Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína má nejdelší most světa, vyšel levněji než české dálnice
3.7.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
(foto, video) Patrně už jste slyšeli o mostu přes záliv Jiaozhou, který je vůbec největším svého druhu. A víte, že stál méně než pražský okruh?
Supermost
Číňané ve čtvrtek s velkou pompou otevřeli další ze svých monstrózních staveb, která připomíná časy budování velkých vodních děl ve jménu soudruha Stalina. Jde o most s délkou téměř 42,5 kilometru, který překlenul záliv Jiaozhou a nejkratší možnou cestou spojil město Qingdao s ostrovem Huangdao.
Podle Guinessovy knihy rekordů se jedná o vůbec nejdelší most přes vodní hladinu a podle nás jde i o nejdelší most absolutně. V rekordních tabulkách jej totiž překonávají pouze vyvýšené dálnice či rychlostní železnice, což jsou de facto také mosty, ale stavěné z drtivé většiny na souši. Stavba přes záliv Jiaozhou je ale skutečnou cestou přes moře, kterou je jinak možné realizovat jedině tunelem, čemuž pochopitelně odpovídá i její náročnost. Stavět most na pevnině je mnohem snazší, proto nás větší stavby podobného typu až tak u srdce neberou (mimochodem, čtyři z pěti těchto delších „mostů” jsou také v Číně, nejdelší má skoro 165 kilometrů...).
Na lesku celé stavbě poněkud ubírá fakt, že mnoho neřeší a působí tak trochu dojmem, jako by ji Číňané postavili schválně, aby byli zase v něčem první. Alternativní cesta okolo zálivu je totiž o 30 kilometrů delší a podle informací čínských novinářů trvá o nějakých 20 minut déle. Ale zase abychom Číňanům nekřivdili - jistě půjde o přeplněnou dálnici a alternativní úsek situaci alespoň v tomto směru dozajista pomůže. Řešení podobné situace tímto způsobem je ale opravdu velkorysé.
Že projektanti celé stavby nejsou troškaři dosvědčuje i to, že nejde o žádnou lávku, ale plnohodnotnou dálnici o třech až čtyřech jízdních pruzích v každém směru. Celou stavbu navíc tak trochu ve stínu mostu doprovází i podmořský tunel o délce 9,5 kilometru, který spojil Qingdao s Huangdaem v nejužším místě zálivu. Otevřen byl též ve čtvrtek. Odlišné umístění mostu a tunelu je ostatně patrné z přiložené mapy.
Most tvoří plných 5 000 pilířů a na jeho stavbu padlo na 450 000 tun oceli a 2,3 milionu kubických metrů betonu. Stavba trvala čtyři roky, podílelo se na ní 10 000 dělníků a obsloužit má okolo 30 tisíc aut za den.
Za super cenu
Proč o tomto mostu, na po kterém si drtivá většina z nás nikdy nesjede, vůbec hovoříme? Jednak jde o úchvatnou silniční stavbu, která vás po shlédnutí přiložených fotografií musí nutit nevěřícně kroutit hlavou. Pohled na ni by vyvolával úžas i tehdy, kdyby šlo o relativně běžný most o délce pár set metrů, při délce odpovídající maratonskému závodu ale zkrátka bere dech.
Co ovšem rovněž bere dech jsou náklady, které na jeho stavbu padly, a to v pozitivním smyslu slova. U nás jsme si zvykli cenu dálničních staveb počítat formulkou „kilometr=miliarda”, a to hovoříme o běžných dálnicích, na kterých se tu a tam objeví nějaký ten most, sjezd, nájezd či tunel. Zde je řeč pouze o mostu, navíc nejdelším na světě, navíc přes moře, navíc širším než většina českých dálnic, navíc... Jde zkrátka o stavbu docela jiné náročnosti než běžnou pozemní dálnici. Přesto byl levnější než většina obyčejných českých pozemních dálnic.
Čínská státní televize CCTV uvedla náklady na stavbu ve výši 10 miliard Juanů. To je v přepočtu něco okolo 25,2 miliardy Kč. Při uvážení délky stavby jsme tedy na nějakých 600 milionech Kč na kilometr. Je ale třeba vzít v potaz, že jsme v Číně a státní televize může poněkud přehánět. Ani zpravodajská agentura Xinhua ale neuvedla číslo v jiném řádu, byť je vyšší - náklady na stavbu podle nezávislých zdrojů nepřesáhly 38,6 miliardy Kč. A to je pořád méně než „naše” miliarda na kilometr (přibližně 900 milionů Kč/km).
Srovnání s českou realitou lze v plné nahotě předvést na srovnání s nedávno otevřeným úsekem pražského obchvatu mezi dálnicí D1 a Slivencem. Ten při délce 22,9 kilometru přišel na 31,5 miliardy Kč, tedy na 1,37 miliardy Kč na kilometr. Ano, byla to také náročnější stavba, ale vedle té čínské lze hovořit o mostcích a tunýlcích, pořádný tunel z této stavby vedl leda k někomu domů...
Že se v Česku staví nejdražší dálnice široko daleko víme již dávno, ale není nikdy od věci si připomenout, kolik peněz se u nás při podobných stavbách rozkrade. Je samozřejmě třeba vzít v potaz odlišnou realitu čínského světa s citelně nižšími personálními i dalšími náklady, ale opravdu je rozdíl v tomto směru tak velký, aby se v tamním prostředí stavěl nejdelší most světa levněji (přinejmenším u ceny na kilometr) než u nás obyčejný příměstský okruh?
Nechceme vás ale pouze znechucovat, a tak si nezapomeňte v klidu prohlédnout uchvacující scenérie ze stavby a dokončení samotného mostu přes záliv Jiaozhou. Stojí za to.
Fotografie mostu přes záliv Jiaozhou
Hotový most při čtvrtečním otevření
Je to tak trochu most odnikud nikam...
Videa s mostem přes záliv Jiaozhou
Zdroje: Xinhua News, CCTV, Wikipedia, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva