Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínské auto v testu Němců poprvé překonalo německého konkurenta, ani se nemuselo moc snažit
16.8.2023 | Petr Prokopec
Berme to jako zlomový okamžik, neboť Němci jsou obvykle k domácí produkci loajální, i když si to nezaslouží. Tady navíc porazili spíš sami sebe, neboť „Delfínovi” od BYD stačilo k nadvládě jen lehce nadprůměrné hodnocení.
Není tajemstvím, že čínská auta pronikají do Evropy stále více. Na ruském trhu jde již o stěžejní hybnou sílu, dále na západ lze prozatím mluvit spíše o alternativách. Něco podobného jsme ovšem dříve zmiňovali třeba v souvislosti s Korejci a kde jsou dnes? Hyundai a Kia ovládají značnou část Evropy, přičemž výrobce ze starého kontinentu mohou snadno převálcovat na jejich vlastním písečku. Na rozdíl od Němců se totiž neotočili k zákazníkům zády, stále tak nabízí třeba i atmosférické motory většího kalibru, než je litrový tříválec.
Vraťme se ale zpět k Číňanům, kteří se snaží útočit také s pomocí elektromobilů. To není až tak překvapivé, právě v této oblasti totiž mají řadu výhod. Ostatně taková značka BYD se nejprve věnovala bateriím pro mobilní telefony, než začala produkovat také automobily. Dnes tak v případě akumulátorů patří dokonce mezi dodavatele Tesly či Toyoty. Proč tomu tak je, popisují kolegové z Auto Bildu. Ti převzali k testu model Dolphin, jenž je osazen paketem Blade užívajícím lithium-železito-fosfátové baterie, které se obejdou bez kobaltu.
Na rozdíl od mnoha konkurenčních elektromobilů lze tyto akumulátory nabíjet do sta procent i u veřejných stanic. V té chvíli sice nemáte reálně k dispozici udávaných 427 km, ovšem i v praxi zvládnutelných 351 km lze považovat za snesitelnou hodnotu. Zvláště když se kolegové nežinýrovali a několikrát naplno vyzkoušeli plný potenciál elektrické jednotky, jenž produkuje 204 koní. To je stejný výkon jako u Volkswagenu ID.3, se kterým je BYD Dolphin často srovnáván. A rovnou lze zmínit, že v mnoha oblastech jsou Číňané vítězi.
Asi nepřekvapí, že jednou z těchto stránek je cena. Zatímco totiž německý elektromobil je na domácí půdě k mání od 39 995 Eur (cca 962 tisíc Kč), čínský soupeř startuje na 35 240 Eur (asi 847 tisíc Kč). Není to tedy sice taková láce jako v Říši středu, ovšem dnes se počítá každá uspořená koruna. Zvláště když ID.3 je spojován s nižším reálným dojezdem. Navíc zaostává i po stránce dynamické, neboť ke sprintu na stovku potřebuje 7,3 sekundy a na stošedesátku dokonce 19 s. BYD má ovšem na kontě 7,2 a 18,3 sekundy.
Neznamená to však, že by Dolphin byl bez chyb. Problematické jsou v jeho případě hlavně brzdy, které vyžadují delší dráhu a navíc se velmi rychle unaví. Zajímavé pak je, že zatímco většina elektronických berliček jako třeba detekce aut ve slepém úhlu či monitoring jízdních pruhů jsou až přespříliš aktivní a vlastně i otravné, takové ESP zůstává v klidu i ve chvíli, kdy přední pneumatiky kvílí. Vše se nicméně dá spravit softwarovou modifikací.
O trochu horší je to již s čelním sloupkem, který je příliš tlustý a omezuje tak výhled ven. Podobně je pak na tom koncový sloupek, kterému ještě asistuje užší okno, nicméně v tomto případě je řešením zmiňovaná detekce slepých úhlů. Uvnitř pak Číňané musí zapracovat ještě na médiích, problémem je však spíše jazyková bariéra než kvalita. Systém totiž v některých ohledech stále ještě zobrazuje čínské znaky, hlasové ovládání pak reaguje maximálně na pokyny v angličtině.
Suma sumárum zde máme lepší průměr, i to ale stačí na to, aby Dolphin překonal ID.3, jak praví kolegové. VW tu tak trochu porazil sám sebe, neboť Číňané se ani nemuseli moc snažit, aby jejich auto z hodnocení vyšlo lépe. Kolegové navíc dodávají, že BYD se nechová arogantně jako domácí značka a snaží se vyjít vstříc. Automobilka tak podle Němců staví i v Evropě pevné základy, na kterých může růst. Bude tedy opravdu zajímavé sledovat, kam se budou vyvíjet její zdejší prodeje.






Dolphin sice německé kolegy až tak úplně neokouzlil, zároveň však v testu ani nepropadl a v mnoha ohledech ukázal záda domácímu Volkswagenu ID.3. Něco takového se v testu čínského vozu Auto Bildu dosud nestalo. Foto: BYD
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 4 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Tohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před hodinouSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 2 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 4 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 5 hodinamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 12:06 - Truck Daškam
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB