Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Clarkson strhal nový Fiat 124 Spider, je prý jako slon na jednokolce
20.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to možná překvapivé, ale Jezza je fanouškem italského originálu ze 60. let. Možná i proto se mu moc nelíbilo za volantem moderní interpretace.
Na Jeremy Clarksona můžete mít jakýkoliv názor, nicméně faktem zůstává, že jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v automobilovém průmyslu. Dá se proto předpokládat, že kupříkladu jeho nedávné žebříčky 10 nejlepších a 10 nejhorších vozů, které uplynulých 12 měsících řídil, zamávaly prodeji automobilek. A ne nutně tak, jak by jeho závěry předpokládaly - publicita je pořád hlavně publicita, ať už je jakákoli.
Nyní se Jezza pustil do testování nového Fiatu 124 Spider, na jehož příchod se - stejně jako my - nadmíru těšil. Už jen z toho důvodu, že jeho předchůdcem z roku 1966 byl a vlastně i nadále je okouzlen. Pokud tomu nevěříte, pusťte si vůbec poslední epizodu „starého“ Top Gearu s původní moderátorskou trojicí. Byl to právě Fiat 124 Sport Spider, který Clarkson při srovnávání klasických sporťáků řídil a o náhodu nešlo.
Tato natěšenost pak nepochybně do jisté míry stála za zklamáním, které moderna Jezzovi připravila. Nový italský roadster jej totiž příliš nenadchnul, a to zejména z toho důvodu, že není tak dobrý jako Mazda MX-5, ze které vzešel. Vzali si jej sice do parády Italové, kterým by výroba sportovních vozů měla být vlastní, jenže Fiat není Ferrari.
Jak ale říká sám Clarkson, vezmeme věci pěkně popořadě. A už začátek nevyznívá pro Fiat zrovna dobře: „To, co vidíte na fotkách, není Fiat 124 Spider. Má to motor Fiatu, logo Fiatu na zádi a bere si to pár designových nápadů z bolestivě krásného Faitu 124 Sport Spider z roku 1966. Jenže pod tím vším je to Mazda MX-5,” říká Clarkson.
„Když jsem poprvé před pár lety zaslechl, že Fiat oslovil Mazdu s tím, aby vyrobila chlapáckou verzi nejprodávanějšího - a nejlepšího - sportovního vozu na světě, byl jsem tak vzrušený, že jsem si na chvíli musel jít lehnout. Proč? Protože výroba sportovního vozu by měla být jednoduchá. Ale to samé se dá říci o ztraceném vejci na toastu. Přesto ho téměř každý hotel připraví špatně. Vejce vaří příliš dlouho nebo ho dají na toust dříve, než se správně vypaří veškerá voda. A nebo ho obalí v petrželi, což není nezbytně nutné.“
„A to samé se děje ve chvílích, kdy se dnes automobilky snaží navrhnout sportovní vůz. Optimalizují jej pro okruhové využití spíše než pro silnici, nebo dají motor doprostřed a vám nezbude než si pomyslet: 'Hele vy imbecilové. Chci motor vpředu, pohon zadních kol a plátěnou střechu, kterou lze stáhnout, když vyleze sluníčko. Nekomplikujte to. Jen to udělejte dobře.' A právě proto Mazda boduje s MX-5: je jednoduchá a dobře postavená. Je to nejlepší ztracené vejce na toastu, jaké jsem kdy měl. Je ideálně velká. Má dobrou cenu, motor té správné velikosti a je vybavena jen věcmi, které opravdu potřebujete.“
„Nicméně je tu jeden problém... jak jen to říci? Je tak trochu pro gaye? Neuvidíte mnoho drsných londýnských gangsterů jezdit v Mazdách. A nemá ji ani Guy Ritchie. A nepoužíval ji ani Terminátor. A právě proto jsem byl nadšený tím, že do hry vstupuje Fiat.”
„Myšlenka byla prostá - vezme se architektura Mazdy, díky čemuž se ušetří jmění na vývoji, a přihodí se k tomu vlastní design a motor, což by se dle mého názoru mohlo rovnat kapce Baileys vstříknuté do galonu Bloody Mary. No jo, jenže tu máme problém, neboť nejvýraznějším prvkem starého Fiatu 124 byla křidélka, jenž vystupovala z jeho horizontálně stylizovaného víka zavazadelníku. Fiat se to pokusil zkopírovat, ale Mazda nemá horizontálně stylizované víko zavazadelníku, takže výsledek vypadá podivně, asi jako amatérské preparování zvířat.“
Podle Clarksona ovšem nejde jen o záď, designových prohřešků je na italské novince daleko více. Vše pak shrnuje tím, že Fiat použil větší karoserii, což mu rovněž neimponuje: „I když díky tomu dostanete větší a chlapáčtější auto, není to dobré, když to nacvaknete na základy vozu, který je mnohem drobnější. Skončíte tak u něčeho, co vypadá jako slon sedící na jednokolce - skončíte u velkého auta s malými koly ztrácejícími se v podbězích,” říká nesmlouvavě.
Možná se přitom zdá být zbytečné tolik mluvit u sportovního roadsteru o vzhledu, ale jak sám Jezza dodává, právě ten je jedním z důvode, proč si takové auto kupujete. A Fiat v tomhle ohledu nemá minimálně Jeremymu co nabídnout. Kromě toho značka pochybila rovněž v motorovém prostoru, kde je objevuje 1,4litrové turbo. „Není to sice špatná malá jednotka, ale doufal jsem, že Fiat 124 bude znít pikantněji. A to nezní. Není to ten správný hluk. Když jste ve sporťáku a vyleze sluníčko a střecha je stažená, chcete slyšet zepředu nějaké to burácení sání a zezadu praskání z výfuku. Ale u Fiatu 124 uslyšíte zepředu zvuk, jaký vydávají lidé při sexu v misionářské poloze a zezadu jen takové ševelení. A to je škoda.“
Tím však Clarkson ve své kritice nekončí, dále totiž sepsul měkčeji naladěný podvozek než u Mazdy MX-5. Na jednu stranu jde podle něj sice o fajn věc, na tu druhou se ovšem díky tomu dočkáte jakéhosi chvění ze staré školy. „Máte zkrátka pocit, jako kdyby se celé auto kolébalo. A to není příjemné.“ Navíc je tu absence samosvorného diferenciálu, díky čemuž nebudete moci skončit v oblacích prachu. Dle Richarda Hammonda sice tento nedostatek napraví varianta od Abarthu, ovšem ta vás pošle do jiné cenové kategorie. A přitom již základní Fiat 124 Spider stojí o poznání více než základní Mazda MX-5. A to je další z problémů, které Clarksona od tohoto vozu odrazují.
Zdá se tedy, že Fiat vzal dobře uvařené ztracené vejce, ale při další přípravě toastu s ním už udělal všechno proto, aby výsledek nebyl ani tak chutný, ani tak pohledný, jak by měl být. A ještě si za něj účtuje vyšší cenu. Alespoň tak vyznívá Clarksonův závěr: „Dopřává mi hřejivé pocity nekonečné euforie, že mi teď před domem stojí dvoumístný italský sporťák. Jenže je poněkud chladně pichlavé, že jednoduše není tak dobrý jako jeho japonský bratr.”
Clarkson je fanouškem původního Fiatu 124 Spider...
...jeho nová verze jej příliš neoslovila
Zdroj: The Sunday Times Driving
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 2 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 5 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel