Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský trh s elektromobily kolabuje, sotva se rozjel, připomíná úskalí dnešního stavu
20.11.2019 | Petr Prokopec
Automobilky při svých investicích do elektromobilů hodně sázely na jejich rozmach v Číně. Ten rychle přišel, nyní ale stejně rychle mizí. A bude hůř.
Již mnohokrát zaznělo, že pokud elektromobily nejsou podpořeny dotacemi, téměř nikdo je nekupuje. Potvrzeno to bylo již svého času v Hongkongu, kde byly vládní stimuly ukončeny. Výsledek byl jednoznačný - ze dne na den opadlo zájem o elektromobily na nulu. Nyní se zdá, že následovat jej bude i zbytek Číny, jakkoliv v tomto případě situace není až tak dramatická. Tamní automobilky totiž musí z nařízení vlády mít část svého portfolia elektrifikované. Až dosud to nebyl problém, neboť dotace byly vysoké, letos však došlo na jejich omezování.
Není překvapivé, že se čínská vláda začala s podporou elektromobility rychle mírnit. Dosavadní podmínky byly opravdu velkorysé a za současné ekonomické situace Číny neudržitelné. V březnu letošního roku tak bylo oznámeno, že dotace se snižují na polovinu toho, co vláda vyplácela loni. A jakmile byl tento stav v létě zaveden, logicky se to projevilo na prodejích.
V srpnu tak byl sice pokles pouze 4,7%, v září ovšem již vyšplhal na 33 procent. A aby toho nebylo málo, říjen byl již ve znamení 45,6% propadu vůči loňskému roku. To je docela tragická bilance, která ze všeho nejlépe připomíná, jaké je úskalí současného tlaku na rozvoj elektormobility. Pokud jej vlády přestanou platit z peněz nás všech, žádný se nekoná.
Podstatné je také to, že ani tento pád nebude posledním. Čína chce nechat od roku 2022 trh s elektrickými vozy žít vlastním životem bez jakýchkoliv vládních stimulů. Proto budou v příštích dvou letech dotace sníženy na nulu. Je prakticky jisté, že trh na to přinejmenším v dohledné dobře zareaguje dalším poklesem. To není dobrá zpráva hlavně pro Elona Muska, pro kterého právě čínský trh představoval nemalé naděje na růst registrací. I proto zde Tesla již vybudovala novou továrnu Gigafactory 3, která už vyrábí auta a ještě letos má začít produkovat v úvodní fázi tisíc elektromobilů týdně.
Lze pak už jen dodat, že v Číně na tom špatně není jen trh s alternativním pohonem, kam kromě elektromobilů patří ještě vodíkové vozy a plug-in hybridy. Klesají i celkové registrace, a to již šestnáctý měsíc z posledních sedmnácti. Jedinou výjimkou byl červen, kdy dealeři nabídli opravdu enormní slevy, aby se zbavili skladových vozů. Mnohé provincie totiž předčasně zavedly přísnější emisní limity, jimž by řada aut záhy nevyhověla.
V případě celého trhu pak byl sice říjnový pokles pouze šestiprocentní, nicméně je třeba dodat, že letošní data už poměřujeme s loňským obdobím, kdy byl v Číně zaznamenán nemalý pád. Je tedy zřejmé, že řadu automobilek čekají těžkosti. Zvláště když index skladových vozů aktuálně vystoupal na 62,4 procenta, což znamená, že dealeři sice mají co prodávat, ovšem chybí zákazníci. Cokoliv nad 50 procent totiž představuje nadměrné zásoby.
Jak je tedy vidno, automobilky čekají těžkosti - na Čínu spoléhali v případě odbytu konvenčních i elektrických aut. A za měsíc navíc může být ještě hůře, neboť se chystá další vlna zvedání cel ze strany Spojených států, což čínské ekonomice - a tedy i tamnímu odbytu čehokoli - též jistě nepomůže. A to zase zpětně může eskalovat problémy ve zbytku světa. Pokud tedy automobilky hovoří o příchodu nové globální krize a přípravách na ni, opravdu nemusí přehánět.
Čínský trh klesá jako celek, nejvíce však padají registrace elektromobilů - skoro o 46 procent. Stačilo, aby vláda omezila dotace na polovinu
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Ani fandové „nedávají”, co Audi provedlo s virtuálním kokpitem nových modelů, civět musíte jen na animaci auta
včera - Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí
před 11 hodinami - Číňané potichu zaplavují svět svými auty. Už mají šestou největší automobilku na Zemi, Ford musel kapitulovat
včera - Škoda začala prodávat své nové levné SUV, přesně takové auto ji může zachránit
včera - Ani fandové „nedávají”, co Audi provedlo s virtuálním kokpitem nových modelů, civět musíte jen na animaci auta
včera - Nejnovější Ford ukazuje jen prohlubující se zkázu značky. I za „zaváděcí cenu” je drahý, nabízí toho velmi málo
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva