplněn slanou vodou, jejíž tlak se opět hlídá. Díra ve vnějším nebo vnitřním plášti nádrže znamená, že tlak poklesne, což opět spustí poplach. Všechny tyhle systémy - nebo alespoň některé z nich - hlídají, aby nedošlo k úniku paliva do okolního prostředí a ani k jeho kontaminaci cizími látkami.
Animace níže ukáže, jak tyhle vynálezy fungují. Jak už to nezřídka bývá, za pro nás zcela běžným a jednoduchým úkonem, jakým tankování auta je, se skrývá mnohem složitější a důmyslnější technologie, než by leckoho napadlo...












Fungování čerpací stanice hlídá spousta zařízení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
dnesMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 5 hodinamiToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
před 8 hodinamiProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
před 9 hodinamiNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
před 11 hodinamiGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva