Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Citroën si mne ruce, jak ukázal záda dieselům, udělal tak ale u auta, kterému i teď chybí
12.10.2021 | Petr Miler
Vývoj nového modelu auta je vždy trochu věštěním z křišťálové koule, neboť moment, kdy s ním začnete a chvíle, kdy jej začnete prodávat, dělí obvykle řada let. Citroën si nyní libuje, jak u C5 X nenabídl diesely, kouká ale asi na špatné statistiky.
Citroën před pár týdny začal prodávat nový C5 X. Je to nepochybně odvážný krok, neboť jde o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, tedy segmenty, ve kterých mainstreamové automobilky v posledních letech ztrácí půdu pod nohama. Francouzi ale zjevně nechtěli tuto část trhu vyklidit a přišli s novinkou, která zkouší zaujmout spojením specifik vozů mnoha tříd v jedno, odtud také písmeno X v názvu.
Citroën rozhodně nešel cestou láce, právě naopak. Ceny vozu hýří sebevědomím, což by nemusel být až takový problém, kdyby výměnou za ně C5 X dostala adekvátní techniku. To se ale neslo, i v tomto případě došlo na opak. Základem nabídky je až neuvěřitelně 1,2litrový tříválec, který se zdá být z nouze ctností i v autech o třídu až dvě nižší, natož pak v tomto. A pokud chcete víc, nezbývá vám než jít extrémně drahou cestou hybridních pohonů.
Vůz si přitom vyloženě říká o rozumný dieselový pohon, ten ale nedostal a nedostane, značka mu v případě C5 X ukázala záda. Není to náhoda ani omyl, ale léta plánovaný krok, jak nyní uvedl šéf značky Vincent Cobée. Vývoj vozu sice začal v momentě, kdy diesely měly v tomto segmentu 85% podíl na trhu, Francouzi se ale rozhodli vsadit na benzinové a hybridní pohony a nyní si mnou ruce, jak dobře udělali, prý skvěle trefili budoucí trendy.
„Nevyhrajeme každou sázku, ale dokud se snažíme vyhovovat budoucím přáním zákazníkům a dívat se dopředu, nenapodobovat, ale být inovativní, děláme tu správnou věc,” řekl Cobée. Při pohledu na celkový pokles zájmu o naftové motory mu člověk má tendenci dát zapravdu - kdysi měly v Evropě více než poloviční podíl na trhu, dnes sahají sotva po třetině. To ale není dáno až tak úpadkem zájmu, třebaže i ten hraje svou roli, ale spíše vyklizením pozic dieselů v nízkých patrech trhu.
V těch vyšších je o diesely dál zájem a stávají se motory pro bohaté. Tak to zkrátka je a podle nás se tento trend jen zintenzivní - je to jeden z mála segmentů, kde mohou automobilky dál naslouchat zákazníkům a jejich přání bez uzardění promítnout do ceny - bohatší lidé si za pohon, který chtějí oni a ne EU, zaplatí. Citroën ale udělal pravý opak, do ceny C5 X promítl náklady na vývoj hybridů. O ty je ale zájem obecně malý, lidé je přinejmenším nekupují z nadšení.
Nicméně pocity stranou, držme se faktů. Ve střední a vyšší střední třídě jsou i dnes diesely dominantní silou a přes ústup z někdejších pozic tvoří podle dat ICCT mezi 60 a 70 procenty prodejů v Evropě. A na méně regulovaných trzích, jako je ten náš, je to ještě víc. Opustit diesely právě zde byla tedy podle nás chyba, která jen přispěje k tomu, že C5 X neuspěje. Přejeme mu jen to nejlepší, s jeho cenami a selekcí motorů nás ale zkrátka neoslovuje a obáváme se, že nebudeme zdaleka sami. Klíčová konkurence v této třídě diesely neopustila.
Citroën C5 X je zajímavé auto, s tříválcem 1,2 nebo hybridy za ceny od nějakých 800 tisíc až do 1,5 milionu korun bude těžko oslovovat širší spektrum zákazníků. Chybí mu mimo jiné slušný diesel a Francouzi se chlubí tím, že naftu zavrhli správně. Fakta ale nasvědčují pravému opaku. Foto: Citroën
Zdroje: Autocar, ICCT
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 3 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 4 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva