Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalí týmoví parťáci promluvili o Michaelu Schumacherovi. Každý ho vnímá úplně jinak
31.10.2018 | Petr Prokopec
O současném stavu Michaela Schumachera jsme nic kloudného neslyšeli už hodně dlouho, a tak musíme vzít zavděk i vzpomínkami na jeho slavnější minulost. Felipe Massa a Nico Rosberg mají na co vzpomínat.
Na první pohled by se mohlo zdát, že Nico Rosberg a Felipe Massa nemají moc společného. Tedy kromě toho, že oba jsou jezdci Formule 1 v důchodu. Nicméně jak se ukázalo při jejich nejnovějším setkání, pravdou je naprostý opak. Oba aktuálně mají mnohé do činění s motokárami. A co více, oběma byl svého času týmovým kolegou Michael Schumacher.
Na německou legendu ovšem dojde řeč až v pozdější fázi rozhovoru mezi německým mistrem světa z roku 2016 a možná největším smolařem v historii F1. Oba závodníci se nejprve věnují motokárám, tedy disciplíně, kterou oba svého času prošli. A zatímco Rosberg je nyní majitelem závodní motokárové školy, Massa se stal prezidentem motokárové asociace. Oba se shodují na tom, že tento sport potřebuje změny.
Jakkoliv se z našeho úhlu pohledu může zdát, že ani mistrovství světa motokár není nákladná záležitost, realita může překvapit. Dle Rosberga sezóna vyjde na 150 tisíc Eur (cca 3,88 mil. Kč), což jsou opravdu velké peníze. Massa by se proto velmi rád zasadil o zlevnění tohoto odvětví motorsportu. Zároveň ale doufá, že se mu povede zajistit i větší mediální pokrytí, které znamená více sponzorských peněz.
Brazilský jezdec však kromě těchto aktivit nehodlá přestat se závoděním, od příštího roku bude jezdit v šampionátu Formule E. K tomu vyzývá i Rosberga, který si ostatně elektrický monopost již letos vyzkoušel. Překvapilo jej přitom, jak náročné je tento vůz řídit, ačkoliv není tak rychlý jako F1. „Naplno jsem dal jen čtyři kola, to páté jsem již nezvládl na 100 procent. Jsem to jen já, komu se zdá řízení tak těžké?“
V tomto ohledu s ním Massa souhlasí a poukazuje tak na jeden z výrazných rozdílů ve fyzické přípravě. Zatímco v případě Formule 1 se totiž jezdci zaměřují hlavně na krční partie, u elektrického monopostu je třeba zapracovat hlavně na pažích. Společné cvičení přitom Rosberg nevylučuje, svůj návrat k aktivnímu závodění však ano. I když připouští, že třeba zrovna Formuli E na chvíli zvažoval.
Pak se diskutéři dostávají k Schumacherovi. Toho Massa zažil po dva roky, z toho však jeden strávil na postu testovacího jezdce. Navíc dodává, že v daný moment byl teprve na počátku své kariéry. Rosberg byl oproti tomu Schumiho parťákem po tři roky, ovšem ve chvíli, kdy již ve Formuli 1 nebyl naprostým nováčkem.
Právě to do značné míry ovlivnilo jejich vztahy s německou legendou. „Byl jsem mladý, byl to můj první rok u Ferrari a Michael byl pro mne něco jako mistr. Jako učitel. Vždy jsem byl jeho velkým fanouškem, a najedou jsem byl jeho týmovým kolegou. Byl to neuvěřitelný zážitek,“ vzpomíná Massa na rok 2005, kdy Schumacherovi v podstatě neustále koukal pod ruce.
„Hodně jsem se toho od něj naučil, on je vzorem pro každého jezdce. Díval jsem se na vše, do dělá, neustále jsem se vyptával, někdy možná až příliš, ale on byl na mne vždy velmi milý,“ dodává dále brazilský závodník s tím, že si to snadno mohl dovolit - i když Massovi řekl, co žádal, Schumacher byl nadále rychlostně o úroveň výše.
O dost jinak vzpomíná na Schumiho Rosberg, který jej neviděl až tak jako mentora, jakožto spíše extrémního rivala. A co je asi nejpodstatnější, hlavně jako jezdce, který již nebyl ve své špičkové formě. „Když měl svůj dobrý den, byl stále fenomenální, ale již nebyl tak vyrovnaný jako dříve.“ A právě skutečnost, že Schumimu se comeback nevyvedl, ovlivnilo jejich vztah.
Rosberg i Massa však souhlasí s tím, že Michaelova hlavní síla spočívala v tom, jak kolem sebe dokázal postavit tým a jak jednal s veškerými jeho členy. Ač totiž někdy byl tvrdý, zároveň každému dával najevo jeho důležitost. To se pak následně odrazilo na podpoře, jíž od všech dostával. Každý chtěl, aby vyhrál právě on, dokonce i část garáže patřící jeho týmovému kolegovi.
Rosberg vzpomíná, že tato aura jej doprovázela i v Mercedesu. „Pro tým byl něco jako Bůh. Když vešel do místnosti, všichni přestali pracovat,“ říká německý závodník s kapkou hořkosti. Tento přístup však byl poněkud problematický při týmových poradách, kde se všichni dívali jen na Schumiho. A to dokonce i ve chvílích, kdy se probírala Nicova strategie.
To vše ale vycházelo z faktu, že Michael „byl ve své hlavě bojovník. Psychologicky byl neporazitelný.“ Právě to ale Rosberga připravilo na příchod Lewise Hamiltona, který byl v době příchodu do Mercedesu již mistrem světa. Nico oproti tomu v tu chvíli ještě neměl na kontě jediný vyhraný závod (dle jeho, realitou ale byla výhra v Číně).
Povídání obou závodníků tím samozřejmě nekončí, Massa dále vzpomíná i na atmosféru, která jej obklopovala právě ve chvílích, kdy závodil za Ferrari. Pro většinu jezdců se jedná o vyvrcholení jejich kariéry, Brazilec však k týmu nastoupil po pouhých třech letech u Sauberu. O to větší tlak však zažíval, i proto, že týmem žije prakticky celá země.
To vše a další zaznívá v prozatím poslední - čtvrté - epizodě Rosbergova pořadu Beyond Victory, která je vám k dispozici na videu níže. V něm se také dozvíte, koho oba pasují na nejlepšího jezdce všech dob - vedle Michaela Schumachera, kterého byste po výše zmíněném tak nějak čekali, padne i jméno Fernanda Alonsa. Lewis Hamilton se tedy bude muset ještě chvíli snažit, aby se této dvojici alespoň v očích svých bývalých soků vyrovnal.
Nico Rosberg a Felipe Massa zavzpomínali na Michaela Schumachera...
...který byl prvnímu kolegou v Mercedesu a druhému ve Ferrari
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva