Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané se perou o moc nad Mercedesem, nikdo jiný už firmu ovládnout nemůže
16.12.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli se Němci tvářili, že ovládnutí Mercedesu Číňany nedopustí, teď už tomu v podstatě nemohou zabránit. Největším samostatným akcionářem je teď Li Shufu, BAIC ho ale hodlá přebít.
Boj o moc nad Mercedesem resp. jeho mateřskou firmou Daimler nabral na intenzitě. A ať dopadne jakkoliv, na konci se budou smát Číňané, kteří se stanou dominantní silou v německém koncernu. Ten je volně obchodovatelný, čehož se nejprve rozhodl využít Li Shufu. Čínský miliardář na počátku roku 2018 oznámil, že odkoupil 9,69procentní podíl a rázem se tak stal největším akcionářem značky. Celé Německo se v tu chvíli začalo obávat, že Číňané si pozvolna odnesou veškeré německé know how, nicméně skutečná panika vypukla jinde.
Daimler dlouhodobě spolupracuje s čínskou automobilkou BAIC, která se rázem začala obávat, že bude vyšoupnuta z pozice stěžejního lokálního partnera. Začalo proto usilovné zbrojení, které již nyní přineslo své ovoce. S pomocí bankovní skupiny HSBC se Číňané dostali k pětiprocentnímu podílu. Nyní jim tak připadá třetí pozice mezi největšími akcionáři koncernu, na té první najdeme i nadále majitele značek jako Geely, Volvo či Lotus. To se ale nyní mění.
Agentura Reuters s odvoláním na své zdroje uvádí, že BAIC svůj podíl zdvojnásobí. S deseti procenty by se nedostala jen před svého stěžejního rivala, tento podíl by jí zajistil i místo ve vedení firmy. Rázem by tak bylo jasné, že BAIC bude určovat směr, jakým se do budoucna vydají značky spadající pod Daimler, přičemž potřeby druhého největšího akcionáře by byly přehlíženy či alespoň upozaděny.
BAIC již svůj záměr začal realizovat a nakupuje akcie na volném trhu. Opětovně má k ruce banku HSBC a šéf čínského zastoupení Mercedesu Hubertus Troska (sic) už to komentoval tak, že „Daimler vítá dlouhodobé investory“. Vztahy s BAIC jsou pak více než výborné, což vytváří dobrou půdu pro budoucí operace. Aneb jak Troska říká, „máme se rádi. Uvidíme tedy, jak se věci vyvinou.“
Každopádně, jak jsme zmínili již v úvodu, na konci všeho to budou právě Číňané, kteří se budou smát. Patřit jim totiž bude minimálně pětina celého Daimleru. A možná i více, neboť se dá očekávat, že krok BAIC vyprovokuje k dalším aktivitám majitele Geely. To by ovšem mohlo znamenat, že do vedení by se dostal i Li Shufu. Rázem by tak bylo zjevné, za koho bude automobilka kopat.
Ze třícípé hvězdy se pomalu začíná stávat hvězda rudá, Číňané totiž velmi pravděpodobně již zakrátko budou ovládat pětinu Mercedesu. A navíc zasednou ve správní radě
Zdroj: Reuter
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 8 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 11 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis