Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý šéf Volva: elektromobily se neprosadí dříve než za 15 let
6.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Také od dřívějších členů „elektrické mezinárodní fronty” se už ozývají kritické hlasy. Ani Stefan Jacoby si nemyslí, že elektromobily čeká rychlý vzestup.
Pravidelně píšeme o tom, že mezi zákazníky je zájem o elektromobily minimální. Z mnoha důvodů to není překvapivé a člověk si musí pokládat otázku: proč automobilky stále dokola páchají ekonomické sebevraždy, a to v době, kdy pode vlastních slov otáčejí každou korunu? S pár vzorečky v Excelu si snadno spočítáte, že auto poháněné elektřinou nemůže při dnešních možnostech akumulátorů fungovat pro většinu zákazníků ani fakticky, ani ekonomicky a pustit se do vývoje takového auta se zdá být čirým bláznovstvím.
Se šílenstvím ale tato rozhodnutí nemají nic společného, to spíše s oportunismem. Racionalita se i z ekonomického světa vytrácí s každou další přerozdělenou korunou a automobilky zkrátka jen následují plány typu CARS 2020. Elektromobily byly institucemi jako Evropská unie „naplánované”, automobilky věří, že se tento plán podaří naplnit navzdory realitě a další kroky EU je v tom jen utvrzují - stačí se podívat na ochotu proinvestovat miliardy našich peněz za dobíjecí místa, po kterých dnes nikdo netouží. Také proto automobilky, s nadsázkou, „drží hubu a krok” - kolikrát jste od opravdu významného manažera velké automobilky slyšeli říci pouhou pravdu? Pouhé konstatování, že „si to spočítali”, nefungovalo to ani na papíře a rozhodli se tímto směrem neinvestovat ani haléř? Neřekl to nikdo nikdy a neříká to ani dnes, tváří tvář multimiliardovým ztrátám, které všichni nadšení výrobci elektromobilů utrpěli, s Tesla Motors v první řadě.
Vypadá to jako nějaká elektrická internacionála, která jako by vůbec neslyšela hlasy trhu a na každém autosalonu nás zahrnovala řadou elektrických konceptů, vizí a plánů, které jsou dokola odkládány. Mezi řádky ale přesto lze číst, že automobilky elektromobilům až tak nevěří, nebo si přinejmenším uvědomují, že v dnešní podobě nejsou žádoucí. Psali jsme o tom, že firmy stále investují hlavně do spalovacích motorů, zmiňovali jsme rozhodnutí Audi nakonec vůbec neprodávat elektrickou R8 a jsou tu i činy snad největších zastánců elektrických aut, Renaultu a Nissanu - Francouzi přiznali zklamání, Nissan přehodnotil své nereálné plány a do roku 2016 představí hlavně nové hybridy. Jenže to jsou jen náznaky, z úst šéfa některé z významných automobilek jasná kritická slova nikdy nezazněla.
A nedočkáme se jich ani dnes, neboť Stefan Jacoby musel nejprve opustit místo šéfa švédského Volva, aby mohl veřejně říci, co si sám myslí. „Stal jsem se kvůli tomu neoblíbeným, ale nevěřím, že elektromobily najdou uplatnění v hlavním proudu v dohledné budoucnosti,” řekl Jacoby britskému Autocaru a pokračoval: „Důvody jsou jasné: cena, nejistota, co se stane s akumulátory, které mohou ztratit svou kapacitu a emocionální nedůvěra v auto, které vás může nechat opuštěné na dálnici ve 40 stupních - to jsou hlavní problémy.”
Jacoby tak naráží nejen na to, co obvykle zaznívá i z úst méně kriticky uvažujících jedinců (cena, dojezd, doba nabíjení), ale i relevantní pocity řidiče, které část z těchto vlastností způsobuje. I my jsme v našem testu Opleu Ampera zmiňovali úzkost, kterou byste za volantem zažívali, kdyby toto auto nemělo dodatečný spalovací motor, jež Jacobym zmíněný scénář znemožní. Ex-šéf Volva situaci přirovnává k vybitému mobilnímu telefonu: „Uvědomte si, jak se cítíte, když vašemu mobilu dojdou baterky a vy s tím v danou chvíli nemůžete nic dělat - pocity za volantem auta, kterému došly baterky, budou ještě mnohem horší,” řekl dále Jacoby.
Bývalý nejvyšší manažer Volva pak dodává, že auta jako Nissan Leaf se prosadí pouze v okrajových částech společnosti. Mohla by sloužit jako taxi pro dojezd na krátké vzdálenosti v místech, kde pro to mají patřičnou infrastrukturu, jinak ale nevěří tomu, že by ve společnosti mohla hrát významnou roli dříve než za 10 až 15 let. To už ale mají podle EU pomalu vládnout silnicím všeho druhu...
Jacoby nicméně věří hybridům, které podle něj udělaly za poslední roky velký pokrok. Také o jejich budoucnosti máme své pochybnosti, je ale třeba uznat jednu věc - ač jde znovu do značné míry o oportunistické konstrukce, z uživatelské hlediska nepředstavují problém, a tak se s aktuální dotační podporou všeho druhu prosadit skutečně mohou. „Věřím, že se dočkáme dominance hybridních aut v nejrůznějších formách. Dnes je realitou auto se spotřebou odpovídající 89 g CO2/km (cca 3,7 litru benzinu na 100 km - pozn. red.) a to bychom ještě před pěti léty považovali za nemožné. Průmysl tlačí na inovace, které je možné realizovat za rozumnou cenu a jsou přijatelné i z uživatelského hlediska - tak vidím budoucí vývoj elektrických aut,” uzavřel Jacoby.



Žijeme opravdu ve zvláštním světě - Jacoby musel nejprve odejít od Volva, aby řekl v podstatě jen obyčejné pocity rozumného člověka. Autocenzura manažerů automobilek je nekonečná...
Auta jako Focus Electric se podle Jacobyho nemají šanci prosadit dříve než za 10-15 let
Hybridům všeho druhu ale bývalý nejvyšší manažer Volva věří
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025Nejdražší ojetá Tesla Model 3 v prodeji jako jediná dává skutečný smysl, bez 3 milionů v kapse na ni ale nemyslete
25.1.2025Stellantis dál otáčí, motory na benzin a možná i naftu dostanou také nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio
25.1.2025Můžeme jen závidět, za kolik si v Austrálii mohou koupit novou Škodu Octavia RS, o něčem takovém se nám ani nezdá
26.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan