Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny akcií Tesly klesly skoro o 20 procent, extrémní hodnota firmy je pryč. Proč?
7.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdánlivě nedotknutelné akcie Tesly byly po několika měsících růstu zasaženy tvrdým pádem. A to navzdory blížícímu se zahájení výroby klíčového Model 3.
Elon Musk se nedávno svěřil světu, že netuší, proč má Tesla hodnotu přes 1,2 bilionu Kč. Člověk jeho inteligence nad tím jistě musel dlouze přemýšlet, teď už nemusí. Cena akcií Tesly tento týden rychle klesá a hodnota celé firmy s ní. Z 370,29 dolaru ještě v pondělí se propadla na 308,89 dolaru, tedy o více jak 18 procent. Tržní kapitalizace se tak propadla na „pouze” 47,06 miliardy dolarů, asi 1,077 bilionu Kč. To znamená, že už nepřekonává ani GM, natož pak BMW a zůstává otázkou, kde se pokles zastaví.
Tesla a Elon Musk se tak nachází ve velmi neobvyklé situaci - něco se nedaří a akciový trh na to reaguje. V posledních letech totiž neexistovalo v podstatě nic, co by růst akcií firmy mohlo zastavit - obří ztráty byly investorům ukradené, problémy s kvalitou též, průšvihy kolem autopilotu jakbysmet, totéž potíže se zraněními zaměstnanců, hrozící stávka, cokoli. A z ničeho nic je tu pokles ceny akcií skoro o pětinu během pár dnů. Co se tedy stalo?
Nejde o jedinou událost, ale spíše o jejich souhru, která naznačuje, že vyhlídky Tesly do budoucnosti nejsou tak růžové, jak je sám Elon Musk prezentuje. První ránou se stala zpráva o prodejích firmy za druhý kvartál, které zůstaly pod očekáváními, zejména pak v pro automobilku klíčové Kalifornii. Tesla to rychle svedla na nedostatečné dodávky 100kWh akumulátorů, což může a nemusí být pravda, investoři to ale čtou jinak - že s blížícím se vstupem Model 3 do sériové výroby slábne zájem o drahé modely, což by pro Teslu byl velký problém. Analytici se shodují na tom, že „levný” Model 3 bude pro automobilku minimálně krátkodobě představovat více finanční zátěž než přínos a pokud se má přiblížit ziskovosti, potřebuje prodávat hlavně drahé a vývojově dávno zaplacené typy Model S a X. A to se neděje.
To je obava číslo jedna, která přímo plodí druhou. I pokud totiž investoři věří informaci o dočasném nedostatku akumulátorů, není to v dnešní situaci dobrá zpráva. Tesla dnes vyrábí jen velmi omezené množství aut a už má potíže s dodávkami akumulátorů? Co se tedy stane v momentě, kdy začne vyrábět statisíce Modelů 3 ročně, jak sama slibuje?
To je obava číslo dvě a spolu s tou první ji rychle může rozptýlit čas. Třetí potíž je horší a je přímým důsledkem tradičně přehnaného optimismu Elona Muska. Loni avizoval, že automobilka ještě letos vyrobí 100 až 200 tisíc exemplářů Modelu 3. Při nedávném, zdánlivě pozitivním potvrzení brzkého začátku výroby tohoto vozu ale zmínil, že letos možná jednou vyrobí 5 000 aut za týden a celkově půjde maximálně o nízké desetitisíce. To je spolu s přinejmenším možným odlivem zákazníků „eSka” a „ikska” nedobré znamení.
Další rány přišly ve zbytku týdne, kdy nejprve Volvo oznámilo, ze do roku 2019 bude nabízet „elektrifikovaný” vůz v rámci každé modelové řady. A záhy, když Model S v opakovaném crash testu IIHS s velkým odsazením neuspěl a nezískal maximální hodnocení. To všechno jsou signály, že Tesla to bude mít s další existencí těžké - těžší, než cena jejích akcií naznačuje. A tak došlo k jisté korekci.
Přes tato vysvětlení, jistě logické důvody, ale máme pocit, že pro Teslu nejde o úplně nové situace. Konkurenti konkurují, Musk přehání, auta Tesly nejsou dokonalá, produkce občas vázne... Co z toho jsme nezažili? A co to ve své době udělalo s cenou akcií? Nic a nic jsou správné odpovědi. Problémem tedy může být jen souhra toho všeho a nebo spíše obecná nejistota v době, kdy Tesla přichází s autem, které ji má „udělat nebo oddělat”. Panika na trhu pak vzniká snáze a prodej plodí prodej... Uvidíme, co přinesou další dny.

Z vývoje cen akcií v průběhu tohoto týdne Elon Musk radost mít nebude
Důvodů je prý hned několik, my ale za vším vidíme spíše obecnou nejistotu obcházející vstup Model 3 do výroby
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- V pátek v Kataru na čele Morbidelli včera 21:29
- Nejlepší čas pro Gonzalese, 20. Salač včera 20:48
- Nejrychlejším byl lídr šampionátu Rueda včera 20:29
- Vítězem Superpole SSP v Assenu Can Öncü, 22. Vostatek včera 16:40
- Mezi Superbike zatím vévodí Bulega s Ducati včera 16:09
Nejčtenější články
VW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
13.3.2025Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025Elektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
13.3.2025Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
13.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva