Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co přesně se stane s auty s 2,0 TDI, která teď VW vykoupí? Skončí v Evropě?
30.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
VW po dohodě s úřady v USA musí nabídnout majitelům odkup všech aut s motory 2,0 TDI z Dieselgate. Co se s nimi ale bude dít pak? Víme to.
Řešení Dieselgate v Evropě je softwarové a jak už víme, zdá se být účinné. V USA, kde tahle aféra vypukla, platí ovšem výrazně přísnější emisní normy a vnímání dieselových osobních aut je tam zcela odlišné, takže i řešení celé kauzy je o poznání složitější. Už je známé a detailně jsme jej rozebírali před pár dny. Výsledkem bude nejdražší řešení podobné patálie v dějinách, jehož náklady pro koncern VW mohou šplhat až k 400 miliardám Kč. Němci budou muset všechny své klienty odškodnit a zasažená auta buď vykupovat nebo opravovat, podle přání zákazníka.
Oprava ovšem zatím není známa a dá se očekávat, že bude ve srovnání s tou evropskou výrazně složitější. Pokud vůbec bude možná - mnozí konkurenti VW si stále myslí, že osobní dieselové auto plnící americké normy za přijatelných okolností je mýtus. Pokud to tak bude, zbývá výkup, s nímž vyvstává spousta otázek. Co se s nimi bude dít? Co s nimi VW může dělat? Či jak přesně bude onen výkup probíhat? To jsou jen některé z mnoha.
I my jsme si je pokládali, byli jsme ale dnes překvapeni, když jsme zjistili, že už zveřejněný obsah dohody VW s americkou FTC dává až překvapivě konkrétní odpovědi. Popisuje snad všechny myslitelné situace a rovnou můžeme říci, že vykoupená auta nic pěkného nečeká.
Všechny vykoupené vozy do jednoho budou muset nejprve být „učiněny nefunkčními”, a to poměrně zásadně, jak uvádí finální dohoda. „Všechna vrácená vozidla budou učiněna nefunkčními odebráním řídící jednotky motoru a můžou být, do míry povolené zákonem, recyklována,” píše se v dohodě. Tato pasáž jim tedy rovnou maluje možnost sešrotování, nic lepšího si pod pojmem „recyklace” nelze představit.
Dále prodat vozidlo v USA či ho vůbec navrátit do provozuschopného stavu jen tak pochopitelně nebude možné, pokud nebude upraveno tak, aby emisním nařízením odpovídalo. Pochopitelně, pokud to VW dokáže, pak může vozy sám dostat zpět do oběhu a značně tak snížit své náklady na celé řešení. Co když to ale opravdu nesvede? Bude moci auta prodat jinde, kde by 2,0 TDI pro USA emisní limity bezpečně splnily?
Zvedne to obočí, ale nikoli. Součástí dohody je i zákaz exportu do země, kde jsou emisní pravidla trochu jiná - třeba do Evropy. Teoreticky by VW mohl celý asi půlmilion aut naložit na loď, odvézt do Německa, upravit stejně jako evropská auta a prodat na trhu ojetin. Jenže tohle dohoda také zakazuje, pokud vůz nebude modifikován podle amerických norem. VW by tedy vozy mohl vyvézt jen pokud budou prodejné v USA. To nám nepřijde fér, neboť toto vypadá spíše jako trest pro VW za každou cenu než racionální snaha USA zbavit se nadměrně znečišťujících vozů.
Vyhlídky na dostupnost úpravy schopné splnit americké limity totiž opravdu nejsou růžové. „V současné době neexistují praktická řešení, které by bez negativního vlivu na fungování vozidla a přílišné časové náročnosti upravila 2,0l zasažená vozidla tak, aby splňovala nařízení EPA a CARB, podle kterých byla původně certifikována,” píše se dále v dohodě.
Zbývá tedy ona recyklace a alespoň částečné rozprodání na náhradní díly. To stále bude možné, jenže ne u všeho. Řídící jednotka motoru, katalyzátor a filtr pevných částic, tedy zrovna dost drahé věci, se dál do oběhu nebudou smět dostat. U všeho ostatního se ale dá čekat nárůst nabídky použitých náhradních dílů - světla, převodovky, díly karoserie, airbagy, všemožná tlačítka, stahovačky oken, prostě všechno, co nemá nic společného s motorem, teď budou snáze k mání. Pochopitelně v USA a na americké verze zasažených aut.
Další část dohody, která pojednává o snižování emisí u jiných strojů než u osobních aut, hovoří o definici sešrotování: „... učinit vůz nepojízdným a určit ho k recyklaci, konkrétně vyříznout díru do bloku motoru o průměru 3" (cca 7,6 cm).” V některých případech také bude Volkswagen muset zničit šasí tak, že přeřízne karoserii napůl.
Pochopitelně by vás mohlo zajímat i to, za jaké ceny Volkswagen vozy vykoupí. I ty jsou do puntíku určeny - byly zveřejněny tabulky, které zohledňují všechno možné. Je to až neuvěřitelně složitý proces, který zohledňuje každý detail na daném autě zvlášť - podstatný je typ, výbavová verze, stáří, místo registrace auta i najeté kilometry.
Tyto dvě poslední věci se ovšem nevztahují k aktuálnímu stavu, nýbrž ke stavu v září 2015, kdy podvody vyšly na světlo světa. Tenhle stav se zjistí teoreticky tak, že v průměru je každý měsíc najeto 1 042 mil (1 677 km), takže když vůz bude majitel vracet či nechávat opravovat v říjnu letošního roku, odečte 13 x 1 042 mil od aktuálního kilometrového proběhu. Samozřejmě na tom vydělá ten, kdo jezdí méně, a prodělá ten, kdo jezdí více, protože čím menší bude vypočítaný stav kilometrů, tím větší přirážka ke kompenzaci či srážka z ní bude.
V přiložených tabulkách si můžete vše prohlédnout konkrétně. Podle státu, kde byl vůz v září 2015 registrován, si Američan určí region a pak zjistí hodnotu auta z jiné tabulky podle verze a modelového roku. Přidá nebo odečte další peníze podle výbavy a zjistí výkupní hodnotu nebo kompenzaci při opravě auta. Pak zjistí stav tachometru v září 2015 výše popsaným způsobem. V další tabulce si najde, kolik má k hodnotě či kompenzaci přičíst nebo od ní odečíst. Tuhle částku buď za vůz dostane, když ho vrátí Volkswagenu, nebo mu bude vyplacena jako kompenzace, když vůz jen nechá opravit a bude v něm dál jezdit. Každá možnost má své vlastní sloupce s částkami.
Pokud částka, kterou by dostal jako kompenzaci v druhém případě, bude nižší než 5 100 dolarů, dostane kompenzaci ve výši minimálně 5 100 dolarů. A pokud by se v takovémto případě rozhodl auto vrátit, bude mu k vypočtené hodnotě auta připočten rozdíl mezi vypočtenou kompenzací a 5 100 dolary. Jednoduchý tedy tenhle výpočet opravdu není.
Majitelé postižených aut se můžou o kompenzaci hlásit na speciálně zřízeném webu VWCourtSettlement.com, a to v době od konce července 2016 do září 2018. Začíná se zadáním VIN, podle kterého se zjistí, jestli je dané auto postiženo. Web slibuje, že do konce července bude funkční automat, který ze zadaného VIN a asi i dalších údajů jako počet najetých kilometrů a možná i místo registrace vypočítá, jakou částku majitel vozu obdrží, ať už se rozhodne pro jakoukoliv kompenzaci.
Jsme docela zvědavi, kolik lidí bude chtít zasažené Volkswageny vrátit a kdo se spokojí jen s kompenzací. V druhém případě totiž můžete až do června 2019 autem jezdit a čekat na ono řešení. Kdykoli v mezičase vás to ale může „přestat bavit” a VW bude muset auto vykoupit stejně, akorát s jinými parametry. Dá se tedy očekávat, že o výkup okamžitě velký zájem nebude, ale kdo ví, čas ukáže...
Tabulky pro výpočet výkupních cen a odškodnění za jednotlivé modely
Audi A3
VW Beetle
VW Golf
VW Jetta
VW Passat
Tabulky pro dopočítání výkupních cen s ohledem na ujeté míle
Americký Passat je od toho evropského dost odlišný
Zdroj: FTC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva