Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři
24.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdysi jsme psali článek o tom, jak se prokrádají na výsluní. Jde jim to dále dobře, po Volvu teď mají i další dvě známé značky.
Již v září loňského roku začaly internetem kolovat informace o finančních problémech Protonu. Malajsijská automobilka by nás přitom na první pohled nemusela nikterak zajímat, své vozy u nás totiž neprodává. Nicméně tato značka ovládá od roku 1996 britský Lotus. Tedy výrobce aut, jenž proslul zejména důrazem na nízkou hmotnost svých aut a kterého by se těžkosti mateřské firmy dotkly téže. A jeho osud je nám už bližší.
Že nejde jen o mlácení prázdné slámy jsme si mohli ověřit na sklonku listopadu, kdy se začalo spekulovat o možném převzetí Protonu a tedy i Lotusu čínským gigantem Geely. Tento fakt se nakonec ukázal být jako pravdivý, neboť majitel Volva aktuálně oznámil, že hodlá odkoupit 49,9 procenta malajsijské a 51 procent britské značky. Oba podíly nyní přísluší firmě DRB-Hicom, která se tak z vlastnictví obou výrobců zcela stahuje.
Geely tedy bude mít hlavní slovo v budoucím směřování Lotusu, s 51 % se totiž logicky stává hlavním akcionářem. To nemusí být špatná zpráva, ostatně stačí se jen podívat, kam se za uplynulých sedm let dokázalo vyšvihnout Volvo. Švédům sice mnozí nemohou přijít na jméno kvůli přechodu na čtyřválce, ty ovšem Britové v hojné míře používají.
Kromě toho, peněženka společnosti Geely se zdá být bezednou, na rozdíl od Protonu, který do Lotusu nemůže nalít tolik potřebné investice. S novým majitelem by se ale rozpočet britské značky navýšil, což by přivedlo na svět dlouho očekávané zcela nové modely. Ostatně, Geely již prohlásilo, že holdá „expandovat a urychlit představení nových produktů a technologií“.
Nelze ovšem pominout, kde Číňané k nadité „prkenici” přišli. Bývalý výrobce ledniček (odtud jméno Geely) byl po léta jedním z nejdrzejších plagiátorů za velkou zdí a právě hlavně této automobilce jsme kdysi věnovali článek čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní. Tehdy bylo Geely v pokročilé fázi přebírání Volva, dnes už má automobilky celkem tři. Nemusí to pro ně znamenat katastrofu, právě naopak, přesto se těžko lze zbavit jisté hořkosti v ústech. Ostatně, připomeňme úspěchy Geely na poli „čínské kreativity”...
Vybrané případy plagiátorství automobilky Geely
Geely 300
Geely vždy kradlo hrdě. Model 300 je vskutku precizní práce, tak proč si ho nevystavit před vlastním sídlem...
Geely GE
Další velká rána firmy Geely. Podobnost s Rolls-Roycem Phantom je nesporná a Britové zvažovali žalobu, nakonec na ní ale nedošlo. Mluvčí Geely svého času prohlásil, že lidem se sice na první pohled může zdát, že jde o podobná auta, ve skutečnosti jsou ale zcela jistě odlišná.
Geely Gleagle GX6
Pozdější novinky Geely už svou neoriginálností až tak nekřičí. Ukradený interiér modelu Kia Sportage ale GX5 skrývá těžko.
Geely Emgrand EC6-RV
Emgrand EC6-RV též sází na vícero originálů a snad i trochu vlastní kreativity. Přesto je považován za kopii Mini.
Geely Emgrand EX7
Kia Carens v podobě SUV...
Logo Geely
Geely svého času ukradlo pro jistotu Toyotě i logo, svým způsobem. Stalo se tak v roce 2003 a Japonci Číňany žalovali. Šlo o první velký spor tohoto typu, předznamenal ale výsledky většiny dalších - Toyota spor prohrála, prý je logo jiné a nehrozí, že by ze strany zákazníka došlo k záměně. Japonci přitom předložili výsledky průzkumu mezi potenciálními zákazníky, podle nějž bylo skoro 67 procent z nich předsvědčeno, že Geely s tímto logem je Toyota. Číňané ale nakonec stejně logo změnili (jako ještě několikrát později).
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 09:59 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie