Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský sen o ovládnutí světa aut se rozplývá, domácí prodeje jdou ke dnu
12.8.2019 | Petr Prokopec
V posledních letech skupovaly jednu významnou automobilku za druhou a zdálo se, že peněz mají na rozdávání. Možná měly, bez opory v čínském trhu ale nemají šanci dál expandovat.
Automobilka Geely může být považována za jednu z nejvlivnějších na světě, jakkoliv na nejvýznamnějších trzích Evropy, Ameriky či v Japonsku na její vlastní produkty zatím nenarazíte. Nicméně v průběhu posledních let začlenila pod svá ochranná křídla řadu významných značek a dnes ji patří Volvo, Lotus, Proton nebo Smart. Kromě toho je skrze svého majitele největším akcionářem německého Daimleru, výrobce Mercedesů a stoprocentně tedy jde o společnost, která dokáže zahýbat děním. Jenže na všechno tohle si musela někde vydělat a prodejem Lotusů to nebylo.
Zlatonosnou slepicí se pro automobilku pochopitelně stal domácí trh, na kterém po dvě dekády konstantně rostla a loni na něm prodala 1,4 milionu aut. To je, pro srovnání, skoro totéž co prodá mocný Volkswagen v Evropě a je třeba dodat, že stejně jako VW ani Geely neprodává auta jen pod vlastní značkou. Za loňský rok tak automobilka vykázala zisk skoro 44 miliard Kč a jakkoli existují i ziskovější výrobci, na značku založenou v roce 1996 je to obdivuhodný výsledek.
Jenže čínský trh s auty se nyní propadá. Prodeje nových vozů jdou dolů už takřka rok v kuse a daleko více jsou přitom poklesem poptávky zasaženy domácí značky. Bývalý výrobce ledniček (odtud nakonec slovo Geely) je coby největší čínská automobilka odlivem zákazníků zasažen opravdu výrazně - prodeje značky klesají již čtvrtý měsíc v řadě o více než dvacet procent a jen od dubna do července prodala firma o 120 tisíc aut méně než ve stejném období loňského roku. A situaci nemění nic, slevy, další pobídky, ani nové modely.
Co je snad ještě horší, dle analytiků mohou tyto firmy zapomenout na světlejší zítřky. Čínský trh se hned tak nesrovná a tamní značky ubíjí přílišná specializace na domácí klientelu. Zatímco VW může litovat ztrát v USA a zahojit se třeba v Jižní Americe, čínské automobilky mají obvykle jen Čínu, na jiné trhy teprve začínají pronikat. Limitující je tak rázem i jejich portfolio, které se obvykle soustředí na nejmasovější klientelu kupující hlavně levné kompaktní a subkompaktní sedany. Zrovna tato část zákazníků přestává auta kupovat nejvíce a automobilkám zbývá spousta draze nevyužitých výrobních kapacit.
A je tu ještě jeden problém, který zná znovu Geely velmi dobře - tlak čínské vlády na rozvoj elektromobility. Čínské automobilky počítaly s tím, že toto zkrátka klapne a přišly na trh s řadou nových modelů, například Geely vytáhlo novou značku Geometry. Jenže rozvoj elektromobility je pořád rozmar, který v těžkých dobách nebudou podporovat ani zákazníci, ani vláda. Ta dosud elektrická auta štědře dotovala, k 25. červenci ale snížila výši podpory o více než 50 procent. A zároveň naznačila, že do konce roku státní i lokální pobídky nejspíše skončí úplně.
Čínským firmám tak zůstávají v rukou nevyužitelné výrobní kapacity, obtížně prodejné levné modely a nové elektromobily, které se brzy mohou stát neprodejnými zcela. Geely je na tom tak ještě docela dobře, například konkurenční Jianghuai Automobile (JAC), který na elektromobily vsadil více, hlásí už nyní 66procentní propad jejich odbytu. A má být jen hůř.
Vše tedy nasvědčuje tomu, že čínský sen o ovládnutí automobilového světa se rozplývá. Dosud sebevědomé firmy lovící zavedené zahraniční značky budou mít nyní plné ruce práce s tím udržet se nad vodou na klíčovém domácím trhu, který míří ke dnu a nikde není psáno, že další pokles nebude následovat. Na svých zahraničních akvizicích se pak Geely moc nezahojí - Lotus bude chvíli peníze jen polykat, Proton je okrajovou záležitostí, Mercedes je ve ztrátě a Volvo je sice ziskové, ale v době, kdy automobilky čekají horší časy i v Evropě a USA, nelze zázraky čekat ani zde. Tohle bude ještě zajímavé.
Geely Preface byl sebevědomý koncept snažící se ukázat, že Číňané si teď něco jako Volvo zvládnou postavit i sami. Předpokládáme, že zůstane jen u něj - v současných problémech nebudou mít Číňané na posun podobného auta do sériové výroby ani pomyšlení
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 17:57 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:48 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch