Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři

Kdysi jsme psali článek o tom, jak se prokrádají na výsluní. Jde jim to dále dobře, po Volvu teď mají i další dvě známé značky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři

24.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdysi jsme psali článek o tom, jak se prokrádají na výsluní. Jde jim to dále dobře, po Volvu teď mají i další dvě známé značky.

Již v září loňského roku začaly internetem kolovat informace o finančních problémech Protonu. Malajsijská automobilka by nás přitom na první pohled nemusela nikterak zajímat, své vozy u nás totiž neprodává. Nicméně tato značka ovládá od roku 1996 britský Lotus. Tedy výrobce aut, jenž proslul zejména důrazem na nízkou hmotnost svých aut a kterého by se těžkosti mateřské firmy dotkly téže. A jeho osud je nám už bližší.

Že nejde jen o mlácení prázdné slámy jsme si mohli ověřit na sklonku listopadu, kdy se začalo spekulovat o možném převzetí Protonu a tedy i Lotusu čínským gigantem Geely. Tento fakt se nakonec ukázal být jako pravdivý, neboť majitel Volva aktuálně oznámil, že hodlá odkoupit 49,9 procenta malajsijské a 51 procent britské značky. Oba podíly nyní přísluší firmě DRB-Hicom, která se tak z vlastnictví obou výrobců zcela stahuje.

Geely tedy bude mít hlavní slovo v budoucím směřování Lotusu, s 51 % se totiž logicky stává hlavním akcionářem. To nemusí být špatná zpráva, ostatně stačí se jen podívat, kam se za uplynulých sedm let dokázalo vyšvihnout Volvo. Švédům sice mnozí nemohou přijít na jméno kvůli přechodu na čtyřválce, ty ovšem Britové v hojné míře používají.

Kromě toho, peněženka společnosti Geely se zdá být bezednou, na rozdíl od Protonu, který do Lotusu nemůže nalít tolik potřebné investice. S novým majitelem by se ale rozpočet britské značky navýšil, což by přivedlo na svět dlouho očekávané zcela nové modely. Ostatně, Geely již prohlásilo, že holdá „expandovat a urychlit představení nových produktů a technologií“.

Nelze ovšem pominout, kde Číňané k nadité „prkenici” přišli. Bývalý výrobce ledniček (odtud jméno Geely) byl po léta jedním z nejdrzejších plagiátorů za velkou zdí a právě hlavně této automobilce jsme kdysi věnovali článek čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní. Tehdy bylo Geely v pokročilé fázi přebírání Volva, dnes už má automobilky celkem tři. Nemusí to pro ně znamenat katastrofu, právě naopak, přesto se těžko lze zbavit jisté hořkosti v ústech. Ostatně, připomeňme úspěchy Geely na poli „čínské kreativity”...

Vybrané případy plagiátorství automobilky Geely

Geely 300

Geely vždy kradlo hrdě. Model 300 je vskutku precizní práce, tak proč si ho nevystavit před vlastním sídlem...


Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 1 - Geely 300 01Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 2 - Geely 300 02

Geely GE

Další velká rána firmy Geely. Podobnost s Rolls-Roycem Phantom je nesporná a Britové zvažovali žalobu, nakonec na ní ale nedošlo. Mluvčí Geely svého času prohlásil, že lidem se sice na první pohled může zdát, že jde o podobná auta, ve skutečnosti jsou ale zcela jistě odlišná.

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 3 - Geely GE 01Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 4 - Geely GE 02Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 5 - Geely GE 03Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 6 - Geely GE 04

Geely Gleagle GX6

Pozdější novinky Geely už svou neoriginálností až tak nekřičí. Ukradený interiér modelu Kia Sportage ale GX5 skrývá těžko.

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 7 - Geely Gleagle GX6 01Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 8 - Geely Gleagle GX6 02Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 9 - Geely Gleagle GX6 03

Geely Emgrand EC6-RV

Emgrand EC6-RV též sází na vícero originálů a snad i trochu vlastní kreativity. Přesto je považován za kopii Mini.

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 10 - Geely Emgrand EC6-RV 01Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 11 - Geely Emgrand EC6-RV 02Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 12 - Geely Emgrand EC6-RV 04

Geely Emgrand EX7

Kia Carens v podobě SUV...

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 13 - Geely Emgrand EX7 01Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 14 - Geely Emgrand EX7 02Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 15 - Geely Emgrand EX7 03Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 16 - Geely Emgrand EX7 04Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 17 - Geely Emgrand EX7 05Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 18 - Geely Emgrand EX7 06

Logo Geely

Geely svého času ukradlo pro jistotu Toyotě i logo, svým způsobem. Stalo se tak v roce 2003 a Japonci Číňany žalovali. Šlo o první velký spor tohoto typu, předznamenal ale výsledky většiny dalších - Toyota spor prohrála, prý je logo jiné a nehrozí, že by ze strany zákazníka došlo k záměně. Japonci přitom předložili výsledky průzkumu mezi potenciálními zákazníky, podle nějž bylo skoro 67 procent z nich předsvědčeno, že Geely s tímto logem je Toyota. Číňané ale nakonec stejně logo změnili (jako ještě několikrát později).

Číňané, kteří po léta kopírovali cizí auta, koupili další automobilku. Už mají tři - 19 - Toyota Geely logo

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.