Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se děje s olejovými filtry, když doslouží v autě? Házet je do koše není moudré
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nic zvláštního? To byste se divili. Za jediný rok se jich použije půl miliardy, což představuje 75 tisíc tun oceli a 34 milionů litrů zbytkového oleje.
Olejový filtr spalovacího motoru auta je věc, kterou většina z nás nejspíše dobře zná. Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše vzpomínáte i na jeho výměnu, která je ovšem dnes svěřována spíše servisu. Nejde přitom o nikterak náročnou činnost - stačí vůz zvednout, nalézt správný šroub, vypustit olej, vymontovat filtr, místo něj dát nový, vrátit na své místo výpustný šroub a olej zase dolít. Toť vše, i průměrný mechanik má vše hotové za pár desítek minut.
Mohlo by se zdát, že tady „život” olejového filtru končí, opak je ale pravdou. Až touto jednoduchou operací začíná mnohem delší a náročnější cesta olejového filtru za recyklací. Skvěle ji přitom vykreslila společnosti Lucas Lane z americké Pensylvánie, která se danou činností zabývá. A je to docela fascinující proces, uvážíme-li, že to je něco, o co se prakticky nikdo nezajímá.
S ohledem na potenciální nebezpečnost odpadu jsou filtry nejprve schraňovány v barelech, který firma Lucas Lane následně vyzvedne u smluvních servisů a sveze na jedno místo. V daném skladišti filtry nějaký čas odpočívají, aby mohl alespoň částečně odkapat v nich pozůstalý olej. Dle dostupný dat z roku totiž v půl miliardě filtrů zůstává 34 milionů litrů oleje, na filtry samotné přitom připadá 75 tisíc tun oceli.
Tyto dvě složky by při prostém vyhození zůstávaly zcela nevyužity, nicméně onou recyklací může být ocel znovu roztavena a využita třeba k opětovné výrobě filtrů, zatímco použitý olej je významnou složkou v asfaltu. Je ovšem zapotřebí, aby ocel i olej byly od sebe řádně odděleny. Proto jsou filtru postupně lisovány do krychlí, přičemž olej z nich vytéká za pomoci lisování. I tak však není „vymačkán“ úplně, proto přichází ke slovu zahřívací proces.
Slisované filtry jsou přitom vyhřívány ve dvou komorách, aby kromě finální separace oceli a oleje nedošlo vlivem spalovacího procesu ke znečištění životního prostředí. Proto je ve druhé komoře teplota mnohem vyšší, aby byl eliminován veškerý kouř a ven unikalo pouze teplo. Zajímavostí přitom je, že olej získaný z filtrů v této fázi recyklačního procesu je použit jako palivo pro další várku zahřívání.
Pokud tedy patříte mezi nadšence, kteří si ještě olejový filtr a olej mění sami, ovšem odpad vyhazujete bezmyšlenkovitě do běžného kontejneru, možná byste své jednání měli přehodnotit. Nikoliv samozřejmě onu svépomoc, ale spíše ten krok, který nevede k jeho recyklaci. Zrovna v tomto případě by každý z nás měl být tak trochu eko-aktivista. Správný postup nic nestojí a přitom lecčemu pomůže...










Recyklace olejových filtrů je velmi náročná, ovšem chvályhodná práce
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejnovější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
včeraMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
včeraTak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
včeraVW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
včeraMercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 21:16 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.