Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Chevrolet odhalil cenu nové baterie Boltu, připomíná zásadní problém elektromobilů
13.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejdražší součástí konvenčních aut je motor, akumulátor stojí nanejvýš pár tisíc. U elektromobilů je všechno jinak, nejdražší jsou právě baterie.
Pokud se o auta zajímáte alespoň trochu více než povrchně, přibližně tušíte, co na nich kolik stojí. Pochopitelně, v absolutní rovině se to liší značka od značky, model od modelu, relativně nejdražší ale bývají u toho kterého auta komplikované mechanické součásti jako motor či převodovka. Levné nejsou ani podvozkové komponenty či některé složitější elektronické prvky, mezi drahými věcmi byste ale jistě nehledali akumulátor.
I typ vhodný pro hodně drahé auto stojí nanejvýš pár tisíc korun a musíte si pořídit něco jako odlehčenou variantu pro sportovní Porsche, aby přišel alespoň na desetitisíce. I v takovém případě se ale bavíme o desítkách tisíc Kč, což u vozu stojícího několik milionů pořád není významná část. U elektromobilů je všechno jinak.
U nich je bez ohledu na to, zda jde o obyčejný kompakt, luxusní limuzínu nebo sportovní kupé tou daleko nejdražší součástí právě akumulátor. Takové auto může v rozsáhlém měřítku sázet na lehké materiály jako je karbon, může mít několik motorů s tisícem koní, může vás zaplavit luxusními materiály a přesto na něm bude nejvíce stát akumulátor, který pro něj bude zároveň i největší zátěží a bude představovat také největší uživatelský limit kvůli době dobíjení.
V obecné rovině jsou tyto informace známou věcí, konkrétní cenou akumulátorů pro ten či onen elektromobil se ale výrobci obvykle nechlubí. Dříve se hovořilo o ceně jedné kilowatthodiny kapacity Li-ion akumulátoru okolo 1 000 dolarů, to se psal rok 2010, dnes se bavíme o poklesu až k částkám okolo 200 dolarů za totéž. To zní jako velká změna nahrávající rozmachu elektromobility, zasazeno do kontextu se ale ani tento posun nejeví být dostačující.
Připomínají to informace, které aktuálně dorazily od Chevroletu. Tato značka taktéž nabízí elektrický hatchback jménem Bolt, který je v USA k mání od 37 495 USD (cca 876 tisíc korun). Za ty dostáváte nejen 17palcová litá kola či multimédia MyLink s 10,2palcovým displejem, ale hlavně baterie o kapacitě 60 kWh. To je oproti minulosti velice slušná kapacita (např. Nissan Leaf dnes končí na 30 kWh), pořád to má ale daleko k nádrži konvenčního auta - po započtení rozdílné efektivity elektrického a spalovacího motoru jde o ekvivalent asi 17,5 litru nafty. A auto dojede pochopitelně tak daleko, kam byste dojeli se 17,5 litru nafty v nádrži - něco přes 300 km. Otatně i udávaný dojezd Boltu dle realistických dat EPA je 320 km.
I přesto, že akumulátory představují v případě Boltu tak malou „nádrž”, mají na ceně vozu ohromný podíl - takřka poloviční. Dle vyjádření oddělení pro komunikaci s veřejností totiž cena nových baterií vychází na 15 734,29 USD (368 tisíc korun), tedy skoro přesně 42 procent. A teď si představte, že by v Boltu měl být ekvivalent běžné 50litrové nádrže paliva, to jsme na trojnásobné ceně. A ten v něm stejně být nemůže, protože už 60kWh akumulátory váží na takové auto sotva akceptovatelné stovky kilogramů, 180kW by měly poloviční podíl i na hmotnosti.
Bolt s elektromotorem o výkonu 203 koní přesto není pomalý, zvládá akceleraci z klidu na stovku pod 7 sekund. Nejvyšší rychlost omezená (znovu kvůli akumulátorům) na 146 km/h je sice hodně nízká, ale to by většinu lidí netrápilo. Problém elektromobilů ale jinde, a to právě v akumulátorech - jejich ceně kombinované s vysokou hmotností, objemem, dobou nabíjení a také omezenou životností.
Do budoucna se má situace zlepšit, i optimistické odhady ale hovoří o ceně jen lehce pod 200 dolarů za 1 kWh v roce 2020 a pod 100 USD v roce 2030. Cenu akumulátorů to sníží už jen na něco méně než polovinu, mnoho už to ale neudělá se zbylými nedostatky. Masivní rozšíření elektromobilů zkrátka stále trápí totéž - akumulátory. A dokud v tomto ohledu nenastane skutečný průlom a nepřijdou zásadně levnější, lehčí, prostorově méně náročné, rychleji „doplnitelné”, delší dobu „žijící” - a nebo nejlépe všechno tohle dohromady - akumulátory, těžko se elektrická auta stanou dominantními. Na to budou se současnými „li-onkami” příliš drahá a málo praktická...















Baterie Chevroletu Bolt vychází na cca 368 tisíc korun, 1 kWh vás tak stojí 6 133 Kč. Tedy polovinu toho co u Nissanu Leaf
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
před 7 hodinamiProvokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
včeraPozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
28.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Žádné vizualizace. Někdo si vážně nechal nad městem postavil tuhle brutalistickou pevnost jako z bondovek, teď ji prodává
před 44 minutamiChcete nové auto bez obří obrazovky uprostřed palubky? I v roce 2025 taková koupíte, v budoucnu na tom můžete vydělat
před 2 hodinamiBritové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil
před 3 hodinamiAuta „zrádců Tesly” už nemohou vystát ani jejich velcí příznivci, život s nimi se snadno změní v noční můru
před 5 hodinamiSportovní verze legendární Lady Niva dostane hned dva nové motory, běžní smrtelníci si ale budou moci koupit jediný
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 03.04. 12:40 - Michaelkgt
- Politický koutek 03.04. 11:04 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 03.04. 10:52 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 03.04. 09:14 - budik
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.02. 10:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.28. 12:37 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.28. 09:43 - M.Z.