Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Carlos Ghosn řekl právníkovi, že Nissan do dvou let zkrachuje, zatím míří tím směrem
23.1.2020 | Petr Prokopec
Je na tom japonská automobilka vážně tak špatně? Nebo z jejího bývalého šéfa mluví hořkost? Pohled na prodeje Nissanu zatím napovídá spíše první možnosti.
Na sklonku roku Carlos Ghosn senzačně uprchl ze spárů japonské justice. O pár dnů později tak mohl uspořádat poprvé po více než roce tiskovou konferenci, kde médiím řekl svou verzi příběhu. Až tak úplně svobodný ale jeho projev, který osvětlil zatčení, pobyt v detenčním zařízení i důvod, proč ke všemu došlo, nebyl. Libanonská vláda, která v podstatě Ghosna chrání před zbytkem světa, totiž sice bývalému šéfovi aliance Renault-Nissan umožnila, aby jmenoval lidi z japonské značky stojící za komplotem, v případě politiků si to ale nepřála.
I proto Ghosn na samotné tiskovce neřekl vše, co bychom chtěli slyšet a jen uvedl, že jeho stanovisko se ztotožňuje se spekulacemi, které se vyrojily v době jeho věznění. Nakolik mají reálný základ, není jisté, nicméně jistou logiku celá záležitost má. Za pádem aliančního šéfa tedy nejspíše skutečně stojí krok francouzské vlády, jenž zvedl hlasovací práva dlouhodobých akcionářů ve veřejně obchodovatelných společnostech na dvojnásobek. Japonci se totiž začali obávat, že je Renault uchvátí, a Ghosnův pád působil jako jediné východisko. Iniciovat pak vše měli lidé z Abeho vlády.
Nakolik se toto povede prokázat, bohužel nevíme. Ghosn sice uvedl, že neutekl před spravedlností, nýbrž pouze před nespravedlností, ovšem do Japonska se k soudu dobrovolně stoprocentně nevrátí. A jiné zemi se nejspíše líčení konat nebude. Obě strany se tedy nejspíše budou střetávat jen mediálně, kdy každá bude tu druhou atakovat novými a novými důkazy. Jejich věrohodnost ale půjde jen stěží ověřit, ostatně Ghosn již během tiskovky uvedl, že s těmi dosavadními bylo žalobci manipulováno.
Otázkou přitom je, zda u toho ještě bude Nissan. Bývalý šéf automobilky totiž v průběhu loňského roku svému obhájci sdělil, že značka do roku 2022 nejspíše zkrachuje. Nobuo Gohara se přitom s Ghosnem setkal pětkrát a měl dovoleno vše, co při více než deseti hodinách rozhovorů padlo, zveřejnit v chystané knize. Sám o sobě je totiž rovněž velkým kritikem japonského justičního systému, pročež věří, že viditelný případ zacházení Japonců s Ghosnem mu pomůže poměry změnit.
Gohara dodal, že o důvodech pádu japonské značky se již její někdejší šéf nezmiňoval, ale to nakonec není až tak podstatné. Velké problémy Nissanu jsou nyní realitou a Ghosn jistě už předloni věděl věci, o kterých nikdo mimo automobilku nemá ani dnes tušení. Je tak dost možné, že trajektorie značky nabrala sestupný směr, který už jednou nabrala. Tehdy zakročil Ghosn, který automobilku před krachem před 20 lety nepochybně zachránil, teď by se ale musel najít někdo jiný. Carlos G. asi nevěří, že takový člověk existuje, zvlášť poté, co se k němu Nissan zachoval tak macešsky, proto onen „pravděpodobný krach”.
Kam Nissan míří, dokládá hlavně pohled na jeho prodeje, v pořádku nejsou nikde na světě. Na svém největším trhu, tedy v USA, šli Japonci dolů o 9,9 procenta, v Evropě a Číně klesali i dvouciferným tempem. A zisk padl k nule. Portfolio značky navíc zastarává a náhrada tu nebude dostatečně rychle. Potíže jsou tedy jistotou a v současné automobilové éře může být jejich řešení problematičtější než jindy.
Dle Carlose Ghosna Nissan do roku 2022 pravděpodobně zkrachuje, zatím míří tím směrem
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 2 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 7 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB