Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Člen nejvyššího vedení Mercedesu šokoval Němce. Chce umělé zdražování benzinu, aby lidem nezbylo než kupovat elektromobily
21.10.2024 | Petr Prokopec
Je to myšlenka tak drzá a totalitní, že ji ani jindy poslušní Němci neberou a ptají se: „Vážně nám chcete svévolně zdražit provoz aut, která jsme si u vás před pár roky koupili?” Představa, že automobilky jsou tu od toho, aby uspokojovaly přání zákazníků, zas jednou dostala na frak.
Jedním z mých oblíbených filmů je In Time alias Vyměřený čas s Justinem Timberlakem v hlavní roli. Vypráví o nepříliš vzdálené budoucnosti, kde se již neplatí penězi, nýbrž časem. Kdokoli tak dosáhne pětadvacátého roku života, přestává stárnout. Zároveň se mu však aktivuje mechanismus, jenž odpočítává jeho vyměřený čas. A pokud jej nedoplní, zkrátka zemře. Což je běžné v zónách, kde žijí všichni mimo nejbohatších, kteří mají k dispozici celá staletí a jsou prakticky nesmrtelní.
Jakkoli jde o fikci, v principu se jí začínáme nepříjemně blížit. Jen s tím rozdílem, že životy obyčejných lidí jsou uměle komplikovány skrze nařizovanou elektromobilitu. Že se o to snaží politici, víme dávno, fascinující ale je, jak moc s nimi dokážou táhnout za jeden provaz zástupci automobilek, kteří by měli uvažovat naprosto odlišným způsobem a myslet v prvé řadě na maximální užitek pro své zákazníky.
Je to iluze, jak nejnověji dokázal Martin Daum, člen nejvyššího vedení Mercedesu, šéf divize nákladních aut Daimler Trucks. Ten doslova šokoval Němce, když SWR sdělil, že by si přál, aby se ceny pohonných hmot každoročně zvedaly o 10 eurocentů (cca 2,55 Kč) a dosáhly postupně takové úrovně, že by se benzin a nafta staly pro běžné lidi nedostupnými a jejich používání pro ostatní nesmyslnými. Díky tomu by si dle jeho představ následně maximum lidí koupilo elektromobil.
Reakce na takové vyjádření byly bouřlivé a vyústily ve velmi kritické reakce i jindy smířlivých kolegů. Ti z Focusu vůbec nechápou, jak si Daum něco takového mohl dovolit a spolu s dalšími se jej řečnicky ptají, zda tedy automobilka chce, aby lidem bylo takto uměle znemožněno používání aut, která jim ten samý výrobce před pár roky prodal, leckdy s vidinou, že novým majitelům poslouží dekády. Takto otevřené pohrdání klientem je extrém, který překonává snad vše, co jsme na tomto poli dosud poznali.
Daum se tím pokouší kopat za Mercedes, který zdaleka neprodává tolik elektromobilů, aby obstál před absurdními mechanismy EU. Od příštího roku mu tak hrozí, že bude muset buď zdražit svá spalovací auta, aby měl na pokuty či „emisní povolenky”, jak sám plánuje. Ani jedno firemní kase neprospěje, stejně jako snaha prodávat elektromobily pod cenou nebo omezení výroby spalovacích vozů. A proto by Daum byl velmi rád, kdyby zkrátka zákazníci neměli jinou možnost než zvolit bateriový pohon, i když jsou ti samí zákazníci, kteří si u jím řízené firmy dosud kupují téměř bez výjimky něco úplně jiného.
„V určité chvíli by se ceny staly oříškem natolik tvrdým k rozlousknutí, že pokud řídíte často, už byste nikdy znovu nepřemýšleli o koupi spalovacího vozu,“ uvedl pro SWR šéf divize Daimler Trucks. Daum tak má štěstí, že ve své pozici se závěrem letošního roku končí, neboť jeho slova vedou hlavně k zřetelné nevraživosti zákazníků značky, neboť téměř všichni z nich volí právě spalovací ústrojí. Nyní ale člověk, který po nich obrazně řečeno chce miliony, volá po tom, aby jim byl utahován opasek tak dlouho, dokud nevypustí duši.
„Koupili byste si auto od takové firmy? Já ne,” říká Sebastian Viehmann z Focusu a v diskuzi s téměř tisícovkou reakcí mu přikyvuje jeden Němec za druhým. Víc k tomu skutečně není třeba dodávat, k takto uvažujícím firmám se prostě nelze stavět kladně. Ztráta kontaktu některých členů jejich vedení s realitou je donebevolající a neměla by být ignorována. Zrovna u Mercedesu je to bohužel rozšířený problém.
Přijde vám litr pohonných hmot za 40 Kč příliš drahý? Tak to doufejte, že nepřijde budoucnost dle Martina Dauma. Šéf divize Daimler Trucks by totiž benzin a naftu rád postupně zdražil tak, že si je již nikdo kromě nejbohatších nebude moci koupit. A i v Německu to vyvolalo velkou vlnu nevole. Ilustrační foto: ADAC Presse
Bleskovky
- Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024 - Mercedes, který má přežít i konec světa, není mýtus. Po povodních vyjel celý od bláta ze zatopené garáže, jako by se nic nestalo
17.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva