Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský most se silně rozhoupal za plného provozu se stovkami aut po něm jedoucími
10.5.2020 | Petr Miler
Čínské dálniční mosty vznikají rekordní rychlostí, nad jejich kvalitou ale panují pochybnosti. Soudě podle chování jednoho z mostů přes Perlovou řeku právem, takovému jevu umí konstruktéři zabránit už dekády.
O čínských silničních stavbách se zmiňujeme vcelku pravidelně. Obvykle fascinují svou povahou i rychlostí výstavby, za všechny zmiňme třeba nejvyšší dálniční most světa. Právě v souvislosti s tím, že jde o stavby velmi velkorysé a postavené v rekordně krátkém čase, se objevují pochybnosti o jejich kvalitě, dosud se ale nestalo, že by některou z nich postihlo neštěstí svědčící o něčem takovém. Tentokrát k tomu ale nebylo daleko.
Nejlépe to ukazují záběry jednoho z mostů přes Perlovou řeku, který spojuje Kanton s Dongguanem. Otevřený byl v roce 1997, takže není na světě zrovna chvíli, přesto až se letos v květnu rozhoupal způsobem, který nahání hrůzu. O pohyby 3,6 km dlouhé masy ocele a beton se postaral relativně mírný boční vítr, a to zrovna ve chvíli, kdy most křižovaly stovky aut.
Na nezasvěceného může něco takového působit záhadně, nejde ale zdaleka o nový a nepopsaný jev. Z úplně stejného důvodu slavně zkolaboval už v roce 1940 americký most v Tacoma Narrows, tehdy třetí nejdelší visutý most světa, kterému ke spektakulárnímu zřícení stačil boční vítr o rychlosti 64 km/h. Vědcům a technikům ještě pár dekád trvalo, než zjistili, že se jedná o důsledek tzv. aeroelastického chvění a novým mostům začali dávat takové tvary, které podobným důsledkům jednoznačně zabrání.
Stalo se tak dávno před rokem 1997, a tak překvapí, že Číňané most nepostavili způsobem, který by tak mohutnému rozhoupání zabránili. Ale stalo se to. Úřady si naštěstí pohybů všimly včas, most zavřely dříve než stačilo dojít k jakékoli katastrofě a nyní zkoumají, jak situaci vyřešit. Stavební úpravy budou zřejmě nezbytné, a tak nelze očekávat, že by most byl otevřen v jakkoli brzkém termínu. Podívejte se, co se stalo, snad to bude pro čínské stavitele poučné nejen v případě tohoto mostu.
3,6 kilometru dlouhý čínský visutý most se tento týden děsivě rozhoupal způsobem, který je známý, ale dekády nevídaný. Znovu tak otevřel otázky nad kvalitou rychlé výstavby čínských dopravních tepen
Zdroj: Travel360@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva