Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani nynější propad cen elektromobily nespasí, naopak. Za dnešní situace je to jen další hřebík do jejich rakve
12.10.2023 | Petr Prokopec
Vysoké ceny jsou nepochybně jedním z faktorů, které elektromobily brzdí, takže jejich snížení jim v rozmachu pomůže. Ale je to celý příběh? Pokud automobilky jako Ford zlevňují v momentě, kdy na těchto autech beztak mohutně prodělávají, je to pro elektromobily výhledově jen další problém.
Elektrická auta trápí řada problémů, z nichž jedním z těch nejviditelnějších jsou ceny. Jsou zkrátka příliš vysoké na to, aby po takových autech mohla sáhnout podstatná část populace. Třeba v České republice je pro obyčejné lidi hraniční sumou vydanou za pro ně nový vůz částka 250 tisíc korun, za takové peníze ale dnes stěží pořídí i roky starou ojetinu. Ta má navíc čistě spalovací pohon. Elektromobilita je v tu chvíli odsouzena do role okrajového sportu, kterému se může věnovat jen pár procent jedinců. Na uspokojení pomalu každého člena tohoto tábora ovšem již došlo, někdy i několikrát.
Politici se pak sice rozhodli, že vrcholné odvětví přiblíží lidu za pomoci mnohdy velkorysých dotací, jenže kapsy daňových poplatníků nejsou bezedné, a tak bezedné nejsou ani státní kasy. Pomocná ruka se tak pozvolna stahuje, načež platby leží znovu hlavně na lidech. To logicky vede k poklesu prodejů, což se automobilky snaží kompenzovat s pomocí slev. To zní jako dobrá zpráva, jenže ve výsledku je to cesta do pekel. A důvodů je hned několik.
Jednak lze zmínit právě tímto vývojem způsobený výrazný pokles hodnoty již existujících aut. Ta si nakoupili průkopníci bateriového pohonu, kteří se ovšem nyní cítí být v horším případě zrazeni, v lepším odrazeni od toho takový experiment znovu opakovat. Pokud vás elektrické auto stojí na ztrátě hodnoty násobně více než srovnatelný spalovací vůz, budete ho chtít znovu? Už to „elektrickou revoluci” komplikuje, není to ale nakonec ten hlavní problém.
Podstatnější je pohled výrobců, kteří ceny snižují, aniž by jejich náklady na výrobu zásadně klesly. Jsou k tomu zkrátka nuceni děním na trhu, neboť Tesla ve snaze zachránit své klesající prodeje zlevňuje, jak to jen jde. Co si pak má se svými elektromobily počít Ford? I když na každém prodaném voze prodělává skoro 700 tisíc Kč, přesto třeba svůj Mustang Mach-E zlevnil až o 137 tisíc Kč. Účetnictví Rivianu, Nia či i dalších zajetých automobilek jako Volkswagenu hovoří podobně - prodělávají prakticky všechny, přesto jim ve snaze zachránit prodejů nezbývá než zlevňovat.
Tím se ale spálí i ony samy a pro elektromobily nepůjde o spásu, spíše to bude další hřebíček do jejich spojovacím materiálem beztak notně poseté rakve. Skončí ve stejné pozici jako oni zákazníci - budete chtít do těchto vozů dále investovat, budete je chtít dále mohutněji prodávat, pokud víte, že jsou za vysoké ceny neprodejné, ztrátové a za nižší ještě ztrátovější? To prostě ekonomicky nefunguje a fungovat nikdy nebude.
I tento vývoj jen připomíná, že reálnou efektivitu vývoje, výroby, prodeje, vlastnictví či provozu automobilu prostě nijak neobejdete, nepřekryjete ji dotacemi ani jinými formami přerozdělování. Prostě buď je anebo není. V menším měřítku lze i s dumpingovým cenami fungovat, jakmile ale přestanete prodávat spalovací auta, jejichž kupci celou elektrickou party platí, jste nahraní a nemáte z čeho brát. Přát si tak dnes onu cenovou válku je tak na jednu stranu hezké. Pokud za ní ale výrobci nedokážou najít cestu ke skutečnému zefektivnění svého fungování na tomto poli, pak celé „elektrické revoluci” podtrhávají stoličku dřív, než stačila pořádně začít.



Mustang Mach-E je pro Ford spíše problémem - prodává se mizerně a generuje mu leda ztráty. Pokud se přesto musí prát o zákazníky s Teslou zlevňováním nepodloženým poklesem nákladů, jak to pomůže rozmachu elektrických aut? No vůbec nijak - ani z pohledu zákazníků, ani z pohledu výrobců. Foto: Ford
Inspirace: Auto Evolution
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva