Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za spiknutím proti Ghosnovi nepřímo stojí prezident Francie, i když se ho teď zastává
9.1.2020 | Petr Prokopec
Může to působit jako hodně divoká spekulace, když si ale dáte dvě a dvě dohromady, dává to smysl. Ghosn sice dnes Macronovi věří, bylo to ale právě jeho rozhodnutí, které Japonce vehnalo do kouta a přimělo je obrátit se ke Ghosnovi zády.
Carlos Ghosn včera po více než roce opětovně předstoupil před světová média a nabídl jim svou verzi příběhu. Přitom naznačil, že za jeho pádem stojí zejména obavy Nissanu a japonské vlády. Zatímco z politiků někdejší šéf francouzsko-japonské aliance záměrně nikoho nejmenoval, v případě manažerů automobilky si již nebral servítky. Několikrát tak bylo zmíněno hlavně jméno Hiroto Saikawy, kterého Ghosn původně doporučil za svého nástupce. Toto rozhodnutí následně schválila rada ředitelů. Saikawa se ovšem svému zastánci rozhodně neodvděčil dobrem.
Saikawa je dnes mnohými lidmi vnímán jako vyslanec ryzího zla, který dostal, co si zasloužil (nyní již bývalý šéf Nissanu nakonec musel rezignovat kvůli svým vlastním finančním nesrovnalostem), prapůvodní příčinou Ghosnova pádu ale není. A pravděpodobně by se ke svému dlouholetému kolegovi nikdy neotočil zády, kdyby se nestalo něco úplně jiného. Za vším můžeme i podle samotného Ghosna hledat současného francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, jakkoliv jej ex-šéf Renaultu přímo nejmenoval. Zmínil však, že rozepři v alianci odstartovalo sporný zákon o zdvojnásobení hlasovacích práv. A za tím stál právě Macron.
Tuto skutečnost je třeba vysvětlit. Vrátit se proto musíme o pár let zpátky, kdy francouzským prezidentem byl ještě Francois Hollande a Macron zastával úlohu ministra hospodářství. Země přitom v té chvíli řešila problém hutního komplexu ArcelorMittal, který oznámil přesun svých aktivit do zahraniční a s tím spojený vyhazov tří tisíc lidí. Tomu se vláda pokusila zabránit, bohužel však neúspěšně. Proto bylo rozhodnuto, že dojde na jistý způsob znárodňování.
Francie tedy zavedla zákon, dle kterého dlouhodobí investoři mohou počítat se zdvojnásobením svých hlasovacích práv v jakékoliv veřejně obchodovatelné společnosti, pokud takový krok bude přijat valnou hromadou a představenstvo vůči němu nebude protestovat. Toto opatření se přitom týkalo i Renaultu, v němž stát držel 15 procent. Ghosn s něčím takovým nesouhlasil a pokusil se vše udržet při starém, jenže Macron přišel s protiúderem.
Francouzská vláda tehdy vzala peníze daňových poplatníků a navýšila svůj podíl ve firmě na takřka 20 procent, čímž se stala majoritním akcionářem. Získala tak rozhodující pozici při hlasování, díky čemuž bylo opatření přijato. Rázem se tak stalo, že se francouzská vláda stala faktickým vládcem Renaultu a protože ten držel 43,4 % akcií Nissanu, dostali Japonci strach. V tu chvíli reálně hrozilo, že se o fungování jejich domácího klenotu bude rozhodovat v Paříži.
Vláda sice krátce po hlasování nově nakoupené akcie zase prodala a vrátila se k původnímu 15procentnímu podílu, dvojnásobná hlasovací práva jí a především hořkost na straně Japonců zůstala. Ti se začali bát spojení obou automobilek do jedné firmy ovládané Francouzi a věděli, že Ghosn je se svým postavením jedinou osobou, která tento krok dokáže realizovat. Zástupci vlády a managementu společnosti se tak měli shodnout, že jejich cesta ke svobodě vede jen skrze odstavení jejich dosavadního šéfa a přesně k tomu také měli přistoupit - alespoň podle Ghosna.
Ten včera na tiskové konferenci zmínil, že se maximálně snažil uspokojit obě strany a situaci uklidnit. Chtěl se zavděčit jak francouzské straně, kde vláda toužila po stále větším vlivu, tak i japonské, kde byla pro změnu požadována daleko větší autonomie. Vzniknout tak měl holding, kde by sice figurovala pouze jedna rada ředitelů, ovšem každá strana by měla své vlastní ústředí, své vlastní vedení, svou strategii. Vládní vlk by se tedy nažral, zatímco obě kozy by zůstaly živé a samostatné.
K tomu ale již nedošlo, stejně jako nakonec nebylo realizováno spojenectví s italsko-americkým koncernem FCA, které měl též Ghosn rozjednané. Podle něj Renault-Nissan od finálního podpisu konkrétního záměru, dělila jediná schůzka s Johnem Elkannem, dědicem Fiatu. Ta ovšem byla naplánována na leden 2019, nicméně o dva měsíce dříve přistál soukromý tryskáč s nicnetušícím Ghosnem na tokijském letišti. A odtud již bývalý šéf Nissanu nezamířil do ústředí japonské automobilky, nýbrž za mříže tamního detenčního centra. Všechno následující už je dobře zmapovaná hitorie.
Na počátku pádu Carlose Ghosna mělo stát rozhodnutí současného francouzského prezidenta Emmanuela Macrona o zdvojnásobení hlasovacích práv dlouhodobých investorů ve veřejně obchodovatelných společnostech. Právě to mělo obě firmy i vlády rozkmotřit do takové míry, že nakonec nezbylo než odstranit Ghosna, aby mezi oběma stranami dále nefungovalo pojít schopné ovlivňovat dění v obou z nich naráz
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 3 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 5 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 6 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 8 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva