Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Citroën si mne ruce, jak ukázal záda dieselům, udělal tak ale u auta, kterému i teď chybí
12.10.2021 | Petr Miler
Vývoj nového modelu auta je vždy trochu věštěním z křišťálové koule, neboť moment, kdy s ním začnete a chvíle, kdy jej začnete prodávat, dělí obvykle řada let. Citroën si nyní libuje, jak u C5 X nenabídl diesely, kouká ale asi na špatné statistiky.
Citroën před pár týdny začal prodávat nový C5 X. Je to nepochybně odvážný krok, neboť jde o vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy, tedy segmenty, ve kterých mainstreamové automobilky v posledních letech ztrácí půdu pod nohama. Francouzi ale zjevně nechtěli tuto část trhu vyklidit a přišli s novinkou, která zkouší zaujmout spojením specifik vozů mnoha tříd v jedno, odtud také písmeno X v názvu.
Citroën rozhodně nešel cestou láce, právě naopak. Ceny vozu hýří sebevědomím, což by nemusel být až takový problém, kdyby výměnou za ně C5 X dostala adekvátní techniku. To se ale neslo, i v tomto případě došlo na opak. Základem nabídky je až neuvěřitelně 1,2litrový tříválec, který se zdá být z nouze ctností i v autech o třídu až dvě nižší, natož pak v tomto. A pokud chcete víc, nezbývá vám než jít extrémně drahou cestou hybridních pohonů.
Vůz si přitom vyloženě říká o rozumný dieselový pohon, ten ale nedostal a nedostane, značka mu v případě C5 X ukázala záda. Není to náhoda ani omyl, ale léta plánovaný krok, jak nyní uvedl šéf značky Vincent Cobée. Vývoj vozu sice začal v momentě, kdy diesely měly v tomto segmentu 85% podíl na trhu, Francouzi se ale rozhodli vsadit na benzinové a hybridní pohony a nyní si mnou ruce, jak dobře udělali, prý skvěle trefili budoucí trendy.
„Nevyhrajeme každou sázku, ale dokud se snažíme vyhovovat budoucím přáním zákazníkům a dívat se dopředu, nenapodobovat, ale být inovativní, děláme tu správnou věc,” řekl Cobée. Při pohledu na celkový pokles zájmu o naftové motory mu člověk má tendenci dát zapravdu - kdysi měly v Evropě více než poloviční podíl na trhu, dnes sahají sotva po třetině. To ale není dáno až tak úpadkem zájmu, třebaže i ten hraje svou roli, ale spíše vyklizením pozic dieselů v nízkých patrech trhu.
V těch vyšších je o diesely dál zájem a stávají se motory pro bohaté. Tak to zkrátka je a podle nás se tento trend jen zintenzivní - je to jeden z mála segmentů, kde mohou automobilky dál naslouchat zákazníkům a jejich přání bez uzardění promítnout do ceny - bohatší lidé si za pohon, který chtějí oni a ne EU, zaplatí. Citroën ale udělal pravý opak, do ceny C5 X promítl náklady na vývoj hybridů. O ty je ale zájem obecně malý, lidé je přinejmenším nekupují z nadšení.
Nicméně pocity stranou, držme se faktů. Ve střední a vyšší střední třídě jsou i dnes diesely dominantní silou a přes ústup z někdejších pozic tvoří podle dat ICCT mezi 60 a 70 procenty prodejů v Evropě. A na méně regulovaných trzích, jako je ten náš, je to ještě víc. Opustit diesely právě zde byla tedy podle nás chyba, která jen přispěje k tomu, že C5 X neuspěje. Přejeme mu jen to nejlepší, s jeho cenami a selekcí motorů nás ale zkrátka neoslovuje a obáváme se, že nebudeme zdaleka sami. Klíčová konkurence v této třídě diesely neopustila.






Citroën C5 X je zajímavé auto, s tříválcem 1,2 nebo hybridy za ceny od nějakých 800 tisíc až do 1,5 milionu korun bude těžko oslovovat širší spektrum zákazníků. Chybí mu mimo jiné slušný diesel a Francouzi se chlubí tím, že naftu zavrhli správně. Fakta ale nasvědčují pravému opaku. Foto: Citroën
Zdroje: Autocar, ICCT
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
včera14 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
včeraFaceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” pohonem, jeho největší dnešní problém je jinde
včeraDrsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.11. 22:41 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.11. 20:00 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.11. 16:56 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB