Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá

Problémem socialismu je, že mu dříve nebo později dojdou peníze „těch druhých“. Zelený socialismus není výjimkou a v případě elektromobility se v Nizozemsku vyčerpává až překvapivě rychle. Benzin už stojí v průměru přes 2,1 eura, dobrého to ale neplodí nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá

9.2.2022 | Petr Prokopec

Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá

/

Foto: ADAC Presse

Problémem socialismu je, že mu dříve nebo později dojdou peníze „těch druhých“. Zelený socialismus není výjimkou a v případě elektromobility se v Nizozemsku vyčerpává až překvapivě rychle. Benzin už stojí v průměru přes 2,1 eura, dobrého to ale neplodí nic.

Nizozemsko je vedle Norska největší ráj elektrických aut v Evropě. Elektrický pohon je v této zemi uměle zvýhodňován jak při samotném pořízení, tak zejména během provozu. Kromě toho politici stále více zatěžují majitele spalovacích vozů novými daněmi a poplatky. Zas a znovu musíme dodat, že mnoha lidem zkrátka elektromobil nevyhovuje, třeba už proto, že denně potřebují urazit stovky kilometrů a doplnit palivo potřebují v řádu minut. Mimo to je tu cena elektrických aut, která přes veškeré přerozdělování není zrovna nízká.

Jakkoli tito motoristé často používají spalovací vůz jen k výkonu svého povolání, politici zkrátka nedělají rozdíly a vyšší daně uvalují na pohonné hmoty bez výjimek. Jejich cena tak nyní podle dat spotřebitelské organizace United Consumers dosáhla historického maxima - za litr benzinu se v zemi tulipánů vyšplhala v průměru na 2,158 Eur, tedy asi na 52,40 Kč. Jde o meziroční nárůst o 28 procent, bezpečně nejvyšší cenu v Evropě a jednu z nejvyšších na světě.

Za tímto zdražováním stojí i rostoucí ceny ropy, nemusíte ale mít doktorát, aby vám bylo jasné, že je nejvíce ovlivnila politická rozhodnutí spojená s podporou elektromobility. Jednak platí, že když stát někde rozdává, musí jinde vybírat. A když jde o zdražování provozu konvenčních aut, jde současně o umělé zvýhodňování těch elektrických. Problémem pro politiky však je, že o elektrický pohon je překvapivě menší zájem než dříve - Nizozemsko je paradoxně vedle ČR jedinou další zemí v Evropě, kde prodeje elektromobilů loni klesly a klesající zájem o ně dospěl už tak daleko, že lidé už se neženou ani pro dotace s nimi spojené.

Znovu se tedy potvrzuje, o čemu už delší dobu hovoříme. Přirozený zájem o elektromobily je malý a může být rychle ukojen. Pokud si tedy titíž lidé kupují další a další auta, jde jednoduše o bohaté, kterým mohou imponovat některé dílčí vlastnosti. Takové auto by si pak možná koupili i bez dotací, což na vládní politiku nevrhá zrovna dobré světlo. V jejím rámci jsou peníze odebírány těm, kteří jich nemají nazbyt a nic jiného než konvenční vůz si nemohou dovolit.

Pochopitelně nezapomínáme ani na skupinu motoristů, kteří nepatří mezi nejbohatší, ovšem právě onou dotací se ke koupi elektromobilu nechají zlákat. Ovšem i takových lidí je relativně málo a stále méně - loni se v Nizozemsku vedle 34 tisíc elektrických aut prodalo 147 tisíc benzinových vozů, to nepředstavuje zrovna drtivé vítězství elektřiny. Jak vidno, ani extrémně drahý benzin a velmi drahý provoz konvenčních aut z hlediska daňového zatížení na straně jedné a dotace, nižší daně a další výhody spojené s elektromobily na straně druhé se automaticky o úspěch elektroaut nepostarají.


Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Ceny benzinu v „Elektristánu“ už v přesahují 52 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Ceny pohonných hmot v Nizozemsku překonávají historická maxima, benzin už v průměru stojí přes 52 Kč za litr. Stojí za tím hlavně systém přerozdělování spojený s podporou elektromobility, o kterou přesto přestává být zájem, jakkoli zrovna Škoda si na nezájem o Enyaq v Nizozemsku nemůže stěžovat. Foto: Škoda Auto

Zdroj: United Consumers

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše