Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein!

Na něco takového Číňané nejsou zvyklí, za své peníze obvykle dostanou, co chtějí. Přístup k technologiím Mercedesu pro ně ale bude očividně komplikovanější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein!

1.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein!

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na něco takového Číňané nejsou zvyklí, za své peníze obvykle dostanou, co chtějí. Přístup k technologiím Mercedesu pro ně ale bude očividně komplikovanější.

Aktiva čínského Geely se postupně rozrůstají. Firma, která se od výroby ledniček masivním plagiátorstvím postupně propracovala mezi úspěšné automobilky, už před léty převzala švédské Volvo. V letošním roce pak odkoupila malajsijský Proton s britským Lotusem a nezůstala jen u toho. Geely dále převzalo i společnost Terrafugia, tedy amerického výrobce létajících aut a po této akvizici se Číňanům ocitl v hledáčku koncern Damiler, především výrobce aut značky Mercedes-Benz. Tady ale tvrdě narazili.

Za čínským zájmem stojí nové kvóty, které budou zavedeny pekingskou vládou. Ta hodlá v zemi razantním způsobem omezit smog a zároveň snížit závislost Číny na ropném průmyslu, proto podporuje rozvoj elektromobility. Domácí automobilky sice chrlí na trh jeden takový vůz za druhým, jejich technologie ale nejsou na zrovna na špičkové úrovni. A právě v tomto momentu měl do hry vstoupit Daimler, jehož řešení patří tradičně k těm nejlepším.

Geely tedy chtělo získat přístup k technologiím německého koncernu, stejně tak doufalo v založení nového společného , jež by sídlil ve Wuhanu. V uplynulých týdnech proto došlo dokonce na schůzky představitelů obou stran, kde Číňané projevili zájem o odkup až pětiprocentního podílu ve firmě. To může znít jako málo, je ale třeba si uvědomit, že se bavíme o firmě s aktuální tržní kapitalizací 74,38 miliardy Eur. Řeč je tedy o transakci za 3,72 mld. Eur, asi 95 miliard Kč. To jsou nepochybně obrovské peníze.

To by v tomto případě znamenalo novou emisí akcií, Číňané navíc byli tak drzí, že chtěli ještě blíže nespecifikovanou slevu oproti aktuální tržní ceně. I tak by se jistě jednalo o pořádný balík, ten však Němci odmítli. Mluvčí koncernu k celé věci řekl, že firma je „velmi spokojena se stávající strukturou vlastníků“ a pokud Číňané chtějí, mohou si akcie koupit na burze. Žádné zvláštní zacházení ale nemohou očekávat.

Daimler navíc má navázanu spolupráci s čínskými firmami BAIC a BYD, přičemž první z nich Němci považují za nejdůležitějšího partnera v Číně. I proto koncern tento měsíc oznámil, že do místní společné výroby baterií a elektromobilů investuje přinejmenším 5 miliard yuanů (16,22 mld. Kč). Geely má tedy smůlu, což se nejspíše čínskému lídrovi líbit nebude. Divit se ale při své historii nemá čemu - Němcům se v minulé dekádě jistě též nelíbilo, když Geely Mercedesu sprostě ukradlo design jeho tehdejší třídy C...


Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 1 - Geely 300 01Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 2 - Geely 300 02
Geely asi nezbude než Mercedesy dál leda kopírovat. Takto kdysi „ukradlo” design Mercedesu třídy C a udělalo z něj Geely 300

Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 3 - mercedes eqa koncept iaa2017 12Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 4 - mercedes eqa koncept iaa2017 14Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 5 - mercedes eqa koncept iaa2017 15Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 6 - mercedes eqa koncept iaa2017 01Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 7 - mercedes eqa koncept iaa2017 02Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 8 - mercedes eqa koncept iaa2017 03Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 9 - mercedes eqa koncept iaa2017 04Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 10 - mercedes eqa koncept iaa2017 05Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 11 - mercedes eqa koncept iaa2017 06Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 12 - mercedes eqa koncept iaa2017 07Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 13 - mercedes eqa koncept iaa2017 08Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 14 - mercedes eqa koncept iaa2017 09Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 15 - mercedes eqa koncept iaa2017 10Číňané, kteří kopírovali Mercedesy, chtěli koupit kus Daimleru. Němci řekli: Nein! - 16 - mercedes eqa koncept iaa2017 11
Číňané chtěli mimo jiné přístup k elektrickým technologiím Mercedesu, který se naposledy pochlubil konceptem EQA. Nedostanou ale nic

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.