Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý šéf BMW, Fordu či GM strhal Teslu Model Y, je prý „nevyléčitelně ošklivá“
29.10.2019 | Petr Prokopec
Co Elon Musk považuje za budoucí bestseller, to se dle Boba Lutze stane propadákem, který nakonec bude jen krást zákazníky současnému Modelu 3.
Představovat Roberta Anthonyho Lutze je nejspíše naprosto zbytečné, je to jeden z nejvýznamnějších automobilových manažerů historie. Bývalý vojenský pilot je znám jako zachránce koncernu General Motors, kde sloužil jako výkonný viceprezident. Kromě Lutz zastával stejnou pozici u Fordu nebo Chrysleru, kde se postaral mimo jiné o zrod Dodge Viper a v neposlední řadě také u BMW, kde vnukl kolegům myšlenku na zrod divize M, postaral se o slogan The Ultimate Driving Machine a zachování čelních ledvinek jako klíčového designového prvku. Na celém světě je tak opravdu jen velmi málo profesionálů, kteří by se mu zkušenostmi a schopnostmi mohli rovnat.
Je však třeba dodat, že kde jej třeba fanoušci Dodge Viper, Pontiacu GTO či Chevroletu Camaro doslova vzývají, tam jej příznivci Tesly nenávidí. Lutz totiž soustavně vystupuje jako jeden z největších kritiků kalifornské automobilky, což je do značné míry dáno i jeho názorem na globální oteplování. Dle něj nejde o nic jiného než mediálního strašáka, který ve skutečnosti neexistuje. Paradoxně však i přesto Lutz investoval nemalé peníze také do elektromobility a dnes působí ve vedení řady firem, které pracují na rozvoji akumulátorů či elektrických pohonů.
Nejnověji Lutz přijal pozvání do pořadu Autoline After Hours, kde se vyjádřil také na konto chystané Tesly Model Y. Do té vkládá Elon Musk nemalé naděje, neboť minulý týden oznámil, že menší crossover prodejně překoná veškerou aktuálně nabízenou trojici. Pokud by se tak stalo, pak jen tento vůz by se každé čtvrtletí staral minimálně o 100 tisíc registrací. Tesla by tak rázem expedovala do světa skoro milion aut ročně, čímž by se skutečně dostala na úroveň velkých výrobců.
Lutz však nevidí jediný důvod, proč by k tomu mělo dojít. „Myslím, že Model Y je nevyléčitelně ošklivý. Nevím, kdo si něco takového koupí. Je to jeden z těch hrbáčů, mezi něž patří třeba i Model X. Není to ani SUV, ani sedan, a nemyslím si, že se mu povede zasáhnout do nového segmentu. Myslím, že po prodejní stránce bude hlavně krást zákazníky Modelu 3.“ To nejsou zrovna slova chvály, dodat je však třeba jednu podstatnou skutečnost.
Jakkoliv má Musk v Model Y neochvějnou víru, řada fanoušků se již vyjádřila v podobném duchu jako Lutz. V novince nevidí příliš velký rozdíl oproti již prodávané Tesle Model 3, kterou lze navíc považovat za relativně přitažlivý vůz. Oproti tomu chystaný crossover skutečně příliš krásy nepobral. Je tak dost možné, že jakkoliv nepříjemná jsou Lutzova slova, nakonec na ně skutečně i dojde. Ex-šéf GM navíc nevidí naději v modelech Semi a Roadster.
Lutz nepředpokládá, že Roadster v jakkoli blízkém termínu mohl poznat sériovou výrobu a už vůbec si to nemyslí o elektrickém tahači, navzdory přítomnosti prototypů na amerických silnicích. „Pokud by se tak stalo, byli by blázni, neboť trh není dost velký na to, aby mohl jakkoli vystoupit z řady.“ To jinými slovy znamená, že často opravdu není důležité přijít první, ale ve správnou dobu. To ale není Muskova doména, jakkoliv jinak chová Lutz k šéfovi Tesly respekt a to samé nakonec platí i opačným směrem - dříve spolu tito dva i spolupracovali.
I když Muskovi nelze upřít chytrý marketing a PR, stejně jako vizionářství a pokrokovost, po stránce ekonomické Tesla stále pokulhává. Lutz naznačuje, že do budoucna to bude spíše horší než lepší. Je samozřejmě třeba dodat, že rozhovor byl natočen před zveřejněním výsledků ze třetího čtvrtletí, kdy Tesla dosáhla zisku. Nicméně ani to by nejspíše Lutzův náhled na budoucnost výrazně nezměnilo - Tesla byla krátkodobě zisková už několikrát, teprve delší časové období ale ukáže, jak moc je takový výsledek realitou a jak moc odrazem pár účetních čachrů.
Někdejší šéf GM je navíc přesvědčen, že Tesla nemá žádný faktický náskok před konkurencí, neboť stejně jako ostatní staví na lithium-iontových bateriích, akorát používá jejich větší pakety. Vybudovala si jen lepší image oním chytrým marketingem. Aktuálně se tedy sice automobilka může těšit „relativní stabilitě“, ovšem již zakrátko bude muset čelit stále větší konkurenci, neboť lepší image ve srovnání s Chevroletem, Nissanem nebo Renaultem má, vedle Porsche je ale za chudého příbuzného. A jeho Taycan byl pouze začátek. Dlouhodobý pobyt v plusu je tak dle Lutze nereálný - zda má pravdu, nám ale ukáže až čas.


Bob Lutz má pocit...
...že chystaná Tesla Model Y nebude příliš žádána, neboť je dle něj bytostně ošklivá
Zdroj: [https://www.youtube.com/channel/UCoBaFUmLRgc_-d-rkBCFyfQ Autoline Network@Youtube]
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 4 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 7 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva