Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co možná nevíte o Dodge Viper: kde je třetí brzdové? A jak fungují stěrače?
1.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Dodge Viper je ikonický stroj, který v našich myslích žije už dekády. Přesto má své zvláštnosti, o kterých zdaleka ne každý ví.
Když si člověk koupí supersport, očekává, že bude v některých věcech trochu zvláštní. Náš americký kolega Doug DeMuro nedávno představil podivnosti Lamborghini Murciélago, které by se po tolika letech od jeho premiéry mohly zdát dávno probádaným územím. Jenže to tak není - jsou to někdy opravdu velké podivnosti, není jich málo a mimo jiné ukázaly, že toto Lambo opravdu nebylo Audi, ani zdaleka.
Dnes tu máme vůz, který je na světě ještě déle. Vznikal na přelomu 80. a 90. let a jeho dny jsou dnes sečteny kvůli hlavovým airbagům. Jméno Dodge Viper vám jistě nemusíme představovat a možná ani tento konkrétní - jde o verzi GTS v ikonické barvě Viper Blue s neméně ikonickými pruhy. Tato modrá byla v nabídce jen v letech 1996 a 1997, v prvních dvou letech výroby Viperu GTS. V roce 1996 pruhy zasahovaly do prostoru pod registrační značkou, v roce 1997 nikoliv. A je to vlastní DeMurův Viper '97, ten kousek, u kterého testoval spotřebu a výsledkům se od srdce rozesmál.
Také na něm se najde hromada unikátních bizarností a vsadíme se, že alespoň o některé uslyšíte poprvé - navzdory tomu, že tento vůz je s námi na světě už přes dvě dekády.
Začít můžeme zezadu - třetím brzdovým světlem. U většiny aut nejde o nic zajímavého, prostě svítí nějaké třetí světlo na na víku kufru či za zadním sklem. Tady je to ale jinak - třetí brzdové světlo tu zdánlivě není a leckdo jej najde až když se rozsvítí. Bylo totiž uděláno z loga zmije na zádi. Jako by Viper chtěl podtrhovat, čím je, pro všechny, kteří jsou za ním. Kdyby náhodou nestačil nezaměnitelný vzhled. Dodejme, že tenhle detail si Viper drží dodnes, byť v trochu jiné podobě, pochopitelně.


Řešení třetího brzdového světla Viperu je chytře své
Bizarností jsou z dnešního pohledu také zadní pneumatiky. Ty zadní mají šířku 335 mm, což u tak silného stroje nepřekvapí, ale průměr je „jen” 17 palců. V době, kdy vznikl Viper, to byla velká kola, dnes ale 16palcové ráfky vypadají docela malé i na Škodě Rapid a všechna luxusnější auta mají kola o průměru srovnatelném s Marsem. Není tedy divu, že pneumatiky 335/35 R17 dnes nikdo nevyrábí. Koupit se ale dají, třeba na eBayi. Za 663 dolarů (17 tisíc Kč)... za jednu pneumatiku.
Další pozoruhodnou kapitolou jsou stěrače. Známe stěrače, které jsou ukotvené v rozích skla a stírají proti sobě, jenže většinou stírají oba najednou. U Viperu stírá vždycky jen jeden a ten druhý čeká, aby do toho prvního nenarazil. Jako by detektiv Monk skládal ruce na pultu recepce nějakého hotelu, kde došlo ke zločinu. Nebo jako by stěrače byly permanentně porouchané. Realita je ale jiná, takhle to má být.
Výjimečné je řešení pohybu stěračů a z dnešního pohledu i rozměr zadních pneumatik
Snad nejujetějším specifikem je ale otevírání přední kapoty. Nepotřebujete k tomu odemykat auto, uvnitř žádná možnost odjištění není. Celé otevírání se odehrává zvenku, nikoli ale s pomocí klíče jako třeba u první generace Fordu Focus, ale prostě jen zvenku. Stačí zatáhnout za jednu páčku v otvoru pro vstup chladícího vzduchu a jednu páčku na obvyklém místě a je to. Kdokoli se tak může podívat na motor vašeho auta, když kolem Viperu půjde, protože... to prostě jde. A možná si ji odnese, pokud svůj Viper třeba naboural. Nová kapota totiž dnes stojí v přepočtu 384 tisíc korun.
Otvírání kapoty bez nutnosti otevřít auto se nicméně může velmi hodit, protože pokud se vám vybije baterie, dveře zvenčí neotevřete. Snad jen bůh ví proč, ale tlačítko jejich otvírání není klasická klika, je to elektrický spínač. Dveře pochopitelně mají i nouzové otevírání, které má sloužit pro únik z auta v případě nouze a to už je mechanické. A dosáhnete na něj, když klíčem otevřete zadní sklo, vlezete do zavazadelníku a zatáhnete. A nebo použijete ono vnější otevírání kapoty motoru, dobijete či vyměníte baterku a dveře otevřete standardně zvenčí...
Otevřít kapotu není jen tak. A dostat se případně do auta s vybitým akumulátorem též ne
S dveřmi souvisí i fakt, že když chcete cokoliv zavřít, musíte s tím opravdu třísknout, na jemné zacházení Viper opravdu není. To zajímavější se ale skrývá za nimi. Jednak zarazí, ze když se posadíte dovnitř a sáhnete pro bezpečnostní pás, pravděpodobně nic nenajdete. Pásy tu totiž nejsou uchyceny na B-sloupcích, nýbrž uprostřed auta. Mají to i některé jiné supersporty z prostorových důvodů, ale člověka to může překvapit, pokud o tom neví. A jestli je u Murciélaga problém poznat, jestli je ruční brzda zatažená nebo není, u Viperu se vám to opravdu nestane - bůhvíproč je to daleko nejmonstróznější součást celého interiéru, která uprostřed mohutného středového tunelu ční jak... však vy víte, co.
Zavírání dveří chce svaly, prý aby z vás auto mělo respekt. A řešením ruční brzdy se chce zřejmě vyrovnat i těm největším chlapákům...
Všechny tyhle detaily bývají exkluzivní světu supersportů, až se někdy zdá, že si je konstruktéři vymýšlejí schválně. Obyčejná auta mívají obyčejné stěrače, odjištění kapoty pod palubní deskou a madlo ruční brzdy, které sotva zahlédnete. Viper to má jinak - možná proto, že to tak někdo chtěl, možná proto, že to z nějakého důvodu jinak být nemohlo. K charakteru Viperu ale patří i tyhle pozoruhodné vrtochy - i ony ho dělají tím, čím je...
Kompletní galerie vybraných záběrů
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnesChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 7 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 8 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 10 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 11 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva