Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňský „obkročný autobus” přejede zácpy, doslova. Oproti metru je za pakatel
26.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Vynález Songa Youzhoua je spíše tramvaj, nebo jezdí po kolejích a na elektřinu, ale převeze 1 400 lidí nad zácpou a nepotřebujete tunely.
Hromadná doprava ve městech dnes bývá řešena různými způsoby, ale jen metro, tedy vlaky v podzemí či v některých městech i na kolejích nad povrchem, jsou stoprocentně imunní vůči dopravním zácpám a zároveň nepřispívají k jejich tvorbě. Tramvaje mají také nezřídka jízdní pruh společný s auty a autobusy jezdí po silnicích stejně jako auta, pokud někoho nenapadne jim vyhradit jízdní pruh - což může znamenat ještě větší zácpu.
Jenže budovat metro je extrémně drahé, protože musíte provrtat zem, vyhloubit stanice, postavit depa, přestupní terminály apod. Čínský inženýr Song Youzhou přišel s nápadem, jak za použití stávající infrastruktury, bez nutnosti stavění kolejí nad zemí či vrtání tunelů metra, přepravovat lidi mimo zácpy a zároveň k tvorbě zácp nepřispívat.
Říká mu „obkročný autobus”, i když je to spíš tramvaj, protože to jezdí po kolejích na elektřinu a tu to bere z trolejí. To ale není tak podstatné, nejdůležitější je, že jezdí nad všemi ostatními auty. Takže nepotřebuje vlastní jízdní pruh, ale zároveň není závislý na provozu. Šířka je 7,8 metru, celková výška tohoto autobusu je 4,5 metru a světlá výška 2,1 metru, takže se pod něj vejdou standardní auta a většina dodávek. Je dlouhý 60 metrů a převeze 1 400 lidí, takže se dá srovnat i s normálním vlakem.
Není to úplně nový nápad, Song Youzhou přišel s něčím podobným už v roce 2010, ovšem tehdy vývoj nepokračoval. Nyní má „obkročný autobus” nový design a je jako model prezentován na výstavě v Pekingu jako způsob, jak ulevit čínským městům od stále houstnoucí dopravy. Aktuálně je ve výrobě jeden prototyp, který by měl už v srpnu zahájit testovací provoz ve městě Čchang-čou.
Velkou výhodou tohoto systému je, že výstavba sítě kolejí na povrchu je výrazně levnější, než vrtání tunelu ve městech; na videu níže zaslechneme, že tenhle vynález spolkne jen 16 % nákladů na stavbu metra. Je tedy obrovská rezerva na to, aby se někde patřičně upravila silnice či postavil nadjezd. Není to totiž úplně univerzální věc, neprojede příliš úzkými ulicemi, potřebuje poměrně hodně místa. Umí ale být velmi snadno bezbariérový; u některých „dveří” vyrobíte pro nástup a výstup výtah, na jiných sklopné schody.
Pokud se tahle věc v Číně osvědčí, bylo by velmi zajímavé mít něco takového v Praze místo metra D. Z Libuše či Modřan na Pankrác anebo Smíchovské nádraží vedou široké čtyřproudé silnice a za cenu jedné linky metra by se mohla dát postavit síť takovýchto „obkročných autobusů”, i když možná ne příliš hustá. Otázkou nicméně je, jak to spojit s potřebou, že po těchto silnicích potřebují jezdit i vysoká auta. Počkejme si na experiment v Čchang-čou, auta vyšší než 2,1 metru tam určitě mají také...
„Obkročný autobus” by mohl pomoci dopravě v Číně. Stojí zlomek toho, co metro, a mohl by se dát použít i u nás
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel